Citat:
"Är inte "ställt utom rimligt tvivel" ett beviskrav menar du gällande brottmål i Sverige?" - Jo? Men du skrev ju "ställt utom utom allt rimligt tvivel".
"Även så i denna dom är det barnets ORD som ligger till grund för att det skulle ha skett en våldtäkt" - Nu bortser ju du från den tilltalades bristande berättelse, nekandet till övernattningen som kunde överbevisas samt de fem vittnesmålen kring målsägandes försämrade mående osv. Vi har ju redan pratat om det, och du är medveten om det, så jag kommer inte lägga mer tid på att upprepa det.
"Bara för att ett barn SÄGER något så är det inte sant" - Det är ju här du hamnar fel. För det handlar ju inte bara om "ord" eller vad barnet "säger". Man ställer ju oerhörda krav på berättelsen för att den skall nå upp till kraven för att anses trovärdig. Berättelsen skall vara klar, lång, levande, logisk, rik på detaljer, påvisat sanningsenlig i viktiga enskildheter. Samt fri från felaktigheter, motsägelser, överdrifter, svårförklarliga moment, konstansbrister, dåligt sammanhang eller tvekan i avgörande delar. Att lyckas nå upp till dessa kraven (och dessutom som barn) säger ju en hel del om intrycket man ger och uppgifterna som lämnas. Hade hon inte haft en sådan hållbar berättelse så hade GIVETVIS inte den övriga stödbevisningen hållit.
"Tycker också det låter lite märkligt att det var en blöt fläck när hon vaknade. Borde inte den ha torkat vid det laget om våldtäkten skedde kvällen innan?" - Det är en rimlig invändning du lyfter (och det kanske försvaret gjorde också). Dock har jag svårt att värdera den eftersom jag inte varken vet vilken tid på dygnet våldtäkten skulle ha skett, eller vad klockan var när målsägande vaknade. Det kan ju också vara så att den blöta fläcken morgonen efter inte har med våldtäkten att göra ö.h.t. Men då är det ju i vart fall en uppgift som ger tyngd åt påståendet att hon sovit över där.
"Även så i denna dom är det barnets ORD som ligger till grund för att det skulle ha skett en våldtäkt" - Nu bortser ju du från den tilltalades bristande berättelse, nekandet till övernattningen som kunde överbevisas samt de fem vittnesmålen kring målsägandes försämrade mående osv. Vi har ju redan pratat om det, och du är medveten om det, så jag kommer inte lägga mer tid på att upprepa det.
"Bara för att ett barn SÄGER något så är det inte sant" - Det är ju här du hamnar fel. För det handlar ju inte bara om "ord" eller vad barnet "säger". Man ställer ju oerhörda krav på berättelsen för att den skall nå upp till kraven för att anses trovärdig. Berättelsen skall vara klar, lång, levande, logisk, rik på detaljer, påvisat sanningsenlig i viktiga enskildheter. Samt fri från felaktigheter, motsägelser, överdrifter, svårförklarliga moment, konstansbrister, dåligt sammanhang eller tvekan i avgörande delar. Att lyckas nå upp till dessa kraven (och dessutom som barn) säger ju en hel del om intrycket man ger och uppgifterna som lämnas. Hade hon inte haft en sådan hållbar berättelse så hade GIVETVIS inte den övriga stödbevisningen hållit.
"Tycker också det låter lite märkligt att det var en blöt fläck när hon vaknade. Borde inte den ha torkat vid det laget om våldtäkten skedde kvällen innan?" - Det är en rimlig invändning du lyfter (och det kanske försvaret gjorde också). Dock har jag svårt att värdera den eftersom jag inte varken vet vilken tid på dygnet våldtäkten skulle ha skett, eller vad klockan var när målsägande vaknade. Det kan ju också vara så att den blöta fläcken morgonen efter inte har med våldtäkten att göra ö.h.t. Men då är det ju i vart fall en uppgift som ger tyngd åt påståendet att hon sovit över där.
"Jo? Men du skrev ju "ställt utom utom allt rimligt tvivel"."
Hursomhelst - så betyder väl det att det ska vara närmare 100% säkert att han våldtagit flickan? Och detta kan väl ingen påstå med den bevisningen. Problemet i den här sortens fall är att man vill göra rätt och ge den lilla flickan eller kvinnan upprättelse. Man vill inte tro att någon skulle ljuga om en sådan här sak, och den tanken är farlig eftersom det är därför det sker att män blir oskyldigt dömda ibland.
"Nu bortser ju du från den tilltalades bristande berättelse, nekandet till övernattningen som kunde överbevisas samt de fem vittnesmålen kring målsägandes försämrade mående osv. Vi har ju redan pratat om det, och du är medveten om det, så jag kommer inte lägga mer tid på att upprepa det."
Att målsägande mått dåligt kan bero på tusen olika saker. Det behöver inte bero på att pappan våldtog henne i vagina och anal.
Att den tilltalade har bristande berättelse bevisar inte att han har våldtagit någon. Han kan ha blandat ihop vilken helg det handlat om så långt tillbaks i tiden och därför ändrat sig flera gånger. I en rättegång ska det inte vara den tilltalade som ska behöva bevisa att han INTE gjort något, det ska vara åklagaren som ska bevisa att den tilltalades penis varit i målsägandes anal. Detta har inte skett. Det är ord mot ord.
"Det är ju här du hamnar fel. För det handlar ju inte bara om "ord" eller vad barnet "säger". Man ställer ju oerhörda krav på berättelsen för att den skall nå upp till kraven för att anses trovärdig. Berättelsen skall vara klar, lång, levande, logisk, rik på detaljer, påvisat sanningsenlig i viktiga enskildheter. Samt fri från felaktigheter, motsägelser, överdrifter, svårförklarliga moment, konstansbrister, dåligt sammanhang eller tvekan i avgörande delar. Att lyckas nå upp till dessa kraven (och dessutom som barn) säger ju en hel del om intrycket man ger och uppgifterna som lämnas. Hade hon inte haft en sådan hållbar berättelse så hade GIVETVIS inte den övriga stödbevisningen hållit."
Det är fortfarande ORD mot ORD. Mamman har ju haft en jäkla lång tid att drilla dottern, så det vore ju konstigt om hon inte kunde storyn som ett rinnande vatten. Det bevisar fortfarande inte att någonting skett.
"Det är en rimlig invändning du lyfter (och det kanske försvaret gjorde också). Dock har jag svårt att värdera den eftersom jag inte varken vet vilken tid på dygnet våldtäkten skulle ha skett, eller vad klockan var när målsägande vaknade. Det kan ju också vara så att den blöta fläcken morgonen efter inte har med våldtäkten att göra ö.h.t. Men då är det ju i vart fall en uppgift som ger tyngd åt påståendet att hon sovit över där."
Nej, man kan ju inte ens fastställa exakt dag eller vilken tid det ska ha skett.
Och detta är ju inte det enda konstiga. Att pappan skulle ha stått och pustat och frustat i vardagsrummet låter ju bara som en konstig febrig dröm. Och att han skulle ha hållit i madrassen båda kanter står det även i domen att man tycker är märkligt, förmodligen för att det ej var möjligt att göra på det viset i den sängen.
Är detta fritt från svårförklarliga moment tycker du?
Nej, här kan en man ha blivit oskyldigt dömd och fått livet förstört.
Senast redigerad av torkskap1 2026-05-12 kl. 00:16.
Senast redigerad av torkskap1 2026-05-12 kl. 00:16.