2026-05-12, 12:58
Medlem
Jag är 18 år gammal, är snart klar med gymnasiet och tidigt i 2025 dömdes jag för ringa narkotika brott. Sedan 2025 har jag inte haft någon tur med att få jobb och undrar ifall det här kan ha något att göra i och med att jag har en prick? Jag är medveten om att jobb inom förskola eller som väktare är rykt tills pricken upphör men jag har även haft svårt att ens få svar inom lager eller som sommarjobbare på butik. Har möjlighet till att söka jobb inom vård men antar att de också kräver utdrag.

Om det har någon betydelse så handlade brottet om bruk av cannabis med uppsåt. Det är en sådan löjlig sak och såklart är det något jag ångrar grovt. Det är liksom nu mitt liv ska verkligen börja och det känns som att jag tvingas ligga efter alla andra. Jag vet inte om detta tillfälligt påverkar min möjlighet att studera vidare efter gymnasiet men jag hade helst velat jobbat och bara utforska livet några år. Jag är också medveten om att arbetslösheten är väldigt hög just nu.

Spara alla efterkloka tankar, har hört mer än nog av det. Tips och råd någon?
Citera
2026-05-12, 13:05
Medlem
laughingducks avatar
Förskola / väktare vänta med
Övriga jobb du nämner har 100 tals sökande

Kontakter bästa vägen till jobb …
Citera
2026-05-12, 13:05
Medlem
Problemet är att du är 18 utan erfarenhet.

För du har väl knappats lämnat ut ditt register till alla? De kan liksom inte bara se det sådär.
Citera
2026-05-12, 13:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tyvärr så kan ungdomens dumheter förstöra en bra start på arbetslivet men hoppas verkligen att du lagt av med droger så du inte går ännu djupare än idag med nya prickar i registret.

Din chans är helt enkelt att få ett jobb via kontakter eller där någon utomstående kan garantera att du är en bra och duktig person som dessutom lagt av med droger och kommer sköta ditt jobb.

Nu för tiden så är tester och utdrag från register rätt vanligt på ”enklare” jobb för inte ens de arbetsgivarna vill ha strulputtar på firman.
En annan möjlighet är att söka dig till små privata företag där man sällan kontrollerar detta, dessa jobb kommer inte alltid ut utan dessa får man antingen med tur eller att man helt enkelt kontaktar företagen även om de inte söker folk. Ibland kan man ha tur och få ett hugg.

Lycka till.
Citera
2026-05-12, 13:11
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Sålänge du inte lämnat in belastningsregistret så kan de inte se det

Men en sak jag önskar att någon berättat för mig i din ålder, typ ja, att man på många jobb kan förhala och ”inte få hem” registret och sen kan det rinna ut i sanden då det finns få jobb som enligt lag får kräva belastningsregistret men det är inte många. De kan dock be om ett i samband med anställning, men, det ”löser du” genom att förhala. Är du väl igång, och detta vill jag ha feedback på, så tror jag inte att merparten av arbeten kan säga upp dig för att du aldrig lämnar in det där jävla belastningsregistret

Kör lite positivt självprat nu som belöning att jag är smart och duktig som hjälper till

PS vi ”kriminella” måste ju också kunna få jobb
Citera
2026-05-12, 13:12
Medlem
triptykens avatar
Du är 18 försök snacka med folk lokalt som känner dig. Ta ett deltid om det finns eller bjuds. Vad som helst som är en merit och kan skapa kontakter.
Citera
2026-05-12, 13:31
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltannatetaget
Jag är 18 år gammal, är snart klar med gymnasiet och tidigt i 2025 dömdes jag för ringa narkotika brott. Sedan 2025 har jag inte haft någon tur med att få jobb och undrar ifall det här kan ha något att göra i och med att jag har en prick? Jag är medveten om att jobb inom förskola eller som väktare är rykt tills pricken upphör men jag har även haft svårt att ens få svar inom lager eller som sommarjobbare på butik. Har möjlighet till att söka jobb inom vård men antar att de också kräver utdrag.

Om det har någon betydelse så handlade brottet om bruk av cannabis med uppsåt. Det är en sådan löjlig sak och såklart är det något jag ångrar grovt. Det är liksom nu mitt liv ska verkligen börja och det känns som att jag tvingas ligga efter alla andra. Jag vet inte om detta tillfälligt påverkar min möjlighet att studera vidare efter gymnasiet men jag hade helst velat jobbat och bara utforska livet några år. Jag är också medveten om att arbetslösheten är väldigt hög just nu.

Spara alla efterkloka tankar, har hört mer än nog av det. Tips och råd någon?

Det är nog mer andra faktorer som påverkar än din dom för narkotikabrott.

Precis som ovan nämnts så är många faktorer att du är ung och ganska kort erfarenhet med tanke på ålder och gör lågkvalificerade jobb så finns det hundratals sökande.

Låt inte din narkotikadom slå ned på ditt självförtroende för mycket. Förhoppningsvis är det en liten tröst att inte glömma att det går att bli både partiledare i riksdagen och vice statsminister med domar i bagaget.
Citera
2026-05-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Problemet är att du är 18 utan erfarenhet.

För du har väl knappats lämnat ut ditt register till alla? De kan liksom inte bara se det sådär.

Har inte lämnat till alla nej men jag har hört att de flesta arbetsgivare använder sig utav Lexbase nu mera.
Citera
2026-05-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltannatetaget
Har inte lämnat till alla nej men jag har hört att de flesta arbetsgivare använder sig utav Lexbase nu mera.

Nej det gör dom inte.

De för typ 1000 ansökningar per tjänst, sållar ut alla som är under 25 och saknar erfarenhet.

Ingen orkar med en omogen 18 åring som bor hemma och dyker upp lite när den väl känner för.
Citera
2026-05-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tyvärr så kan ungdomens dumheter förstöra en bra start på arbetslivet men hoppas verkligen att du lagt av med droger så du inte går ännu djupare än idag med nya prickar i registret.

Din chans är helt enkelt att få ett jobb via kontakter eller där någon utomstående kan garantera att du är en bra och duktig person som dessutom lagt av med droger och kommer sköta ditt jobb.

Nu för tiden så är tester och utdrag från register rätt vanligt på ”enklare” jobb för inte ens de arbetsgivarna vill ha strulputtar på firman.
En annan möjlighet är att söka dig till små privata företag där man sällan kontrollerar detta, dessa jobb kommer inte alltid ut utan dessa får man antingen med tur eller att man helt enkelt kontaktar företagen även om de inte söker folk. Ibland kan man ha tur och få ett hugg.

Lycka till.

Självklart har jag lagt ner rökan. Det var en blandning av en dålig kompiskrets och familjedrama, men synden straffar sig själv.

Min flickväns farsa försökte hjälpa mig landa ett jobb åt mig inom butik men det löste sig inte trots att han tala gott om mig för chefen.
Citera
2026-05-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Sålänge du inte lämnat in belastningsregistret så kan de inte se det

Men en sak jag önskar att någon berättat för mig i din ålder, typ ja, att man på många jobb kan förhala och ”inte få hem” registret och sen kan det rinna ut i sanden då det finns få jobb som enligt lag får kräva belastningsregistret men det är inte många. De kan dock be om ett i samband med anställning, men, det ”löser du” genom att förhala. Är du väl igång, och detta vill jag ha feedback på, så tror jag inte att merparten av arbeten kan säga upp dig för att du aldrig lämnar in det där jävla belastningsregistret

Kör lite positivt självprat nu som belöning att jag är smart och duktig som hjälper till

PS vi ”kriminella” måste ju också kunna få jobb

Åtminestone få en chans att göra bra ifrån sig.
Citera
2026-05-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Nej det gör dom inte.

De för typ 1000 ansökningar per tjänst, sållar ut alla som är under 25 och saknar erfarenhet.

Ingen orkar med en omogen 18 åring som bor hemma och dyker upp lite när den väl känner för.

Jag har planer jag kommer vilja leva ut de kommande åren och jag kommer behöva jobba en hel del för att det ska gå. Du verkar skriva som att du känner mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in