2026-05-12, 08:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
Katja Nyberg: ”Ser fram emot rättegången”
https://polistidningen.se/2026/05/katja-nyberg-ser-fram-emot-rattegangen/

Totalt rör det sig om åtta åtalspunkter.
Katja bestrider allt förutom ett fall av olovlig körning.

Rattfylla och flera narkotikabrott ...
"Jag delar inte åklagarens bedömning" säger Katja.

Märklig människa detta.
Jag tror inte hon började knarka som riksdagsman utan som polis. Grupper inom narkotikaspaning raggade upp unga festglada poliskvinnor för att ha kul med stulen narkotika på kvällarna. Ett långt skyddat och oavbrutet liv med lögner, förnekande och missbruk sätter sina spår.
Citera
2026-05-12, 08:35
Medlem
Citat:
Mörkertalet är intressant, inte bara hos politiker.

Det är det mörka som fixar det vita, regelbunden drogkontroll på samtliga politiker men det kanske blir nyval då.
Citera
2026-05-12, 08:35
Medlem
misssommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror inte hon började knarka som riksdagsman utan som polis. Grupper inom narkotikaspaning raggade upp unga festglada poliskvinnor för att ha kul med stulen narkotika på kvällarna. Ett långt skyddat och oavbrutet liv med lögner, förnekande och missbruk sätter sina spår.

Katjas strategi är att neka oavsett vad ...
Men bilkörningen på film med indraget körkort kunde hon inte slingra sig.
Senast redigerad av misssommar 2026-05-12 kl. 08:37.
Citera
2026-05-12, 08:44
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Katjas strategi är att neka oavsett vad ...
Men bilkörningen på film med indraget körkort kunde hon inte slingra sig.

Poliser vet hur rättssystemet fungerar. De vet att de inte tjänar ett skit på att erkänna eller vara behjälplig i en utredning.
Därför gör de heller inte det, utan beter sig precis som förhärdade kriminella när de hamnar i klammeri med rättvisan.
Nyberg är inget undantag.
Citera
2026-05-12, 08:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Poliser vet hur rättssystemet fungerar. De vet att de inte tjänar ett skit på att erkänna eller vara behjälplig i en utredning.
Därför gör de heller inte det, utan beter sig precis som förhärdade kriminella när de hamnar i klammeri med rättvisan.
Nyberg är inget undantag.

Eller hur! Fattar inte varför folk klagar på hennes krishantering. Tror folk att man får ett lägre straff om man visar ånger och ber om ursäkt? I så fall skulle ju alla göra det.
Citera
2026-05-12, 08:52
Medlem
fimbuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Vi har ganska bra koll på hur mycket knark som flödar i riksdsgen. Kolla bara toaletterna, Katja och när Carl Bildt (?) bluffade att låta sig drogtestas i en intervju.

Thomas Bodström var det. Han skulle gärna ställa upp på ett frivilligt drogtest.
Men han tvärvände och ångrade sig när han fick veta vilka substanser som testet kollade efter.

Förmodligen trodde han att de bara skulle leta efter THC, men han fick kalla fötter när han insåg att den fulbenso han knaprat skulle ge utslag.
Citera
2026-05-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
1. Det något oväntade är MDMA hos en 55-årig kvinna, kokain och amfetamin är båda centralstimulerande med liknande effekt. För en festknarkare/sällan knarkare är det nog inte helt ovanligt att man blir pålurad ladd bankat med tjack (den förra är betydligt dyrare). Men "bland(miss)bruk" är absolut inte ovanligt, i synnerhet hos festknarkare. I djupare missbrukarled är det vanligast att man skjuter antingen tjack eller heroin.
2. Förstår inte vad som är konstigt?
3-5. Missbruk inom polisen är förhållandevis vanligt.

1.
2. Om man som polis och dessutom viktig sådan och en person som dessutom levt på att sätta dit knarkare och knarklangare då borde man vara smartare en så om man nu vill dölja sitt missbruk.
Jag hade ju aldrig haft sådant bevisning i min bil eller i mitt hem, alternativ om jag ägde villa så hade jag grävt ned det i trädgården och endast tagit fram det vid behov. Tveksam att man börja gräva i folks trädgårdar vid husrannsakan.
3. Det har jag ingen aning om för mig låter det jättekonstigt att många poliser är missbrukare.
Fatta skammen bland sina kollegor när man åker dit för brott och speciellt inom det ämne man jobbat speciellt för.
Citera
2026-05-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Poliser drogtestas inte på jobbet som vanliga arbetare. Det finns inte lagstöd för det.

Oj, hade ingen aning om detta. Detta är ju allvarligt misstag att inte göra detta. Det här med Katja visar tydligt att det behövs. Det är ändå rätt chockerande att någon så högt uppsatt och jobbat med att sätta ditt knarklangare och knarkare, själv börja knarka. Känns som kapten klänning version.
Citera
2026-05-12, 09:06
Medlem
Jag-Blonds avatar
Är det vanligt att "bevis" fotograferas nonchalant uppslängt på ett skrivbord bredvid en Coca-Cola burk?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1462627
bild
https://imbo.vgc.no/users/bt/images/bb3fdc45d4e1af50e753c181551df867?t%5B%5D=crop%3Awi dth%3D0%2Cheight%3D0%2Cx%3D0%2Cy%3D0&t%5B%5D=maxSi ze%3Awidth%3D1200&publicKey=bt-w&accessToken=a86ee1994688b81b574fc2a5cbbe28c2a051 f14daf2fe319ee385f2a20c9377b
Citera
2026-05-12, 09:10
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Hahaha jo förstås

En vuxen skulle väl säga att det var dålig planering av Katja att ha det fulla (ursäkta ordvitsen) ansvaret för en bil i innerstan när hon blivit av med körkortet.

Att det stod i ett garage som inte har städdagar hjälper ju till, men det kastar ju tvivel över lögnen att hon var tvungen att flytta den pga en städdag som då inte existerar

Och att hon var ute och snurrade i timmar och sen ställde tillbaka bilen på samma plats hjälper väl inte trovärdigheten heller.

Men ingen trodde ju på lögnen från början så att Katja ens försökte med den var ju både pinsamt och ett slöseri med allas tid, liksom alla hennes andra lögner

Förutom att hon ljuger om körningen eftersom det tydligen inte är städdag i garaget, det är otroligt korkat som en halvoffentlig person att inte låta bilen stå och samla böter istället för att köra. Det borde väl även hon förstå att någon i garaget känner igen henne och sätter dit henne om chansen ges. Hon har ju dessutom en hygglig lön att åka taxi för om det behövs, men det kanske förutsätter att hon slutar tjacka knark.
Citera
2026-05-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Är det vanligt att "bevis" fotograferas nonchalant uppslängt på ett skrivbord bredvid en Coca-Cola burk?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1462627
bild
https://imbo.vgc.no/users/bt/images/bb3fdc45d4e1af50e753c181551df867?t%5B%5D=crop%3Awi dth%3D0%2Cheight%3D0%2Cx%3D0%2Cy%3D0&t%5B%5D=maxSi ze%3Awidth%3D1200&publicKey=bt-w&accessToken=a86ee1994688b81b574fc2a5cbbe28c2a051 f14daf2fe319ee385f2a20c9377b

Nej, det där luktar Aftonbladet lång väg...så där gör man inte på polisen om det ska hålla i rätten.
Var inte påsen fylld med något annat/NFC kunde inte avgöra vad som fanns i påsen man hittade?

Dock är det spännande att en NOA-chef och före detta Rave-kommissionär också är knarkare men hårprover är det inte praxis på att döma folk för narkotikamissbruk?!

Att poliser inte drogtestas är märkligt, är inte lagens väktare placerade i någon form av säkerhetsklass? Man kunde ju förvänta sig att NOA-folk är det i alla fall och således bör drogtestas regelbundet och slumpmässigt...
Citera
2026-05-12, 09:15
Medlem
AreYouBacks avatar
Så damen har knarkat rätt friskt och det har undgått alla i SD? Knappast troligt. Gör test på samtliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in