2026-05-12, 00:14
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Vet inte vad du menar med det om Google men AI kommer absolut revolutionera hela samhället likt IT och vi är bara i dess linda. Men med det sagt är börsen ett relativt spel och AI-tekniken rättfärdigar inte "this time is different" precis som ingenting annat gör det heller.

Sen är det ju inte en ren AI-bubbla skulle jag säga, hauss överallt. Samtidigt som det pågår en oljekris.
Det jag menar är att de tekniska landvinningar som gjorts har släppts publikt, det finns inget företag som sitter på proprietär sci-fi-teknik. Det är fortfarande samma gamla uppsminkade LLMer i grunden. Den senaste Claude-läckan visade återigen att de verktyg som byggts i syfte att ge någon form av unique selling point bara är lager på lager av skit. Detta gäller såklart även Tesla.
Citera
2026-05-12, 07:27
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det jag menar är att de tekniska landvinningar som gjorts har släppts publikt, det finns inget företag som sitter på proprietär sci-fi-teknik. Det är fortfarande samma gamla uppsminkade LLMer i grunden. Den senaste Claude-läckan visade återigen att de verktyg som byggts i syfte att ge någon form av unique selling point bara är lager på lager av skit. Detta gäller såklart även Tesla.
Även om delar blir open source så krävs fortfarande datorkraften för att nyttja det. Sedan skapar t.ex. Anthropic ett komplett system med funktionaliteter och sömlösa integrationer. Så det är ju inte själva koden man betalar för. Samma gäller Tesla, vilket också är ett helt system, ett avancerat dessutom. Koden är bara en liten del. Gäller det real world AI är det också fysisk produktion inblandat, vilket skapar en vallgrav för den som sitter på mest produktionsmedel.

Tolkar det som att du tänker AI-krasch då tekniken är överdrivet hypat i sina användningsområden? Där håller jag inte med men märker att många inom IT-branschen fortfarande stretar emot. Av naturliga skäl såklart.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-05-12 kl. 07:31.
Citera
2026-05-12, 08:04
Medlem
Citat:
Även om delar blir open source så krävs fortfarande datorkraften för att nyttja det. Sedan skapar t.ex. Anthropic ett komplett system med funktionaliteter och sömlösa integrationer. Så det är ju inte själva koden man betalar för. Samma gäller Tesla, vilket också är ett helt system, ett avancerat dessutom. Koden är bara en liten del. Gäller det real world AI är det också fysisk produktion inblandat, vilket skapar en vallgrav för den som sitter på mest produktionsmedel.

Tolkar det som att du tänker AI-krasch då tekniken är överdrivet hypat i sina användningsområden? Där håller jag inte med men märker att många inom IT-branschen fortfarande stretar emot. Av naturliga skäl såklart.

Jag tror också det blir en ai-krash av *något* slag, men det är mest av ekonomiska skäl. Kostnaderna för llm-produkterna är åtminstone 10x av vad de egentligen skulle behöva ta betalt, och inte ens med nuvarande prisläge lyckas man pracka på företag produkterna i tillräcklig utsträckning. Titta bara på CoPilot, de försökte med 3 miljoner per användare först (jag raljererar) och tryckte in det *överallt*. ingen köpte, så nu är det mer eller mindre gratis och kraftigt tillbakarullat. Ser likadant ut på många andra håll.
Kodning är väl största success-caset, men en stor anledning till det är att det ÄR i princip gratis. Ekvationen kommer ändra sig snabbt när prisbilden ändras.

Både Anthropic och chatGPT är i lite av panicmode sen jan-feb, vi får se varåt det barkar. De enda som sttter still i båden är Google, som ändå inte vet var de ska göra av alla pengar, och Apple, som vunnit stort på att de inte gjort ett skit.
Citera
2026-05-12, 09:13
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Jag tror också det blir en ai-krash av *något* slag, men det är mest av ekonomiska skäl. Kostnaderna för llm-produkterna är åtminstone 10x av vad de egentligen skulle behöva ta betalt, och inte ens med nuvarande prisläge lyckas man pracka på företag produkterna i tillräcklig utsträckning. Titta bara på CoPilot, de försökte med 3 miljoner per användare först (jag raljererar) och tryckte in det *överallt*. ingen köpte, så nu är det mer eller mindre gratis och kraftigt tillbakarullat. Ser likadant ut på många andra håll.
Kodning är väl största success-caset, men en stor anledning till det är att det ÄR i princip gratis. Ekvationen kommer ändra sig snabbt när prisbilden ändras.

Både Anthropic och chatGPT är i lite av panicmode sen jan-feb, vi får se varåt det barkar. De enda som sttter still i båden är Google, som ändå inte vet var de ska göra av alla pengar, och Apple, som vunnit stort på att de inte gjort ett skit.
Det är så det ser ut i början. Kolla på Spotify och Netflix. Man lockar in kunder, växer i intäkter och skalar upp för att sedan få skalfördelar som sänker kostnader och höjer priset, efter det kommer vinsterna. Man ska veta att intäkter är det som får ett bolag att gå runt, inte vinster. Investerar man hårt för att satsa och skala slår det på redovisad vinst i stunden men lönar sig i längden. Att de skulle "blöda" pengar som man hör ställer jag mig kritisk till tills man får se kassaflödesanalysen.

CoPilot är ju bara skit, finns inte ens med i topplistor på benchmarks. De kan lägga ner. Just nu leder Anthropic och OpenAI racet.

Gratis är det inte. Har man testat bygga agentsystem blir man snabbt varse om API-kostnader. Det är lätta och gamla modeller i konversationsformat som är gratis just för att låsa in kunder. Skulle också behövas mer konkurrens mot Nvidia så utbudet på hårdvara ökar. Nu har de i princip fri prissättning vilket äter marginalen hos kunderna.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-05-12 kl. 09:23.
Citera
2026-05-12, 10:09
Medlem
otellos avatar
Citat:

Men dessa system är inte direkt svåra att replikera.
Självklart finns det ett stort värde i AI, precis som det finns ett stort värde i internet. Under IT-bubblan var det många bolag som skapade relativt simpla hemsidor samtidigt som dom var värderade till hundratals miljoner, samma sak ser vi nu.
Citera
2026-05-12, 10:09
Medlem
otellos avatar
Citat:
Det är så det ser ut i början. Kolla på Spotify och Netflix. Man lockar in kunder, växer i intäkter och skalar upp för att sedan få skalfördelar som sänker kostnader och höjer priset, efter det kommer vinsterna. Man ska veta att intäkter är det som får ett bolag att gå runt, inte vinster. Investerar man hårt för att satsa och skala slår det på redovisad vinst i stunden men lönar sig i längden. Att de skulle "blöda" pengar som man hör ställer jag mig kritisk till tills man får se kassaflödesanalysen.

CoPilot är ju bara skit, finns inte ens med i topplistor på benchmarks. De kan lägga ner. Just nu leder Anthropic och OpenAI racet.

Gratis är det inte. Har man testat bygga agentsystem blir man snabbt varse om API-kostnader. Det är lätta och gamla modeller i konversationsformat som är gratis just för att låsa in kunder. Skulle också behövas mer konkurrens mot Nvidia så utbudet på hårdvara ökar. Nu har de i princip fri prissättning vilket äter marginalen hos kunderna.
Jag tror att många företag kommer gå över till att hosta egna system/modeller när det börjar kosta.
Citera
2026-05-12, 10:40
Medlem
BästeHrMongolids avatar
I Giga Berlin fabriken exploderar produktionen. Ökar produktionen med 20%!!
Försäljningskollaps?

https://x.com/gigafactories/status/2053892462385516853?s=20
https://x.com/SawyerMerritt/status/2053893532071362751?s=20
Citera
2026-05-12, 10:45
Medlem
otellos avatar
Minns ni för några veckor sedan när sekten skröt om Tesslers batterier?
Citat:
https://www.digitaltoday.co.kr/en/view/53792/tesla-range-drops-52-km-after-switching-to-in-house-4680-battery-cells-in-european-model-y
Tesla range drops 52 km after switching to in-house 4680 battery cells in European Model Y
Citera
2026-05-12, 12:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Minns ni för några veckor sedan när sekten skröt om Tesslers batterier?

Tesla har monumentala problem med 4680 cellen som inte fungerar. Dom staplade på massa häftiga innovationer i batterier som visade sig inte fungera i praktiken . Nu har dom kört in massa inverteringar i den tekniken som blir svår att slipa till så det fungerar. Så blir den när man dribblar in sig i ett hörn tack vare en patologisk lögnare som skriker att dom är bäst i världen, när man inte är det.

Men snart alldeles snart kommer det utlovade paradiset, dom ska ju lansera Optimus version 3 som blir en sedelpress och gör pengar obsoleta. Det har Teslaführern lovat och han ljuger ju aldrig nähädå.
Senast redigerad av raskens 2026-05-12 kl. 12:06.
Citera
2026-05-12, 12:15
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tesla har monumentala problem med 4680 cellen som inte fungerar. Dom staplade på massa häftiga innovationer i batterier som visade sig inte fungera i praktiken . Nu har dom kört in massa inverteringar i den tekniken som blir svår att slipa till så det fungerar.

Måste vara därför man skalar upp Cybertruck-produktionen, drar igång Semi-produktionen samt utökar 4680-produktion även till Berlin-fabriken. Batteriet fungerar inte, och därför ska fler bilar byggas med icke-fungerande batterier istället för de fungerande.

Raskens-logik 101.
Citera
2026-05-12, 12:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Intressant och djupgående inlägg om Teslas nya patent som löst den stora flaskhalsen i tillverkningen av 4680 celler med torr-elektrod process. Vi kan se fram emot Teslas gen 3 celler som är både billigare och har bättre energidensitet. och som redan börjat tillverkas nu i år.

https://x.com/tslaming/status/2053609856662487167?s=20
Citera
2026-05-12, 12:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Måste vara därför man skalar upp Cybertruck-produktionen, drar igång Semi-produktionen samt utökar 4680-produktion även till Berlin-fabriken. Batteriet fungerar inte, och därför ska fler bilar byggas med icke-fungerande batterier istället för de fungerande.

Raskens-logik 101.

Trollen gillar och rapa ur sig samma trams som de hittar i FUD-artiklar från electrek som alltid balanserar på gränsen till sanningen, medan Teslas aktieägare som vanligt vet bättre, då de alltid gräver djupare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in