2026-05-12, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Han kunde heller inte svara på huruvida läkaren varit i arbete eller ej och jobbat hemifrån. Det var naturligtvis inte vad personen undrade över. De flesta jobbar knappast hemifrån.

Han undvek frågan kan man säga. Utifrån svaret tolkar jag det mellan raderna som att personen levt på som vanligt tills att hen isolerade sig i hemmet. Om personen är läkare har han hunnit träffa rätt många människor på de dagarna…

Det betyder att viruset redan kan vara spritt utan att vi märker det eftersom inkubationstiden är så lång. Allt hänger inte heller på honom utan det kan ha spritts länder emellan redan. Det intressanta här är ju om man smittar före symtom. Och även om man inte gör det, hur hanterar man det faktum att det är samma symtom som för influensa typ? Ska alla med influensasymtom betraktas som potentiellt smittade? Sprider det sig just nu märker vi det först om några veckor… när det är för sent att stoppa.
Senast redigerad av Grantoppen2 2026-05-12 kl. 09:03.
Citera
2026-05-12, 09:15
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Jag säger inget om farligheten i detta utbrott men allt verkar ha skötts väldigt amatörmässigt och är under all kritik. Hur i helvete kan man låta folk som varit på båten och i kontakt med dessa flyga runt om i världen? Flygplan är såklart än värre än en båt att befinna sig på när någon är smittad.

En smittad hade ångest - ja, jag tackar, men vad förvänta sig när fransmän och andra degos är inblandade? Ju fler som tillåts löpa fritt, innan man helt har kontroll på farligheten, desto fler kommer bli smittade. Från början på skeppet så var det ju lugnt, kanske inte för dem, men för omvärlden - nu är omvärlden i stället, möjligtvis hotade i någon form och varierande grad. Varför chansade man, och detta med Covid i färskt minne, eller kanske är detta orsaken?
Citera
2026-05-12, 09:15
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
För att många icke experter hade mer rätt än "experterna" när covid hade sin framfart. Dessutom upplever många att staten egentligen inte bryr sig vad som är sant och rätt, utan anpassar sig utefter vad de globala styrande säger för tillfället. Det är politiskt betingat och big pharma är big business och går hand i hand med dagens regeringar i varje land.

Så folk har lärt sig helt enkelt att om det inte låter troligt det som staten säger, är det oftast bra att vara kritisk och gräva efter info själva.
Idag har du google, chatbot osv. Du kan ta reda på information som ligger närmre sanningen än vad staten prackar på dig.
Vad menar du med detta? Det finns inget vaccin eller annat botemedel mot sjukdomen.
Citera
2026-05-12, 09:16
Medlem
Hur kan inte experterna vara här inne och ta del av all fakta vi har?
Citera
2026-05-12, 09:22
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hur kan inte experterna vara här inne och ta del av all fakta vi har?
Vilken fakta har flashback som inte experterna har? Eller var du irionisk?
Citera
2026-05-12, 09:22
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Och såklart vägrar man på pressträffen svara på när svensken isolerade sig och om han hann arbeta innan dess. Vad jag läst är han läkare så det är ju jävligt allvarligt. Problemet är att de reagerar efter att saker skett och det är för sent när det gäller att förhindra smittspridning! Det kan redan vara väldigt spritt. I varje fall om de personer som kan bära på det har varit i kontakt med många andra innan de isolerade sig!

Nja, enligt DN artikeln så kom han hem i början av maj, när det redan var känt hur läget var. Redan där återgavs det att han "stod i ständig kontakt" med smittskyddet i Stockholm, testats och underförstått att han inte jobbade på plats iaf, läkare kan ju bedöma remisser och göra vissa kringsysslor hemifrån också. Och som de sa på presskonferensen nu, skulle de få människor som varit i kontakt med honom, få extra stöd och testas vid behov.
Citera
2026-05-12, 09:26
Medlem
Monerokungens avatar
https://tv.aftonbladet.se/video/400409/statsepidemiologen-hog-dodlighet

Detta är prank va? Är det en seriös människa som säger detta? Eller är det AI?

Det finns ingen utbildad med hög kompetens som hade tänkt som dom tänker.
Citera
2026-05-12, 09:31
Medlem
Citat:
Det kan ju vara så att det är mer smittsamt än man trott tidigare också. Kan det ens spridas via vatten eller avlopp? Jag tror inte det.

Kan det överleva i visthus och bodar kan det säkert överleva i vatten som avdunstar också.
Citera
2026-05-12, 09:32
Medlem
Regeringen kan inte reagera innan de fick informationen från WHO. WHO fick veta 2 maj att det var ett kluster av svår lungsjukdom ombord. Det första testet för Hantavirus fastställdes 4 maj, 4-6 maj testades Andesvirus positivt på den nederländska kvinna vars man dog den 11 april. Alternativt är det den man som kallas för Case 3 som blev svårt sjuk på båten aom fortfarande vårdas på sjukhus i Johannesburg. Case 4 tysk kvinna dog på båten 2 maj och testades positivt för Andesvirus post mortem . Under hela den tiden mellan 6 maj (då mannen fick första symtomen) till ca 4-6 maj visste ingen att det var detta virus.

Det som är mycket viktigt och förhoppningsvis lugnande är att man smittar inte förrän 1-2 dygn före man får symtom själv. Det verkar finnas en amerikan som testats positivt men har inga symtom. Det förklaras av en patolog i USA genom att när viruset bildas och byggs upp i början kan man tillfälligt visa positivt på test men utan att ha symtom. Huruvida om man är smittsam där och då framgick inte. Men - som det ser ut så är smittsamheten stor och störst 1-2 dygn innan symtom och sedan under sjukdomsförloppet (min gissning).
Eftersom den svenske personen fortfarande inte har symtom är det förhoppningsvis ingen som blivit smittad heller av denne. Men går ju inte att utesluta.

Däremot höjde jag på ögonbrynen när TT frågade om den svenske personen testats ännu och svaret var nej. Det tycker jag är supermärkligt.

Vore inte det väldigt intressant att veta i forskningssyfte om inget annat? Borde man inte testas dagligen? Hade jag själv velat. Och det handlar i nuläget om en person i Sverige så det har man väl råd med?

Citat:
Och såklart vägrar man på pressträffen svara på när svensken isolerade sig och om han hann arbeta innan dess. Vad jag läst är han läkare så det är ju jävligt allvarligt. Problemet är att de reagerar efter att saker skett och det är för sent när det gäller att förhindra smittspridning! Det kan redan vara väldigt spritt. I varje fall om de personer som kan bära på det har varit i kontakt med många andra innan de isolerade sig!
Citera
2026-05-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Vad menar du med detta? Det finns inget vaccin eller annat botemedel mot sjukdomen.
Lyckas de få pandemistämning så kommer troligtvis något som kan ges via injektion.
Citera
2026-05-12, 09:35
Medlem
Man smittar inten förrän 1-2 dygn innan man får symtom. Och självklart har personen jobbat fram till Smittskydd kontaktat vederbörande omkring 2-4 maj. Efter det är personen självisolerad. Så tolkade jag det. Ingen visste ju innan.

Citat:
Han undvek frågan kan man säga. Utifrån svaret tolkar jag det mellan raderna som att personen levt på som vanligt tills att hen isolerade sig i hemmet. Om personen är läkare har han hunnit träffa rätt många människor på de dagarna…

Det betyder att viruset redan kan vara spritt utan att vi märker det eftersom inkubationstiden är så lång. Allt hänger inte heller på honom utan det kan ha spritts länder emellan redan. Det intressanta här är ju om man smittar före symtom. Och även om man inte gör det, hur hanterar man det faktum att det är samma symtom som för influensa typ? Ska alla med influensasymtom betraktas som potentiellt smittade? Sprider det sig just nu märker vi det först om några veckor… när det är för sent att stoppa.
Citera
2026-05-12, 09:39
Medlem
Som jag läst det lämnade svensken fartyget 24 april tillsamans med 29 andra personer. Det finns en lista på antal per land. Sen vart resan gick efter det vet jag inte men åkte personen hem direkt till Sverige så kalendermässigt kan personen börjat jobba den 27 april om det är mån-fre. Det dröjer sen 1 v innan WHO får info om utbrottet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nja, enligt DN artikeln så kom han hem i början av maj, när det redan var känt hur läget var. Redan där återgavs det att han "stod i ständig kontakt" med smittskyddet i Stockholm, testats och underförstått att han inte jobbade på plats iaf, läkare kan ju bedöma remisser och göra vissa kringsysslor hemifrån också. Och som de sa på presskonferensen nu, skulle de få människor som varit i kontakt med honom, få extra stöd och testas vid behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in