2026-05-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Någon som vill spekulera i vad som kommer sägas på morgondagens pressträff som regeringen kallar till? Vad är syftet?

Något oroar dem, det är ju solklart. Annars finns ingen anledning till en pressträff. Jag kan tänka mig att de kanske insett riskerna och att det kan gå snabbt och kommer att uppmana till hemarbete, avråda från resor eller något. Hoppas att de gör något nu i varje fall innan det är för sent. Detta är inte covid, covid var ju ingenting jämfört med detta. Varannan person kan ju dö.
Senast redigerad av Grantoppen2 2026-05-11 kl. 23:17.
Citera
2026-05-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Det hade dom antagligen gjort också! Om dom verkligen inte ville riskera något!

Men nu är det 10000% att dom vill att det ska spridas.

Nya vaccinpengar och anledningar att ta bort vår frihet
Citera
2026-05-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det har de säkert inte gjort heller. De (han som först blev sjuk) har väl varit i nära kontakt med någon människa som var smittad snarare. Det smittar ju mellan människor också och det verkar ju mer än tydligt nu.
Men någon idiot på det där skeppet måste ju ha varit i kontakt med djur
Citera
2026-05-11, 23:51
Medlem
Citat:
Något oroar dem, det är ju solklart. Annars finns ingen anledning till en pressträff. Jag kan tänka mig att de kanske insett riskerna och att det kan gå snabbt och kommer att uppmana till hemarbete, avråda från resor eller något. Hoppas att de gör något nu i varje fall innan det är för sent. Detta är inte covid, covid var ju ingenting jämfört med detta. Varannan person kan ju dö.

Tyvärr tror jag inte man har de planerna ännu. Däremot känner de sig nog tvingade att visa att de är up to date, hur man testar den svenska personen som varit på båten. Kom ihåg att den människan kanske inte vetat något förrän början av maj att det är Andesvirus/Hantavirus. Man får ju hoppas att myndigheterna vetat det längre än "vi vanliga" men kan ju vara okänt även för den personen. Så här behövs spårning vilka människor den varit i kontakt med, familjen, arbetskamrater osv. Hoppas också att de berättar vad man gör med de kontakterna. Sitter dom också i självisolering eller är det för mycket begärt i Sverige? Allt är så himla frivilligt här, på gott och ont.
Citera
2026-05-11, 23:55
Medlem
Men underbart. Nu sprids det som covid gjorde då? Man har absolut ingen koll alltså! Fan vad arg jag blir.

”För att viruset ska spridas från en människa till en annan behöver den som blir smittad få i sig viruset på något sätt. Enligt Sturegård är det rimligt att tro att hosta är den vanligaste vägen.”

Då är det illa.
Citera
2026-05-11, 23:57
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Jag tror inte att regeringen kallar till pressträff från regering och Folkhälsomyndigheten utan anledning:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/pressbriefing-med-folkhalsomyndigheten-med-anledning-av-hantavirus/

Jag gör mig redo för att inte ta mig till jobbet imorgon i varje fall…

Finns ingen anledning till oro. Om något vill de väl sätta sin nytillträdde statsepidemiolog i arbete direkt och "visa fram fötterna", om inte annat för att lugna alla hypokondriker i denna tråd.
Citera
2026-05-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intetegeltack
Tyvärr tror jag inte man har de planerna ännu. Däremot känner de sig nog tvingade att visa att de är up to date, hur man testar den svenska personen som varit på båten. Kom ihåg att den människan kanske inte vetat något förrän början av maj att det är Andesvirus/Hantavirus. Man får ju hoppas att myndigheterna vetat det längre än "vi vanliga" men kan ju vara okänt även för den personen. Så här behövs spårning vilka människor den varit i kontakt med, familjen, arbetskamrater osv. Hoppas också att de berättar vad man gör med de kontakterna. Sitter dom också i självisolering eller är det för mycket begärt i Sverige? Allt är så himla frivilligt här, på gott och ont.

Personen är ju läkare! Hen måste ha träffat många efter hemkomst innan detta blev känt.

Om hen är smittad och gått hemma som vanligt i 2 veckor, till jobbet och affären osv. Då kan det ju handla om säkert 100 pers om man är läkare. Sedan har dessa 100 pers i sin tur kanske åkt buss, jobbat osv, då har man ju plötsligt 100 gånger 100 som kan vara smittade. Alltså 10.000. Sedan kanske de i sin tur då hunnit träffa 100 pers, det blir 10.000 gånger 100, alltså 1 miljon. Och hux flux är det väldigt spritt. Om det smittar genom hosta… även om jag tog i här är det ju jättesvårt att få kontroll ju längre tiden går.
Senast redigerad av Grantoppen2 2026-05-12 kl. 00:06.
Citera
2026-05-11, 23:59
Medlem
klyktattares avatar
Lol! Mer Jude-fuffens. Hanta betyder "bluff, nonsens, nånting falskt" på Hebreiska för övrigt. :-)
Citera
2026-05-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligula2026
Men någon idiot på det där skeppet måste ju ha varit i kontakt med djur

Eller människor? Varför skulle de varit i kontakt med djur? Det är ju solklart nu hur lätt det smittar mellan människor. Är det inga fall i Sydamerika samtidigt?
Citera
2026-05-12, 00:06
Medlem
Lillarapunzels avatar
Och till alla hypokondriker i tråden: Samtliga länder som tagit emot evakuerade från fartyget tillämpar 42 dagars strikt isolering och noggrann uppföljning i samband med respektive lands sjukvård. Står bland annat på SvD. Risken för sekundära fall i hemländerna är således så gott som obefintlig.
https://www.svd.se/a/M76jL0/sa-ser-landernas-hantavirus-strategi-ut
Citera
2026-05-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Och till alla hypokondriker i tråden: Samtliga länder som tagit emot evakuerade från fartyget tillämpar 42 dagars strikt isolering och noggrann uppföljning i samband med respektive lands sjukvård. Står bland annat på SvD. Risken för sekundära fall i hemländerna är således så gott som obefintlig.
https://www.svd.se/a/M76jL0/sa-ser-landernas-hantavirus-strategi-ut

Inte Sverige. Här har man ju sagt att det är upp till respektive region eller hemkommun och när svensken kom hem tillämpade man inte detta för då kände man inte till så mycket.
Citera
2026-05-12, 00:16
Medlem
flytandelyckas avatar
Byt namn på tråden till dårhuset och lägg den i "Konspirationer och alternativa teorier"-kategorin.

Andesviruset är känt sedan många år tillbaka precis som Nipahvirus och Ebolaviruset. Livsfarliga virus med hög dödlighet men för låg smittsamhet för att orsaka en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in