2026-05-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilen13
Väldigt tveksamt skulle jag säga. Tror inte meningen var att döda, mer att skada och skrämmas. För han gjorde bara ett hugg och fortsatte inte komma mot honom.

Nja, har man som syfte att skada eller skrämmas, hugger man inte kniven hårt i bröst/mage. Man ser ju att BO snabbt för en hand mot magtrakten och tittar ner mot skadan. Eftersom BO förlorade så mycket blod kan man nog bortse från att GM egentligen ville markera eller rispa litet. Hade GM velat göra det, så hade det räckt med att rikta mindre kraft mot t. ex. en arm eller axel. Han var ju trots allt ifatt BO.

Varför ta till vapen ö.h.t.? Annars hade det väl räckt med en rejäl smäll för att bara skada.

Lutar mer åt mord på öppen gata av en GM som var konsekvensbefriad och galen av ilska/hämdbegär. Ska bli intressant att läsa FUP och domen.
Citera
2026-05-12, 13:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Vittnen finns så även videon men kan du bevisa att han hade uppsåt att döda …det är där som bevisningen blir svårt att bevisa att GM ville mörda BO . Han sticker kniven 1 gång inte flera gånger enligt den videon jag ser…
Förstår du verkligen vad begreppet uppsåt innebär? Det här är ju inte amerikanskt rättsväsendes definitioner.

I svensk lag finns flera olika sorters uppsåt,
Det finns

AVSIKTSUPPSÅT
”Om gärningsmannen har haft för avsikt att uppnå en effekt och också uppfattat den som praktiskt möjlig, har han handlat med avsiktsuppsåt. För avsiktsuppsåt krävs alltså en klar, på förhand bestämd bana mellan tanke, plan, handling och följd, även om tidsspannet i realiteten kan utspela sig under kort tid”

MEN det finns även

INSIKTSUPPSÅT
”Är en kontroversiell form av uppsåt som används i ett fåtal rättsfall och ibland anses vara en nödvändig utfyllnad. Insiktsuppsåt innebär att gärningsmannen har insett att effekten har varit praktiskt taget oundviklig (praktisk visshet). Har gärningsmannen visserligen inte eftersträvat effekt men insett att den skulle inträffa, har han haft insiktsuppsåt.”

och

LIKGILTIGHETSUPPSÅT
”Om gärningsmannen har varit medveten om att det förelåg en avsevärd risk med sitt handlande, men likväl genomfört handlingen, helt likgiltig inför den förutsägbara följden föreligger likgiltighetsuppsåt.”

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Upps%C3%A5t
Citera
2026-05-12, 13:21
Medlem
StonedAssassins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Stackars arma sjukvårdspersonal som får slita med alla fall av våldsoffer, försöka få bukt med offrens upprörda släkt och vänner samt även bli hotad av offrens ovänner.

Är det denna sketna framtid våra sköterskor och läkare pluggar så många år för?

stackars ? det är deras jobb min vän! Tänk dig hur det är för sjukvårdpersonal i krigsdrabbade länder. Detta är ingenting, dem har gått i skola för dem ville jobba med det här!
Citera
2026-05-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Vedergällning sker typ aldrig i samband med konflikter mellan/inom babbefamiljer. Det är knappt det sker i samband med gängkonflikter. Babbarna kommer babba loss lite för att de är som de är. Gapa, skrika, kaoza lite utanför sjukhuset, kan inte alla se hur jävla stor och tuff och viktig jag är i mitt kulturellt/genetiskt betingade main character syndrome? Sen lugnar det ned sig och livet går vidare. Det är väl snarare när babbarna inte babbar loss som man ska vara orolig.

Men det hela bygger ju på 'stolthet' och hämnd. Trappas spänningen upp kan det bli vedergällning. Och visst förekommer vedergällning inom familjer och gäng. Sedan förekommer det olika sorters konstellationer gällande vedergällning, t.ex. mord på påstådd otrogen partner (fru) eller påstådd "rival", mord på partner som vill skiljas och extra grym 'vedergällning' då tar man med sitt eget barn i döden också.
Citera
2026-05-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin
stackars ? det är deras jobb min vän! Tänk dig hur det är för sjukvårdpersonal i krigsdrabbade länder. Detta är ingenting, dem har gått i skola för dem ville jobba med det här!
Nej. De har inte gått i skola för att bli angripna av kränkta invandrare utan impulskontroll. De har sökt till vården för att hjälpa folk, inte bli slagpåsar åt kulturellt snedbelastade klaner.
Citera
2026-05-12, 13:30
Medlem
StonedAssassins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Nej. De har inte gått i skola för att bli angripna av kränkta invandrare utan impulskontroll. De har sökt till vården för att hjälpa folk, inte bli slagpåsar åt kulturellt snedbelastade klaner.

Jag tänkte mest på det med våldsoffer! Ska man ha det trevligt på ett sjukhus?
Jag har heller inte gått i skola och fått en bra utbildning med bra jobb för att betala skatt till ett zionistälskande land
Citera
2026-05-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dividedfeatures
Ser ut som att hugget tar i levern, då är det godnatt för det tar inte många min innan man förblött o nästan omöjligt att stoppa blodflödet.

Hur kan du se att det är just levern? Den sitter på högra sidan av kroppen och inte så långt ner som t.ex. blindtarmen eller colon. Tycker inte det syns på filmen var på kroppens framsida han blev huggen. Men om det gäller levern så är det ofta, som du skriver, kört. Tänker även på Anna Lindh här.
Citera
2026-05-12, 13:49
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagmottelassie
Vilka 5 är häktade?

Vem är personen som vänder på BO så han slår i huvudet i ”trappan”
Där han ligger är på andra sidan gatan där han blev stucken.
Detta undrar jag också. Var det bara folk som filmade och kollade på?
Ingen som hjälpte honom?
Citera
2026-05-12, 13:53
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Sjukt om det inte blir mord med den videon
Ja en försvarare kan ju argumentera för att GM inte menade att träffa honom på ett dödligt ställe på kroppen.

Men även om GM skulle säga att han inte menade att döda honom så går det att slå hål på det eftersom att en vuxen människa förstår att det finns en risk att en människa dör ifall man blir knivhuggen på torso.
Citera
2026-05-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin

Nej, de har inte gått i skola för att de nödvändigtvis vill jobba i situationer som inkluderar hot och våld mot patienter eller sig själva. Inte heller har de väl suktat efter att försöka hantera irrationella, ilskna släktingar till brottsoffer eller mördare.

Jo då, jag känner folk som jobbat som sjukvårdspersonal i krigsdrabbade länder; bl.a. en sjuksköterska som ensam fick köra ambulans och hämta upp svårt krigsskadade även bakom fiendelinjen. Själv blev hon och ambulansen beskjuten flera gånger. Hon jobbar på ett svenskt sjukhus numera.

Dessa personer har inte heller studerat medicin för att de drivs av en önskan om att jobba med vålds- eller krigsoffer. Det är den värsta scenariot även ensjukvårdsutbildad människa kan ställas inför och även de blir chockade av upplevelser med stora våldsinslag eller unga offer för våld. Även om man ser på en patient med vetenskapliga ögon går det inte att träna eller studera bort den mänskliga sympatin samt obehaget som kringgärdar hot även mot personalen själv.
Citera
2026-05-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverige1121
Tror absolut inte pappan kommer förlåta detta eller hans bror. BO hade fan inget med detta att göra...

Undrar om han inte har fler än en bror? Det verkar bo 7 personer till i villan. Så nog finns det någon som kan hämnas om så skulle vara. Sedan finns det väl kompisar, kusiner och andra släktingar som kan blada sig i.
Citera
2026-05-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nja, har man som syfte att skada eller skrämmas, hugger man inte kniven hårt i bröst/mage. Man ser ju att BO snabbt för en hand mot magtrakten och tittar ner mot skadan. Eftersom BO förlorade så mycket blod kan man nog bortse från att GM egentligen ville markera eller rispa litet. Hade GM velat göra det, så hade det räckt med att rikta mindre kraft mot t. ex. en arm eller axel. Han var ju trots allt ifatt BO.

Varför ta till vapen ö.h.t.? Annars hade det väl räckt med en rejäl smäll för att bara skada.

Lutar mer åt mord på öppen gata av en GM som var konsekvensbefriad och galen av ilska/hämdbegär. Ska bli intressant att läsa FUP och domen.
Det är väl rätt så vanligt ändå att överleva om man blir knivhuggen i magen eller bröstet? Förutsatt att man inte blir huggen många gånger, absolut att ett enda hugg som i det här fallet kan leda till att man dör. Men jag tycker man läser ofta om att folk blir knivhuggna men ändå överlever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in