2026-05-11, 19:50
Medlem
Pripps0.0s avatar
Det är ett IQ-test: https://nyheter.swebbtv.se/massie-hantaviruset-ar-ett-iq-test/
Citera
2026-05-11, 19:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det är ett IQ-test: https://nyheter.swebbtv.se/massie-hantaviruset-ar-ett-iq-test/
Idioternai USA. Finns inga gränser hur korkade de är, med Kennedy i spetsen.
Citera
2026-05-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Exakt! Allt var väldigt vinklat till vaccinets fördelar. Och fick ej ifrågasättas.

Det skapar ju inget förtroende när man inte kan diskutera saker öppet utan ska lägga locket på. Det hade varit bättre om de bemött kritiken med sakliga argument. Jag blev misstänksam bara pga att man inte ens ville diskutera risker med vaccinet. Alla vacciner kan ju ha biverkningar, man måste ju kunna prata om det?!? Det gjorde mig misstänksam.
Citera
2026-05-11, 20:16
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintergatan2022
Ni som tror och spekulerar det blir en ny pandemi: Släpp det!!

Virusforskaren var på intervju i Efter Fem för en stund sedan och konstaterade att det inte kan bli en pandemi. Om ni inte sett det själva, kolla intervjun! Varför skulle han säga så annars?
Tänker jag fel?

Nej, du tänker inte fel. Även denna variant av viruset har varit känt i 30 år. I Sydamerika har det som allra mest blivit klusterutbrott på 30 smittade och 10 avlidna, med som allra mest någon handfull sekundärsmittade fall. Som det även stod på SVTs chatt; Att även detta kan bli den typen av klusterutbrott, och att ytterst enstaka sekundärfall (mer än läkaren på båten) har expertisen redan tagit höjd och förberett sig inför. Av de hittills konstaterade ca 10 fallen är de flesta trots allt primärfall, och att det förekommit ytterst enstaka sekundärfall redan nu, beror, som experten också sa, på att en båt är en lite speciell miljö där en bor i trängre hytter. I detta fall hade olika grupper/sällskap också varit ute på exkursioner i Sydamerika under väldigt enkla förhållanden, de sov i plåtskjul och därför kommit närmare inpå varandra än "normalt".
Citera
2026-05-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det skapar ju inget förtroende när man inte kan diskutera saker öppet utan ska lägga locket på. Det hade varit bättre om de bemött kritiken med sakliga argument. Jag blev misstänksam bara pga att man inte ens ville diskutera risker med vaccinet. Alla vacciner kan ju ha biverkningar, man måste ju kunna prata om det?!? Det gjorde mig misstänksam.

Man ville inte diskutera det eftersom det inte fanns risker. Visst, själv fick jag lätt feber i nån timme efter vaccinet. Än sen? Det är standard för de flesta vacciner. Det gjorde också lite ont att bli stucken i armen. Än sen.

Det är som att säga "Skumt att Lantmäteriet inte vill diskutera teorin om att jorden är platt ". Det är liksom slöseri med tid.
Citera
2026-05-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Idioternai USA. Finns inga gränser hur korkade de är, med Kennedy i spetsen.

Herre gud. Amerikaner alltså.
Citera
2026-05-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Exakt! Allt var väldigt vinklat till vaccinets fördelar. Och fick ej ifrågasättas.

Det fick visst ifrågasättas. Du var hysterisk o skrek på forumet, ingen satte munkavle på dig. Folk är bara ointresserade av struntprat o förvirrade bisarra teorier. Det är iallafall min anledning till varför jag inte orkar lyssna på dig så länge. Dessutom är jag intresserad av vetenskap.
Citera
2026-05-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nja, lite väl konspiratoriskt.
Jag tror de återigen inte fattar vad som händer.
Vi såg det med covid och varför i hela friden hade man så bråttom att sprida ut de från skeppet?

Skiten med covid var man sen med avrådan till resor till smittade områden vilket fick till följd en stor spridning. Den versionen av viruset var rätt elak och drabbade en hel del äldre men även medelålder fick ett helvete. Inta att jämföra med senare versioner som gav betydligt lindrigare effekt.

I början av den pandemin stod FHM och sa att man inte trodde det skulle bli någon spridning. Ändå fanns uppgifter från platser i Asien som man beskrev smittan som ur kontroll. Finns även i den stora tråden här på forumet.

Den nu diskuterade skiten vet vi fortfarande inte så mycket om och bättre då att ta det försiktigt och faen inte heller sprida skiten före vi vet hur den fungerar.

Troligen liknande influensa, förkylningar eller covid så smittar man före symptom. Mest strax före man får symptom. Så varför ha så bråttom?

Du har varit inne på det att sänka skeppet vilket jag också tycker vore klokt. Sätt besättningen i karantän och sänk skiten på djupt vatten. Ingen vill väl åka med ett pest-skepp.

Alla på skeppet skulle sättas i karantän tills man säkert visste att de inte kunde sprida skiten.
Och totalförbjud besökare utan skyddsutrustning att besöka platser där vi vet att farliga virus finns.

Sprids det där så sprids det här.
Tycker FHM och Johan Carlsson gjorde bort sig som sa att det var osannolikt att viruset skulle spridas i Sverige när vi hade haft stora utbrott i Wuhan, Korea och Italien.
Citera
2026-05-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du måste zooma ut lite. Om du vill sprida ett virus som har potential att ta livet av 40% av befolkningen på jorden, samtidigt som jag vill stoppa viruset genom att sänka ett fartyg. Vem är det då som vill mörda oskyldiga människor?
Ibland kan man tvingas ta obekväma beslut och ibland är det värsta man kan göra att inte ta några beslut alls. Hade inte myndigheterna varit så flata hade covid-pandemin sannolikt kunnat stoppats.

Nej du måste zooma ut lite, tönt. Och helst skaffa dig ett jobb.

Du har spridit dynga i åratal och sitter fortfarande och är rädd för covid som dödade färre än 0,001 % av jordens människor. Med det underlaget ville du alltså ha stränga lockdowns, covidpass och inskränka människors fri och rättigheter - vilket knappast är befogat. Du är inte intresserad av att rädda liv, du är bara intresserad av att begränsa människor som bara vill leva sina liv i fred. Du är ett miserabelt avskum med en dold agenda och vill medvetet sprida rädsla så att folk ska isolera sig så dom du är isolerad. Ett typexempel på en individ som gillar att se andra människor vara plågade. Du behöver hjälp.
Citera
2026-05-11, 21:26
Medlem
Jag har en ganska dålig magkänsla angående hela situationen. Mest på grund av hur det lät i medierna när covid bröt ut. Då hade jag samma dumma magkänsla trots att både överläkare, forskare och WHO etc tyckte att det verkligen inte fanns någon fara eller något att oroa sig över. Det var väl någon högt uppsatt person som svor på att covid inte ens skulle komma till Norden - Max en vecka senare fanns det flera konstaterade fall här.

Nu var ju hela covid sist och slutligen aningen överdrivet med tanke på alla vacciner som tvingades på en. MEN det var trots allt en pandemi med en massa dödsfall.

Ni som säger att hantaviruset är känt sedan länge och att det inte är möjligt att det blir en till pandemi - Virus kan mutera sig och bete sig helt annorlunda än de gjort tidigare. Inget snack om den saken i alla fall. Så mycket konstigheter som sker här i världen och ändå vågar man påstå med säkerhet att ett virus inte är farligt? 😬

Själv tänker jag inte spekulera desto mer i om detta kommer eskalera eller ej, men tycker att vi alla borde inse att man ska vara beredd på det mesta, hur osannolikt det än verkar.
Citera
2026-05-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det låter onödigt, men de hade kunnat isolera personerna på en och samma plats skilda från varandra under 8 veckor istället för att sprida dem över världen.

Ja absolut. Tyvärr är det personer som rest hem tidigare än man visste att viruset var orsaken tillnatt en person flrst avled på fartyget. Det har man inte gått ut med helt, men som nu t ex har man få flygit hem 5 franska medborgare som alla trodde de var safe. En av dom blir alltså sjuk under flygningen och även om de säkert sitter så långt ifrån varandra som det går så går det inte att föreställa sig skräcken de andra har nu. De kan ju ha varit osmittade men nu finns risk att de blir smittade pga denna gemensamma resa. Nu börjar deras inkubationstid om igen kan man säga. Nu får de vänta 42 dagar ytterligare. Och 40 % dödlighet om man blir smittad. Det sa professorn i virologi i tv4 i eftermiddags. Det är tufft för dom som är smittade, sa han. Men sa flera ggr att det inte är en pandemi. Det får jag fan hoppas!
Citera
2026-05-11, 21:39
Medlem
Någon som vill spekulera i vad som kommer sägas på morgondagens pressträff som regeringen kallar till? Vad är syftet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in