2026-05-14, 06:53
Medlem
Är själv från Balkan(Forna Jugoslavien) där familjefejder inte existerat rätt länge nu. Men vet att det finns fortfarande i vissa delar av Albanien, Kosovo och Montenegro. Främst bland Albaner.

Kan någon Alban ärligt svara på en fundering jag haft. Finns det vissa släkter/familjer/klaner som helt enkelt inte kommer överens med varandra? D.v.s på grund av historiska fejder?

Vet att jag hört detta tidigare, kan dessa två familjer ha haft historiska konflikter mellan varandra? Har svårt att tro att en tackling ledde till detta. Måste finnas mer substans.

ChatGPT säger.

Some historically known rivalries or tensions included:

clans in the regions of Malesia and Mirdita fighting over territory or revenge killings
rivalries between certain branches of the Gashi, Krasniqi, Berisha, and Thaçi tribes at various periods
conflicts among highland tribes in areas around Dukagjin
Citera
2026-05-14, 08:43
Medlem
Nu har GM släppts på fri fot. Varför är han inte kvar i häktet? Det finns video på att han hugger BO. Åklagaren säger att det inte är några problem att åtala. Varför släpper man då GM? Tänk om han smugglar ut sig själv.
Citera
2026-05-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kritiskrealist
Nu har GM släppts på fri fot. Varför är han inte kvar i häktet? Det finns video på att han hugger BO. Åklagaren säger att det inte är några problem att åtala. Varför släpper man då GM? Tänk om han smugglar ut sig själv.

Hur vet du GM är släppt? Tror du tramsar.

Han blev häktad och då sitter han 2 veckor innan nästa häktningsförhandling.
Citera
2026-05-14, 09:21
Medlem
Martinriggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kritiskrealist

Totalt omöjligt, de kommer vara häktade länge.
Citera
2026-05-14, 10:26
Medlem
tomyhockeys avatar
Kan kniven vara sån

https://www.amazon.se/NedFoss-MERMAID-stålfickkniv-G10-handtag-utomhuskniv/dp/B0B3RJVTRL/
Citera
2026-05-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Hur vet du GM är släppt? Tror du tramsar.

Han blev häktad och då sitter han 2 veckor innan nästa häktningsförhandling.
My bad. De hade häktat två ytterliggare personer och släppt dessa fria. Dock är en utav dem misstänkt för mord vilket skapade förvirringen. Det verkar vara 3 personer som är häktade för mord men antagligen kommer det bli medhjälp på de andra.
Citera
2026-05-14, 12:11
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Sen undrar jag även om G.M har anatomiska vetskaper var en skada gör mest skada med en liten kniv/dolk ...

Inte nödvändigtvis. Att sikta mitt i målet för sannolik störst effekt, oavsett vapen, är ju ett välkänt begrepp.
Citera
2026-05-14, 12:37
Medlem
tomyhockeys avatar
Någon som vet om det var GMs pappa eller Bos pappa som var fotbollstränare? Jag har hört i media att tränaren varit inblandad i flera bråk tidigare, även med andra personer.

Personligen hade jag aldrig känt mig trygg med att skicka mina barn till en tränare som beter sig aggressivt eller olämpligt. Albaner är träd ättare. En fotbollstränare ska vara en förebild för barn och ungdoma
Citera
2026-05-14, 14:29
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lynnst
Har också frågat men dom delar inte igen

Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackmaffian
Lägg upp på nytt.
https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-i-kristianstad-olagligt-att-sprida-filmerna-pa-mordet

Citat:
Enligt polisens presstalesperson Thomas Johansson kan publiceringen vara olaglig som olaga integritetsintrång, samtidigt som filmat material kan bli viktigt i utredningen.
Citera
2026-05-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queen.of.Aero
Nej det tror jag kanske inte . Men detta är menat som ett wakeupcall. Det är fan inte konstigt vår värld ser ut som den gör?!
Och ja jag har en koppling till BO/GM .
Så Show some fucking respect !
Show respect för en mördare??
Citera
2026-05-14, 19:09
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen.of.Aero
Nej det tror jag kanske inte . Men detta är menat som ett wakeupcall. Det är fan inte konstigt vår värld ser ut som den gör?!
Och ja jag har en koppling till BO/GM .
Så Show some fucking respect !
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Show respect för en mördare??
Jätte konstigt och självklar respekt för den avlidne som inte gjort något.
Citera
2026-05-14, 20:17
Medlem
israelisinnocents avatar
Minns att det var en abok tråd som diskuterade det, att man kunde betala för att slippa blod, kanske nån tråd om ett mord där nere ( möjligen var gm eller bo polis?)
Här i kommentarerna svarar en jugge från sverige(?)
https://www.reddit.com/r/AskBalkans/comments/pk9tg3/dear_albanians_is_the_blood_feud_still_a_thing_in/

https://www.reddit.com/r/AskBalkans/comments/iosnkx/are_blood_feuds_still_prevalent_in_your_country/

Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Är själv från Balkan(Forna Jugoslavien) där familjefejder inte existerat rätt länge nu. Men vet att det finns fortfarande i vissa delar av Albanien, Kosovo och Montenegro. Främst bland Albaner.

Kan någon Alban ärligt svara på en fundering jag haft. Finns det vissa släkter/familjer/klaner som helt enkelt inte kommer överens med varandra? D.v.s på grund av historiska fejder?

Vet att jag hört detta tidigare, kan dessa två familjer ha haft historiska konflikter mellan varandra? Har svårt att tro att en tackling ledde till detta. Måste finnas mer substans.

ChatGPT säger.

Some historically known rivalries or tensions included:

clans in the regions of Malesia and Mirdita fighting over territory or revenge killings
rivalries between certain branches of the Gashi, Krasniqi, Berisha, and Thaçi tribes at various periods
conflicts among highland tribes in areas around Dukagjin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in