2026-05-10, 11:15
Medlem
zombie-nations avatar
De flesta yngre som inte använder dator inom jobb eller intresse, har bara mobil och smart-TV. Så man behöver ingen padda heller.

Kan säga med ökande ålder är det rätt skönt att ha en vettig skärm att se på.
Citera
2026-05-10, 11:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!

Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta. Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?

Vad är de största anledningarna till att folk väljer dator framför surfplatta?
Skulle man kunna klara sig helt utan dator hemma, och bara ha en surfplatta?
Är det realistiskt att leva och jobba med enbart surfplatta eller smartphone?
Finns det situationer där en laptop eller stationär dator är helt nödvändig?

Jag är nyfiken på andras erfarenheter och tankar kring detta!

Surfplattor är för bögar som åker Voi. Astöntigt. Skulle skämmas ihjäl om jag satt på ett tåg eller flyg och kollade film på en jävla surfplatta.
Citera
2026-05-10, 11:48
Medlem
HBTKuks avatar
Surfplattor går an till vissa saker men har begränsningar. Inget tangentbord, liten skärm och allmänt knölig att göra vissa grejer på.

Min vardagsrumslaptop kan jag vända 360 grader så det blir en surfplatta, men passar även utmärkt för att skriva långa texter, koppla in till högtalarna osv.
Citera
2026-05-10, 11:49
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Surfplattor är för bögar som åker Voi. Astöntigt. Skulle skämmas ihjäl om jag satt på ett tåg eller flyg och kollade film på en jävla surfplatta.

Ja, varför köpa surfplatta när det finns bra mobiler med stor skärm, t.ex. med utvikbar skärm.
Citera
2026-05-10, 11:56
Medlem
Ilimitados avatar
Skulle vilka utveckla frågan varför man köper laptop då stationära datorer finns. En laptop är det mest fragila som finns. En stationär dator håller i minst ett decennium, troligtvis två.
Citera
2026-05-10, 12:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja, varför köpa surfplatta när det finns bra mobiler med stor skärm, t.ex. med utvikbar skärm.

Ska man kolla på Braveheart på tåget mellan Stockholm och Göteborg vill man fan inte kolla på en jävla mobil. Jag kör laptop och bärs.
Citera
2026-05-10, 12:19
Medlem
jag gillar att ha ett tangentbord iaf och en ganska stor skärm.

Kan man ens koda och installera saker på en surfplatta?
Citera
2026-05-10, 12:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Lättare att skriva med fysiska tangenter än att kladda på en skärm. Laptoppen jag har via jobbet har dock även touch skärm och det är ett smidigt komplement istället för pekplatta/mus som oftast brukar krångla. Pekplattan går ju alltid sönder och det är inte alltid man har nåt bra underlag att använda musen på.

Klarar mig utan mus, men tangenter är viktiga och det ska bara vara Lenovo, tangenterna är superergonomiska och rättar automatiskt till feltryck. Man anar ju vilka som skriver på padda här.
Citera
2026-05-10, 12:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Hur kopplar man upp en iPad på lanet? Man behöver ju komma åt företagets enhet för att öppna och spara ner dokument.
För att inte tala om att man behöver nätverks skrivare??
Kan någon förklara det?

Inget problem, jag tunnlar in på vårat intranät med ZeroTier. Kan fjärrstyra Windowsburken med RustDesk och kommer åt Linuxserven med Termius. Om skrivaren klarar AirPrint (vilket alla moderna skrivare gör) så är det bara att skriva ut.
Citera
2026-05-10, 12:46
Medlem
Solstol28s avatar
För dom saknar 36" böjd skärm, ergonomisk tangentbord/mus, 5.1 ljudsystem.
Citera
2026-05-10, 12:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!

Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta. Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?

Vad är de största anledningarna till att folk väljer dator framför surfplatta?
Skulle man kunna klara sig helt utan dator hemma, och bara ha en surfplatta?
Är det realistiskt att leva och jobba med enbart surfplatta eller smartphone?
Finns det situationer där en laptop eller stationär dator är helt nödvändig?

Jag är nyfiken på andras erfarenheter och tankar kring detta!

Allt beror väl på vad du ska ha datorn till.
Ska man surfa, kolla sociala medier, videoklipp, filmer och annat slöfix så absolut, platta är det enklaste och bästa.

Ska man rita cad, spela eller helt enkelt arbeta med datorn med krävande program så är en laptop eller en stationär överlägsen.
Citera
2026-05-10, 12:47
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har både surfplatta och bärbar dator... Tycker själv att det är tårta på tårta.
Kommer inte köpa någon surfplatta i igen.

Inte för att min Lenova Tab+ är dålig, tvärtom, så gör den allt jag vill och den har inga problem att via USB-C hubb läsa och spela upp från en extern 4TB mekanisk HDD.

Fast en bärbar dator kan också göra det och slippa Google/Apple instängning och datainsamling med Linux är för frestande.
I synnerhet för att mer potenta surfplattor kostar lika mycket som lite klenare bärbara PC.

Enda fördelen med en surfplatta är dess långa batteritid (oanvänd).
Trots att surfplattan troligen är användbar för mera, så använder jag den endast som musikspelare, väckarklocka och matlagnings/äggklocka. Det kan mobilen och en bärbar PC sköta med mindre grejer som måste uppdateras (och underhållas).
Senast redigerad av bl-gr-n 2026-05-10 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in