Regeringen kan inte reagera innan de fick informationen från WHO. WHO fick veta 2 maj att det var ett kluster av svår lungsjukdom ombord. Det första testet för Hantavirus fastställdes 4 maj, 4-6 maj testades Andesvirus positivt på den nederländska kvinna vars man dog den 11 april. Alternativt är det den man som kallas för Case 3 som blev svårt sjuk på båten aom fortfarande vårdas på sjukhus i Johannesburg. Case 4 tysk kvinna dog på båten 2 maj och testades positivt för Andesvirus post mortem . Under hela den tiden mellan 6 maj (då mannen fick första symtomen) till ca 4-6 maj visste ingen att det var detta virus.
Det som är mycket viktigt och förhoppningsvis lugnande är att man smittar inte förrän 1-2 dygn före man får symtom själv. Det verkar finnas en amerikan som testats positivt men har inga symtom. Det förklaras av en patolog i USA genom att när viruset bildas och byggs upp i början kan man tillfälligt visa positivt på test men utan att ha symtom. Huruvida om man är smittsam där och då framgick inte. Men - som det ser ut så är smittsamheten stor och störst 1-2 dygn innan symtom och sedan under sjukdomsförloppet (min gissning).
Eftersom den svenske personen fortfarande inte har symtom är det förhoppningsvis ingen som blivit smittad heller av denne. Men går ju inte att utesluta.
Däremot höjde jag på ögonbrynen när TT frågade om den svenske personen testats ännu och svaret var nej. Det tycker jag är supermärkligt.
Vore inte det väldigt intressant att veta i forskningssyfte om inget annat? Borde man inte testas dagligen? Hade jag själv velat. Och det handlar i nuläget om en person i Sverige så det har man väl råd med?
Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Och såklart vägrar man på pressträffen svara på när svensken isolerade sig och om han hann arbeta innan dess. Vad jag läst är han läkare så det är ju jävligt allvarligt. Problemet är att de reagerar efter att saker skett och det är för sent när det gäller att förhindra smittspridning! Det kan redan vara väldigt spritt. I varje fall om de personer som kan bära på det har varit i kontakt med många andra innan de isolerade sig!