2026-05-10, 19:00
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
AirPlay kostar pengar och det är verkligen inte alla moderna skrivare som har det.

Kanske inte den billigaste bäckstrålen på Felgiganten klarar det. Men båda mina lasrar en Canon och en Toshiba/Lexmark samt jobbetskrivarna, en Xerox och en Hp produktionsskrivare. Samt mitt tidigare arbete där vi hade en Ricoh (där behövde jag Ricohs app) och en Minolta produktionssrivare.

Så idag törs jag lova att alla skrivare har Airprint™ utom de kanske billigaste hos Classes eller Felgiganten, men köp inte dom.
Citera
2026-05-10, 19:06
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Behöver man mkt prestanda duger inte en platta. T.ex. om man vill spela krävande spel eller syssla med 3D-modellering som exempel. Dessutom är avsaknaden av tangentbord ett stort minus. Plus att man inte har kontroll över systemet på samma sätt som på en dator. Det finns många skäl till att en laptop är att föredra (för mig)

Självklart har man ett tagenbort till paddan: https://www.apple.com/se/ipad-keyboards/ Annaars är man bäng. Jag skriver just nu på ett sånt.

Gällande prestanda så är faktiskt iPad med en M4/M5 propp det absolut snabbaste inom bärbart. Spöar även skiten ur gaminglaptops.
Citera
2026-05-10, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Självklart har man ett tagenbort till paddan: https://www.apple.com/se/ipad-keyboards/ Annaars är man bäng. Jag skriver just nu på ett sånt.

Gällande prestanda så är faktiskt iPad med en M4/M5 propp det absolut snabbaste inom bärbart. Spöar även skiten ur gaminglaptops.
M4/M5 har bra prestanda helt klart men grafikmässigt inte lika kraftfulla som en gaminglaptop. Så ska man t.ex. spela på den är en laptop bättre. Dessutom massor av spel som inte funkar på en iPad eller Android-platta.
Citera
2026-05-10, 19:10
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Förutom att du är i ett nedlåst system där alla appar måste köpas från appstoren. Och finns det inte i appstoren, då finns det inte.

Inte ens det är sant längre. Tredjepartsbutiker finns inom EU för IOS/iPadOS och på preflight kan alla publiceravilken app du vill.
Citera
2026-05-10, 19:13
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
M4/M5 har bra prestanda helt klart men grafikmässigt inte lika kraftfulla som en gaminglaptop. Så ska man t.ex. spela på den är en laptop bättre. Dessutom massor av spel som inte funkar på en iPad eller Android-platta.

Jag tycker att 60fps i Cyberpunk 2077 på högsta inställningarna (ej Raytacing) är rätt bra.
Citera
2026-05-10, 19:16
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Inte ens det är sant längre. Tredjepartsbutiker finns inom EU för IOS/iPadOS och på preflight kan alla publiceravilken app du vill.

Det går inte att installera en app iphone/ipad som inte är signerad av Apple inc.
Visst du kan betala avgiften för en utvecklarlicens, $99 USD per år, för att kompilera och installera dina egna program, men du måste betala Apple Inc för att få göra det.

Preflight vet inte jag vad det är för något, men antar att det är någon slags sida där man kan ladda ned folks beta-appar.
Senast redigerad av bithax 2026-05-10 kl. 19:23.
Citera
2026-05-10, 19:16
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Dom apparna du nämner måste ju vara tillgängliga. Alltså, få köras i företagets nätverk. Brukar vara stoppat i firewallen.

RustDesk går på port 80: så den är svår att stoppa om du inte gör som Putin och tar bort hela webben.
Citera
2026-05-10, 19:18
Avslutad
Citat:
Jag tycker att 60fps i Cyberpunk 2077 på högsta inställningarna (ej Raytacing) är rätt bra.
Det är bra, det håller jag med om. Tycker dock att passiv kylning som iPad har är ett problem om man ska hålla på spela. Den lär ju inte må jättebra av höga temperaturer i det där lilla utrymmet.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-05-10 kl. 19:21.
Citera
2026-05-10, 19:23
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det här måste fan vara en trolltråd, det finns väl inte nått mera meningslöst och onödigt än plattor?

Eller så är du efterbliven och hade ritas som en dinosaurie i Dilbert.

Jag har en 27” iMac (intel) och en Win 10 och en Win 11 som dubbelbotar i Linux Mint 22,3 Laptop. Det jag använder till 90% är en iPadPro med tagentbord (Jag skriver på den nu)
Citera
2026-05-10, 19:33
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det går inte att installera en app iphone/ipad som inte är signerad av Apple inc.
Visst du kan betala avgiften för en utvecklarlicens, $99 USD per år, för att kompilera och installera dina egna program, men du måste betala Apple Inc för att få göra det.

Preflight vet inte jag vad det är för något, men antar att det är någon slags sida där man kan ladda ned folks beta-appar.

https://altstore.io/ (Laglig inom EU)
Opps TestFlight skulle det vara: https://developer.apple.com/testflight/
Citera
2026-05-10, 19:38
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
https://altstore.io/ (Laglig inom EU)
Opps TestFlight skulle det vara: https://developer.apple.com/testflight/

Men TestFlight går väl ut på att folk testar sina nya appar, och sen drar dom tillbaka dem och lanserar i appstore tillslut, eller inte alls? Jag har för mig att vi använde detta när jag var med och byggde en iphone app för 10 år sedan också. Jag vet inte vad som är nytt nu.

Det jag stör mig på är t.ex. när jag håller på med IOT och behöver en bra app för att ansluta via BLE till en ESP32, så finns det kanske EN app som man får betala för till iphone, och den suger. Men till Android så finns det 300 appar som är gratis för BLE utveckling. Som exempel.

Och ska jag bygga min egen app, ja då är det att pröjsa $99, för BLE ingår ju inte i gratis licensen som man har i xcode. Och då är det inte ens värt. För jag vill ju bara vibekoda något trams och se om det kanske funkar. Jag vill inte betala 1000 kr för att få göra det.
Citera
2026-05-10, 20:12
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Kanske inte den billigaste bäckstrålen på Felgiganten klarar det. Men båda mina lasrar en Canon och en Toshiba/Lexmark samt jobbetskrivarna, en Xerox och en Hp produktionsskrivare. Samt mitt tidigare arbete där vi hade en Ricoh (där behövde jag Ricohs app) och en Minolta produktionssrivare.

Så idag törs jag lova att alla skrivare har Airprint™ utom de kanske billigaste hos Classes eller Felgiganten, men köp inte dom.
Jag jobbar med att installera skrivare, och visst - alla som är för enterprise eller prosumer har det. Men det är ändå långt ifrån 'alla'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in