2026-05-11, 15:57
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeTheSweed
Jag hoppas inte du verkligen tror på att vi inte skulle försättas i totalt undantagstillstånd om ett virus härjade med 20+ % dödlighet..
Det är liksom inte covid som sagt.
Det blir väldigt annorlunda.
Fri smittspridning av denna och samhället dukar under inom några timmar.
Jees som en säger.

Normala människor tänker så!

Maffian ska ändå ha in skatten!
Maffian skolan ska ändå TVINGA barnen till skolan. Jag kan sätta alla pengar jag har ( Och det är mer än alla på flashback tillsammans) Att det hade blivit så
Citera
2026-05-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är inget sånt virus, är inte särskilt smittsamt.

Tycker inte man kan säga det till 100% än. Har inget bevis på varken eller. Däremot är det kanske inte troligt att det sprids särskilt mycket för det krävs troligt vissa förutsättningar - Men det är ju mer en sannolikhetsbedömning. Än bevis.

Sen tror jag man måste ha i åtanke att Covid/pandemin ligger för nära i backspegeln. Folk kan inte tänka matematik och bekväma sig med sannolikhetsbedömningar o sitta lugnt ( rent psykologiskt). Annars skulle vi inte ha sån uppmärksamhet kring det här ämnet tror jag. Varför jag tror man gör det lönt att visa att man är tillräckligt seriös i hanteringen av folk som misstänks vara smittade..
Citera
2026-05-11, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Tycker inte man kan säga det till 100% än. Har inget bevis på varken eller. Däremot är det kanske inte troligt att det sprids särskilt mycket för det krävs vissa förutsättningar - Men det är ju mer än sannolikhetsbedömning. Än bevis.

Sen tror jag man måste ha i åtanke att Covid/pandemin ligger för nära i backspegeln. Folk kan inte tänka matematik och bekväma sig med sannolikhetsbedömningar o sitta lugnt ( rent psykologiskt). Annars skulle vi inte ha sån uppmärksamhet kring det här ämnet tror jag.

Vadå inte kan säga det till 100%, detta är inget nytt virus.
Citera
2026-05-11, 16:01
Medlem
Citat:
Vadå inte kan säga det till 100%, detta är inget nytt virus.

Andes varianten har vi inte studerat särskilt mycket tidigare för den varit begränsad - den enda varianten av Hantaviruset som kan föras mellan människor, det finns bara några exempel av tidigare utbrott
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-11 kl. 16:05.
Citera
2026-05-11, 16:01
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Såhär kommer dräkterna se ut. https://www.alamy.com/boy-in-a-bubble-ball-image69986058.html
Haha, blir lite svårt. Läste nu att det var sjukvården i Schweiz som fann vilket virus det gällde. Innan dess hade sjuka, däribland läkaren på båten, tagits hand om av personal från Kap Verde.
Citera
2026-05-11, 16:03
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfonso
Hela tråden verkar proppfull av hypokondriker.
Fast viruset är inte inbillat enligt insatta.
Citera
2026-05-11, 16:07
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfonso
Hela tråden verkar proppfull av hypokondriker.

Skulle jag mot förmodan få skiten så skickar jag ett mess till dig. Så kan vi ses 👍
Citera
2026-05-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Andes varianten har vi inte studerat särskilt mycket tidigare för den varit begränsad - den enda varianten av Hantaviruset som kan föras mellan människor, det finns bara några exempel av tidigare utbrott

30 år gammalt...
Citera
2026-05-11, 16:10
Medlem
Vet inte om det nämnts i tråden tidigare, men 2024 så försvann flera olika virus från ett labb i Australien, däribland hantavirus.

Jag tycker också att allt det här verkar skumt, med tanke på att det precis varit en pandemi så är detta nya utbrott väldigt kasst skött.
Man får ju anta att världens bästa epidemiologer sätts på en sån här uppgift, därav är det skumt att dom lät folk lämna båten.
Speciellt när inkubationstiden är 8 veckor.
Läst tidigare i tråden att det nämnts att dom släpptes för att dom var vid god hälsa. Men om det tar 8 veckor innan man får symtom så verkar det väldigt konstigt att dom blev avsläppta. Samma gäller testerna som dom får ta. Vad händer om dom blir smittade under tiden dom går av båten? Dröjer ju också en tid innan det syns på exempelvis antikropp test.
Citera
2026-05-11, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nyfiken på hur de kom på att första smittade hade just det viruset. Vad är det för test man gör, om någon vet? Eller var det prover efter han dött?

RT-PCR för att konstatera hantavirus infektion vilket gjordes 2a maj, efter att ha testat negativt för vanligare virus.. Genomic sequencing för att fastställa att det rör sig om Andesviruset. Inga prover togs från patient noll som dog 11e april. Första analysen gjordes nog för patienten som vårdades i Sydafrika.
Citera
2026-05-11, 16:20
Medlem
Citat:
30 år gammalt...

Korrekt... och det betyder enligt dig per automatik...?

Att det är extremt välkartlagt?
Att det finns storskaligt studering?
Att man fullt förstått viruset?

För det har man inte, vet du varför?

För att Andesvirus har varit geografiskt begränsat, relativt ovanligt, med små utbrott, och få totala fall jämfört med stora globala virus.

Vad innebär det i sin tur?

Det innebär färre patienter att studera, färre stora studier, mindre forskningsfinansiering, mindre klinisk erfarenhet internationellt.

Därför kan du inte än säga med 100% säkerhet. Varför det blir en sannolikhetbedömning på de lilla vi hitintills vet.

Men blire en pandemi? Nej inte troligt. Men vi har dödsfall, det brukar vara så man kan tänka lite mer försiktig då när vi inte veeet allt. Det kostar mer ja. Men äre värt det? Jag tycker det. Men det är inte jag som bestämmer.
Citera
2026-05-11, 16:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Fast viruset är inte inbillat enligt insatta.

Var inte Covid heller. Vi såg vad som hände med det. Detta är bara ett nytt sätt för Big Pharma att kränga på oss en massa vaccin och 40 boosters efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in