2026-05-11, 13:40
  #3841
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Absolut är det mer än bara mål och assists och hade Bruno haft en mer "normal" säsong liknande andra offensiva mittfältare så hade jag nog hållt med dig. Denna säsongen har hans output dock vart så sjukt mycket högre än alla andra så det går inte att blunda för - även om Rice på det stora hela om man tittar på helheten är en mer komplett spelare.

Zantera nämde Fletcher och jag minns när han slog igenom, det kändes som jag var den enda som ansåg den killen vara bra på den tiden, han och Butt tillät så många andra att vara så mycket bättre. Det finns ju många andra exempel där som Makelele i Real som rasa som ett korthus när han lämnade fastän de hade stora spelare på många positioner.

Nåja, nu är guldet ert denna säsong och det är bara att gratulera er trevliga Arsenal-fans på detta forumet. Ni har vart bäst under säsongen, sen att ni har en del spelare och tränare som man verkligen avskyr p g a deras sätt och attityd är väl som Keano säger - det är ett bra tecken när andra avskyr en för då gör man något bra

Tackar, nu är ju de svåraste matcherna över för Arsenal, men vill ändå inte riktigt ta ut segern på förhand än. Vinner man mot Burnley och sen oavgjort på sista matchdagen så kan det ju handla om målskillnaden, som är väldigt jämn i nuläget. Tappar City poäng igen så är ju titelracet i princip över dock. Såg ett Arsenal fan i WH matchen som hade printat ut en Champions t shirt redan och viftade med, då skämdes man lite haha.

Egentligen ogillar jag att man utser bästa spelaren innan säsongen ens är slut, sånt borde la utses på sista matchdagen. Ja antagligen hade Bruno vunnit ändå, men det kan vara så jämnt mellan spelare att den som vinner titeln borde ha viss påverkan tycker jag. Den säsongen när Foden vann så hade också Rice kunnat vinna som största motståndaren, men eftersom City vann ligan så tyckte jag ändå att Foden förtjänade det som ett exempel.

Det återstår att se om Bruno kan slå rekordet, men oavsett är det ju en makalös säsong han gör. Man undrar ju hur Uniteds säsong hade sett ut utan honom.
Citera
2026-05-11, 14:02
  #3842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Det återstår att se om Bruno kan slå rekordet, men oavsett är det ju en makalös säsong han gör. Man undrar ju hur Uniteds säsong hade sett ut utan honom.
Jag har inte exakt koll på det men tror det är runt 45% involvement i Uniteds mål han har denna säsong så mest troligen en väldigt usel säsong
Citera
2026-05-11, 14:02
  #3843
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hot take.

David Raya är världens bästa målvakt.

Alla snackar om VAR-beslutet igår men hade inte Raya räddat Fernandes friläge innan hade vi aldrig hamnat i den situationen. Vet inte hur många gånger Raya har varit nästintill sysslolös för att sen göra en idioträddning som räddar oss matchen. En del påstår att vårt försvar gör Raya bra, jag påstår att vårt försvar tillåts vara aggressivt eftersom de vet att de har Raya bakom sig.

Golden glove för tredje raka året.

Raya är definitivt top 3 bästa spelarna i Arsenal den här säsongen, diskutabelt den bästa. Antagligen top 3 eller 5 bästa spelarna i ligan också, bara Bruno och Rice som jag egentligen hade satt över honom i den frågan tror jag.

Vilken jävla compilation av räddningar han kommer ha den här säsongen, jisses! Inte bara räddningarna i sig, utan i vilka kritiska lägen han gjort det. En riktig poängräddare för oss och håller med dig om att han ger försvaret så mycket förtroende. Finns många lägen han stoppat innan de hunnit bli farliga också eftersom han läser spelet så bra och springer ut vid rätt tillfällen.
Citera
2026-05-11, 14:03
  #3844
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Jag har inte exakt koll på det men tror det är runt 45% involvement i Uniteds mål han har denna säsong så mest troligen en väldigt usel säsong

Damn, sjuk statistik!
Citera
2026-05-11, 17:57
  #3845
Medlem
Vanstertrollets avatar
Om Raya hade spelat för nån annan klubb än Arsenal hade alla tyckt att han är outstanding. Men nu spelar han för allas hatobjekt så då lär han aldrig få det erkännande han förtjänar. Men det är skitsamma.
Citera
2026-05-11, 18:23
  #3846
Medlem
Generalanderssons avatar
Raya har definitivt varit den bästa målisen i EPL denna säsong, och han är säkerligen top 3 bland de bästa målvakterna i världen. Han räddade oss mer än 1 gång i går.
Citera
2026-05-12, 09:25
  #3847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Om Raya hade spelat för nån annan klubb än Arsenal hade alla tyckt att han är outstanding. Men nu spelar han för allas hatobjekt så då lär han aldrig få det erkännande han förtjänar. Men det är skitsamma.
Vem har påstått att han inte är bra? Det finns andra spelare i ert lag som är så mycket lättare att inte tycka om (Gabriel, Merino, Hincapie) pga deras sätt och attityd men tror inte jag sett så mycket kritik av Raya. Visst att några avslut har han "tur" att motståndare gör dåliga avslut men det är ju inte så mycket hans fel

Gällande allas hat-objekt så är det inte så konstigt faktiskt. Ni har ett flertal spelare och en tränare som beter sig som hycklande tre-åringar. Missförstå mig inte, det finns många sådana i all elit-fotboll, men när man som lag börjar nosa på eller får framgång så kommer det även mer spotlight på detta beteende. Det är baksidan med framgång
Citera
2026-05-12, 10:44
  #3848
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Om Raya hade spelat för nån annan klubb än Arsenal hade alla tyckt att han är outstanding. Men nu spelar han för allas hatobjekt så då lär han aldrig få det erkännande han förtjänar. Men det är skitsamma.

Skulle nog säga att det inte är ovanligt att målvakten i vinnarlaget underskattas generellt. Ett bra försvar brukar ju innebära mindre chanser bakåt vilket i sin tur gör att målvakten inte behöver göra så många spektakulära räddningar. Tycker inte det är en Raya/Arsenal grej för jag kommer ihåg liknande diskussioner bakåt i tiden. Van Der Saar fick man också höra att han var "överskattad" och "behövde inte göra mycket för han hade Rio/Vidic framför sig" eller Ederson som vunnit 6 PL med City men som nog var underskattad av många under dessa åren.

Generellt går nog många på räddningar snarare än lugnet en målvakt bidrar med i försvaret när de bedömer en målvakt. Har du hönsgård bakåt och en målvakt gör 10-12 räddningar i en match kommer det ses som mer imponerande av någon svennebanan hemma i radhuset än att Raya räddar 2 lägen på 90 minuter för att försvaret är såpass stabilt.
Citera
2026-05-12, 22:37
  #3849
Medlem
jontepsgs avatar
Kim Hellberg är inte långtifrån att ta sitt Middlesbrough till playoff final mot Hull. Spännande match som känns som helt öppen med ca 15 min + övertid kvar att spela.
Citera
2026-05-12, 22:40
  #3850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Kim Hellberg är inte långtifrån att ta sitt Middlesbrough till playoff final mot Hull. Spännande match som känns som helt öppen med ca 15 min + övertid kvar att spela.

Domaren är verkligen helt klapp kass ikväll.

Middelsburgh ska bland annat haft två klara straffar, ev ett rött kort till Souhaton också
Citera
2026-05-12, 22:53
  #3851
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Domaren är verkligen helt klapp kass ikväll.

Middelsburgh ska bland annat haft två klara straffar, ev ett rött kort till Souhaton också

Ja, jag har inte sett hela matchen men av det jag sett så har han inte imponerat. Klappen på axeln vid handsen var väldigt skum.

Jag hoppas Middlesbrough vinner, och inte bara pga Kim. Det vore lite tråkigt om dom* för tredje gången på raken gå direkt upp till PL efter att ha åkt ur. Hull vill jag inte ens tänka på, har alltid avskytt det laget.

Edit: *Southampton.
__________________
Senast redigerad av jontepsg 2026-05-12 kl. 23:19.
Citera
2026-05-12, 23:18
  #3852
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Ja, jag har inte sett hela matchen men av det jag sett så har han inte imponerat. Klappen på axeln vid handsen var väldigt skum.

Jag hoppas Middlesbrough vinner, och inte bara pga Kim. Det vore lite tråkigt om dom för tredje gången på raken gå direkt upp till PL efter att ha åkt ur. Hull vill jag inte ens tänka på, har alltid avskytt det laget.

Precis klappen på axeln, sen en solklar i första halvlek. Sen en del andra konstiga beslut matchen igenom.

Hoppas verkligen på Middelsburgh och Hellberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in