2026-05-10, 20:14
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
M4/M5 har bra prestanda helt klart men grafikmässigt inte lika kraftfulla som en gaminglaptop. Så ska man t.ex. spela på den är en laptop bättre. Dessutom massor av spel som inte funkar på en iPad eller Android-platta.
Plus att M-arkitekturen är bra på enkeltrådat men är inte alls en lika klar segrare när det kommer till flertrådat.
Citera
2026-05-10, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Plus att M-arkitekturen är bra på enkeltrådat men är inte alls en lika klar segrare när det kommer till flertrådat.
Okej, ja det är ju ett klart minus det också!
Citera
2026-05-10, 20:31
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Okej, ja det är ju ett klart minus det också!
M-arkitekturen är i sig imponerande, det säger jag inget om - och jag ser fram emot att ARM får större genombrott på konsumentsidan. Jag tycker också att det är kul att en Mac faktiskt är en egen grej igen, inte en vanlig PC som kör macOS. Men allt är inte blommor och solsken. Jag säger som jag brukar - vill man verkligen ha en Apple-dator så är det så klart det man ska köpa - men prestandan är inte så imponerande för basic computing. Men visst, M är riktigt bra på det som dom är riktigt bra på.

Men det hör egentligen inte till den här diskussionen.

Jag personligen gillar surfplattor för konsumtion av media. Att doomscroola Reddit och liknande fungerar utmärkt. Men för att göra något påtagligt, typ vad som helst, så är det främst programmen som jag tycker kommer till korta - det mesta jag har kört har känt nerfat. Och om jag ändå ska köpa ett tangentbord med musplatta utöver själva plattan - då kan jag lika gärna köpa en riktig laptop.
Citera
2026-05-10, 21:09
Medlem
dude2ks avatar
Paddor är så in helvete mycket bättre än laptops/stationära.
Citera
2026-05-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!

Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta. Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?

Vad är de största anledningarna till att folk väljer dator framför surfplatta?
Skulle man kunna klara sig helt utan dator hemma, och bara ha en surfplatta?
Är det realistiskt att leva och jobba med enbart surfplatta eller smartphone?
Finns det situationer där en laptop eller stationär dator är helt nödvändig?

Jag är nyfiken på andras erfarenheter och tankar kring detta!

Jag testade en period med enbart surfplatta. Även med tangentbord. Men det blev inget bra.
Jag kommer aldrig testa det igen. Hopplöst.

Laptop är mycket enklare som arbetsdator, när man ska skriva, multitasking, filhantering, och då man kör många program samtidigt. m.m. Jättejobbigt med surfplatta, om man ska hoppa mellan olika program, eller jobba i excel.

Men om man bara ska spela, eller se film/serier, eller läsa, så är surfplatta okej. Om man inte behöver en kraftfull dator för lite mer avancerat arbete.
Men själv föredrar jag film/serier på min laptop. Stabil och större skärm.
Citera
2026-05-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Vad är det som säger att man måste köpe en av alla vanliga?
Ingen säger det, men Graphene finns idag bara till Google pixel telefoner.
Plattor med Linux är oftast för industriellt bruk, hur många vanliga konsumenter behöver det?.
De x86 som kan dualboota Linux finns det en del av, typ thinkpad X12, Latitude, Surface Pro.
Citera
2026-05-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!

Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta. Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?

Vad är de största anledningarna till att folk väljer dator framför surfplatta?
Skulle man kunna klara sig helt utan dator hemma, och bara ha en surfplatta?
Är det realistiskt att leva och jobba med enbart surfplatta eller smartphone?

Jag är nyfiken på andras erfarenheter och tankar kring detta!
Folk har andra behov än att porrsurfa...
Då räcker inte plattan.
Citera
2026-05-10, 21:36
Medlem
Varför köpa surfplatta när du har en telefon?
Citera
2026-05-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Skulle vilka utveckla frågan varför man köper laptop då stationära datorer finns. En laptop är det mest fragila som finns. En stationär dator håller i minst ett decennium, troligtvis två.

Stationär är jobbig på tåget/flyget/i bilen, i husbilen å, i sängen, i soffan etc etc….

Sen kanske fler är som jag som körde stationär förr men sedan ca 20 år nu enbart har laptop hemma, för jag tycker inte en stationär försvarar den plats den tar upp och man dessutom är låst att sitta just där….
Man har en helt annan frihet med en laptop som har massor med praktiska fördelar över en stationär.
Citera
2026-05-10, 21:47
Medlem
Större skärm och riktigt tangentbord. Tänk på att vissa använder sin laptop för att skriva t.ex.
Citera
2026-05-10, 22:13
Medlem
Du får gärna förklara hur någon som producerar musik med tunga samplingsbibliotek, och har dedikerat runt 6 TB enbart åt orkesterbibliotek, samt kör ytterligare ett par hundra VST-pluggar och avancerad routing under mixning och mastering ska klara sig med en surfplatta?

Även om desktop vanligtvis är att föredra i dessa scenarier, är laptop ett alternativ, i synnerhet då kompatibilitet och varaktig prestanda krävs.

För att inte tala om de som sitter med Premiere Pro och ska producera material på 90 minuter från 3–4 kameror i 4K, där bara råmaterialet kan ligga på ett par hundra GB. För ett projekt.
Citera
2026-05-10, 22:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Du får gärna förklara hur någon som producerar musik med tunga samplingsbibliotek, och har dedikerat runt 6 TB enbart åt orkesterbibliotek, samt kör ytterligare ett par hundra VST-pluggar och avancerad routing under mixning och mastering ska klara sig med en surfplatta?

Även om desktop vanligtvis är att föredra i dessa scenarier, är laptop ett alternativ, i synnerhet då kompatibilitet och varaktig prestanda krävs.

För att inte tala om de som sitter med Premiere Pro och ska producera material på 90 minuter från 3–4 kameror i 4K, där bara råmaterialet kan ligga på ett par hundra GB. För ett projekt.
Det där låter som exempel på de få tillfällen som berör frågan
i trådstarten.
När vi ändå är irrelevanta så kan saker som kodknäckning, utveckling av kärnvapen och liknade nämnas. Alltså sådant som vanligt folk gör dagligen både på jobbet och fritiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in