2026-05-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Se det ur en arbetsgivarens synvinkel. Varför skulle denne välja att anställa någon med en narkotikadom i bagaget? Lägg ner det här ältandet med "bara en gång". Du vet mycket väl att du inte rökt på bara en gång.

Man kanske inte ska dra allt folk över en kam, men om ett företag söker en person som ska utföra ett förhållandevis enkelt jobb, där avgörande kriterier är att komma i tid, uppträda städat, följa enkla regler, så ligger man risigt till om man väljer gräs framför tillförlitlighet.

Men vad säger de du har kontakt med inom kommunens socialtjänst? Antagligen inte aktuellt eftersom, vad det verkar, du fortfarande lallar runt i det menlösa gymnasiesystemet. Finns det inga instegsjobb? Enkla servicejobb där man kan visa framfötterna. Jobb inom restaurangsektorn med otrevliga arbetstider som visar att man kan ta ansvar.

Naturligtvis ska det inte vara kört i så tidig ålder, men med tanke på din ålder och inställning så får du nog förbereda dig på ett återstående yrkesliv inom trasproletariatet (jo, det finns ordböcker på nätet).

Jag ser inte varför det behövs sättas ord i min mun. Ältar inte över något och har aldrig påstått att det här var en engångsgrej. De flesta kunde nog lista ut det. Jag har själv försatt mig i en sits och försöker hitta medel som tar mig ur den.

Vad menar du med min inställning?
Citera
2026-05-14, 12:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltannatetaget
Jag är 18 år gammal, är snart klar med gymnasiet och tidigt i 2025 dömdes jag för ringa narkotika brott. Sedan 2025 har jag inte haft någon tur med att få jobb och undrar ifall det här kan ha något att göra i och med att jag har en prick? Jag är medveten om att jobb inom förskola eller som väktare är rykt tills pricken upphör men jag har även haft svårt att ens få svar inom lager eller som sommarjobbare på butik. Har möjlighet till att söka jobb inom vård men antar att de också kräver utdrag.

Om det har någon betydelse så handlade brottet om bruk av cannabis med uppsåt. Det är en sådan löjlig sak och såklart är det något jag ångrar grovt. Det är liksom nu mitt liv ska verkligen börja och det känns som att jag tvingas ligga efter alla andra. Jag vet inte om detta tillfälligt påverkar min möjlighet att studera vidare efter gymnasiet men jag hade helst velat jobbat och bara utforska livet några år. Jag är också medveten om att arbetslösheten är väldigt hög just nu.

Spara alla efterkloka tankar, har hört mer än nog av det. Tips och råd någon?
Jag har läst tråden och jag tycker du verkar vara en reko kille utifrån det som framgått hittills. Jag tror inte att den gamla "röka-domen" är det huvudsakliga problemet här. Antagligen så är bekymret det som redan nämnts;
- Att du är 18 år och aldrig jobbat tidigare och att du söker just "enkla" jobb.
- De får in hundratals, kanske tusentals, ansökningar på denna typ av jobb.
- Du konkurrerar även med de som är några år äldre och haft tur och få ett annat jobb tidigare och således har erfarenhet och referenser.
- Sen ska ju Arbetsförmedlingen ha ut massa människor i enkla jobb med och erbjuder arbetsgivare direkta och indirekta bidrag för att ta emot någon "som står långt från arbetsmarknaden". Detta är ofta dock en dålig investering för ett företag att ta emot en sån.

Så just nu befinner du dig i det sämsta läget, du är ung och har noll erfarenhet, vilka många arbetsgivare ser som en risk.

Jag har själv jobbat som chef och sysslat med rekrytering. Nu jobbar jag i o f inom vården och har huvudsakligen rekryterat där. Jag är inte chef längre, men blir ändå ofta omfrågad att ta hand om nyrekrytering och jag tycker det är rätt kul.

Beroende på vad det är för tjänst som ska tillsättas så kan en sådan förseelse vara ett hinder, men behöver inte vara det. Jag gör massa kontroller som att jag kollar Facebook och andra sociala media. Det är omtvistat och inte helt ok egentligen, men det är viktigt att man får en vettig medarbetare. Det jag tittar på är att personen inte uttrycker massa konstiga politiska åsikter, vare sig åt vänster eller höger. Jag kollar även typ Lexbase eller Verifiera och det beror på vad man finner där. En gammal röka-förseelse skulle generellt inte vara ett hinder i mina ögon. Snatteri kan vara bekymmersamt, men det beror lite på. Däremot om man varit inblandad i misshandel, hot, hot mot tjänsteman eller annat våld, då är man struken direkt. Det tyder på dåligt konsekvenstänk.

Tillämpar alltid provanställning i möjligaste mån. Det är dock ingen fullständig garanti, men om det är någon som har svårt för att passa tider eller allmänt sköta sig så åker vederbörande ut.

Så om du blir frågad om belastningsregister, berätta sanningen om att det var en dum grej och att du tar avstånd från narkotika nu.

Jag hoppas verkligen du får fatt i ett arbete. Om du nu inte gör det så rekommenderar jag starkt att läsa vidare.
Citera
2026-05-14, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har läst tråden och jag tycker du verkar vara en reko kille utifrån det som framgått hittills. Jag tror inte att den gamla "röka-domen" är det huvudsakliga problemet här. Antagligen så är bekymret det som redan nämnts;
- Att du är 18 år och aldrig jobbat tidigare och att du söker just "enkla" jobb.
- De får in hundratals, kanske tusentals, ansökningar på denna typ av jobb.
- Du konkurrerar även med de som är några år äldre och haft tur och få ett annat jobb tidigare och således har erfarenhet och referenser.
- Sen ska ju Arbetsförmedlingen ha ut massa människor i enkla jobb med och erbjuder arbetsgivare direkta och indirekta bidrag för att ta emot någon "som står långt från arbetsmarknaden". Detta är ofta dock en dålig investering för ett företag att ta emot en sån.

Så just nu befinner du dig i det sämsta läget, du är ung och har noll erfarenhet, vilka många arbetsgivare ser som en risk.

Jag har själv jobbat som chef och sysslat med rekrytering. Nu jobbar jag i o f inom vården och har huvudsakligen rekryterat där. Jag är inte chef längre, men blir ändå ofta omfrågad att ta hand om nyrekrytering och jag tycker det är rätt kul.

Beroende på vad det är för tjänst som ska tillsättas så kan en sådan förseelse vara ett hinder, men behöver inte vara det. Jag gör massa kontroller som att jag kollar Facebook och andra sociala media. Det är omtvistat och inte helt ok egentligen, men det är viktigt att man får en vettig medarbetare. Det jag tittar på är att personen inte uttrycker massa konstiga politiska åsikter, vare sig åt vänster eller höger. Jag kollar även typ Lexbase eller Verifiera och det beror på vad man finner där. En gammal röka-förseelse skulle generellt inte vara ett hinder i mina ögon. Snatteri kan vara bekymmersamt, men det beror lite på. Däremot om man varit inblandad i misshandel, hot, hot mot tjänsteman eller annat våld, då är man struken direkt. Det tyder på dåligt konsekvenstänk.

Tillämpar alltid provanställning i möjligaste mån. Det är dock ingen fullständig garanti, men om det är någon som har svårt för att passa tider eller allmänt sköta sig så åker vederbörande ut.

Så om du blir frågad om belastningsregister, berätta sanningen om att det var en dum grej och att du tar avstånd från narkotika nu.

Jag hoppas verkligen du får fatt i ett arbete. Om du nu inte gör det så rekommenderar jag starkt att läsa vidare.

Hakar på, hur ser du på äldre domar för bedrägerier, typ annonser om playstation, konsertbiljetter som aldrig levererats. När den dömde ”vaknat” och nu försöker bli en ny människa.
Citera
2026-05-14, 19:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Hakar på, hur ser du på äldre domar för bedrägerier, typ annonser om playstation, konsertbiljetter som aldrig levererats. När den dömde ”vaknat” och nu försöker bli en ny människa.
Det beror på. Snatteri för flera år sen skulle jag kanske kunna förbise, men att genuint lura andra människor med bedrägeri, det skulle jag nog inte gå vidare med i rekryteringen. Bedrägeribrott som är utstuderade är ju genomtänkta innan de begås. Visst är det inte bra att röka på, men man kan säkert dras med i en sån sak mer slentrianmässigt. Dock måste gärningen ha några år på nacken samt att kandidaten i övrigt måste ha andra synnerligen goda egenskaper för tjänsten.

Men generellt så är det alltid ett minus att finnas i belastningsregistret. Givetvis är det ju så att det finns massor med människor som begått diverse brott och inte åkt dit också.
Citera
2026-05-15, 07:09
Medlem
Telefons avatar
Jag håller med, din dom är nog inte det som bromsar utan troligare är att det är åldern och brist på erfarenhet tyvärr.

Har själv anställt ett antal människor och det är sällan jag kollar mot Lexbase eller liknande. Att man är förekommande i sådana register kan ju vara allt från ett bötesbrott till mord egentligen. Har kollat upp nån person men då var det en känslig tjänst som hade med ekonomi att göra. Hade den personen haft en gammal dom för lite röka hade det nog inte spelat nån roll, bedrägeri eller annan ekonomisk brottslighet är ett totalt nej.

Måste säga att jag är emot att det går så enkelt att kolla upp folk och att vissa arbetsgivare kräver utdrag ur belastningsregistret, ska folk vägras jobb för en skitgrej man gjort i sin ungdom liksom? Det borde begränsas till vissa tjänster inom sjukvård, barnomsorg och skola.
Citera
2026-05-15, 11:11
Medlem
swebarbs avatar
Enklare knegarjobb tycker jag inte dom ska vara så bajsnödiga att man inte skulle kunna få ett enklare jobb pga det där.
Citera
2026-05-28, 15:10
Medlem
oggethedoggs avatar
Jag fick söka i 3 år för att sedan en kommunal arbetsgivare accepterade mig på ett 3 månaders vikariat för att se om jag skötte mig.

Förekommer i 10 kapitel med narkotikabrott.
Tack gud för detta, det räddade mitt liv. Allt kändes så hopplöst.
Jag förväntades tvingas ändra bransch till svets/cnc.

Sen ringde dom och sa att dom funderade på att ge mig en andra chans i livet.

Det är inte hög sannolikhet att träffa en sån chef.

Jag är undersköterska
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in