2026-05-12, 11:43
Avstängd
När började man ens säga chockladboll / kokosboll?

Förr var det ju alltid n*gerboll eller så körde man på gambia skalle med mjäll.

Känns som att det va ofattbart längesen man hörde gambia skalle med mjäll…

När hörde ni det senast?
Vilket ord är det ni använde/använder idag för den sötsaken? Om ni använde nåt äldre förr, när bytte ni till de modernare chockladboll?

Vart i landet tror ni dessa roligare namn härstammar ifrån?
2026-05-12, 11:51
Medlem
Naer-Matarons avatar
Född 75 och för mig är det självklart att det heter negerboll. Blev tillrättavisad av en kvinnlig kollega på jobbet född 95 att det heter chokladboll.

Efter den händelsen betonar jag ordet neger i negerboll extra varje gång hon befinner sig i närheten när delikatessen ska avnjutas.
2026-05-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
När började man ens säga chockladboll / kokosboll?

Förr var det ju alltid n*gerboll eller så körde man på gambia skalle med mjäll.

Känns som att det va ofattbart längesen man hörde gambia skalle med mjäll…

När hörde ni det senast?
Vilket ord är det ni använde/använder idag för den sötsaken? Om ni använde nåt äldre förr, när bytte ni till de modernare chockladboll?

Vart i landet tror ni dessa roligare namn härstammar ifrån?
Det brukas säkert lite här och var av efterblivna gubbar i glesbygden som inte lyckats uppdatera sin repertoar av edgy skämt sedan nittiotalet. Jag har svårt att tänka mig en mer infantil konflikt att hänge sig åt, så jag ser det som en stark varningsklocka när någon demonstrativt säger negerboll.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-05-12 kl. 11:55.
2026-05-12, 11:53
Medlem
Naer-Matarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Aldrig hört det otroligt fåniga namnet gambiaskalle. Men det kan förstås anses passande för många lågpannor här på Flashen.

Chokladboll hette det innan det kallades något annat.

Nej det gjorde det inte alls din 🤡, jag har kokbok hemma där det heter negerboll.
2026-05-12, 11:55
Medlem
S.O.Stolps avatar
Chockladboll har aldrig använts, däremot chokladboll.

Choklad- och negerbollar har väl diskuterats relativt flitigt i under årens lopp.

(FB) Lär du ditt barn att det heter negerboll eller chokladboll?
(FB) Vem kom på namnet "negerboll"?
2026-05-12, 11:55
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naer-Mataron
Nej det gjorde det inte alls din 🤡, jag har kokbok hemma där det heter negerboll.
Tur att ni idioter inte skäms för att visa upp er dumhet. Sedan 40-talet finns chokladboll belagt i receptböcker medan ditt tokroliga uttryck uppstod någonstans på 50- eller 60-talet.

Citat:
Wuää, jag har faktiskt en receptbok och där står det negerboll, då mååste det vara först
Bebis.
2026-05-12, 12:01
Medlem
triptykens avatar
Jag kallar det chokladboll? Kallades förr negerboll, men sen insåg nån att det kanske inte var så jävla roligt så varför inte kalla det en chokladboll.

Har råkat ut för hängpungar som tror att det är höjden av radikal intelligens att ropa NEGERboll i parti och minut... antar att det är det som ska ersätta nån form av personlighet? Dom blir lyckligtvis färre och färre - troligen för att dom i jakt på chanser att kalla det negerboll har förätit sig på smör och socker och hjärtat till slut packade ihop?
2026-05-12, 12:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Chockladboll har aldrig använts, däremot chokladboll.

Choklad- och negerbollar har väl diskuterats relativt flitigt i under årens lopp.

(FB) Lär du ditt barn att det heter negerboll eller chokladboll?
(FB) Vem kom på namnet "negerboll"?

Varför länkar du irrelevanta trådar din nisse? Tråden här är vad mer ni kallade de för, tex som gambiaskalle med mjäll inte bara ditt favoritord.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag kallar det chokladboll? Kallades förr negerboll, men sen insåg nån att det kanske inte var så jävla roligt så varför inte kalla det en chokladboll.

Har råkat ut för hängpungar som tror att det är höjden av radikal intelligens att ropa NEGERboll i parti och minut... antar att det är det som ska ersätta nån form av personlighet? Dom blir lyckligtvis färre och färre - troligen för att dom i jakt på chanser att kalla det negerboll har förätit sig på smör och socker och hjärtat till slut packade ihop?

Tror de blir färre pga att många äldre tuppar av pga åldern.

Varför är det lyckligt att ordet slutar användas?
2026-05-12, 12:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man säger inte negerboll för att det ska vara nedvärderande eller rasistiskt utan för att det alltid hetat så.
Jag är född på 70-talet och skulle man göra dessa hemma så hette de negerbollar.
Vet inte exakt när det vart fel att säga om jag ska vara ärlig men gissar på slutet av 80-talet eller början av 90-talet.

Gambiaskalle med mjäll har jag aldrig någonsin hört utan det var kort och gott negerboll.

Från AI
Tidigt 2000-tal: Debatten tog fart och ordet började ses som en rasistisk och diskriminerande benämning.

2003: Ett uppmärksammat fall där ett konditori i Sjöbo DO-anmäldes för att ha använt termen bidrog till att ordet försvann från det offentliga rummet.

SAOL: Ordet togs bort från Svenska Akademiens ordlista (SAOL) i 14:e upplagan (2015), men var i praktiken utfasat långt innan dess.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2026-05-12 kl. 12:16.
2026-05-12, 12:28
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Jag har Hemmets kokbok från 1980, ISBN 91-1-834132-2, och på sidan 442 anges recept på Chokladbollar. Negerboll/negerbollar listas ej. Vad är det för kokbok du har?
2026-05-12, 12:38
Medlem
Naer-Matarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Jag har Hemmets kokbok från 1980, ISBN 91-1-834132-2, och på sidan 442 anges recept på Chokladbollar. Negerboll/negerbollar listas ej. Vad är det för kokbok du har?

Rutiga Kokboken
2026-05-12, 12:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vilket ord menar du? Negerboll eller judehorasmörgås?

Kallade du chokladboll för ord nr 2?

Citat:
Rutiga Kokboken

Ja rutiga kokboken så hette det negerboll fram tills typ 90-talet.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in