Citat:
Ursprungligen postat av
MohinderHerb
Även om delar blir open source så krävs fortfarande datorkraften för att nyttja det. Sedan skapar t.ex. Anthropic ett komplett system med funktionaliteter och sömlösa integrationer. Så det är ju inte själva koden man betalar för. Samma gäller Tesla, vilket också är ett helt system, ett avancerat dessutom. Koden är bara en liten del. Gäller det real world AI är det också fysisk produktion inblandat, vilket skapar en vallgrav för den som sitter på mest produktionsmedel.
Tolkar det som att du tänker AI-krasch då tekniken är överdrivet hypat i sina användningsområden? Där håller jag inte med men märker att många inom IT-branschen fortfarande stretar emot. Av naturliga skäl såklart.
Jag tror också det blir en ai-krash av *något* slag, men det är mest av ekonomiska skäl. Kostnaderna för llm-produkterna är åtminstone 10x av vad de egentligen skulle behöva ta betalt, och inte ens med nuvarande prisläge lyckas man pracka på företag produkterna i tillräcklig utsträckning. Titta bara på CoPilot, de försökte med 3 miljoner per användare först (jag raljererar) och tryckte in det *överallt*. ingen köpte, så nu är det mer eller mindre gratis och kraftigt tillbakarullat. Ser likadant ut på många andra håll.
Kodning är väl största success-caset, men en stor anledning till det är att det ÄR i princip gratis. Ekvationen kommer ändra sig snabbt när prisbilden ändras.
Både Anthropic och chatGPT är i lite av panicmode sen jan-feb, vi får se varåt det barkar. De enda som sttter still i båden är Google, som ändå inte vet var de ska göra av alla pengar, och Apple, som vunnit stort på att de inte gjort ett skit.