2026-05-10, 02:30
Avstängd
Hej!

Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta. Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?

Vad är de största anledningarna till att folk väljer dator framför surfplatta?
Skulle man kunna klara sig helt utan dator hemma, och bara ha en surfplatta?
Är det realistiskt att leva och jobba med enbart surfplatta eller smartphone?
Finns det situationer där en laptop eller stationär dator är helt nödvändig?

Jag är nyfiken på andras erfarenheter och tankar kring detta!
Citera
2026-05-10, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?

En surfplatta är en dator. Men du syftar på en laptop/stationär. Svaret är nej, nuförtiden finns det surfplattor som piskar "datorer" och mycket kraftigare/strömsnålare chips kommer i framtiden

Citat:
Ja utan problem.

Citat:

Majoriteten väljer av gammal vana, vissa behöver för krävande spel till exempel eller annat specifikt användningsområde. Då behövs en "dator"

Citat:

Ja utan problem.

Citat:

Ja

"datorn" som vi ser idag kommer bli en kult grej, om den inte redan har blivit det. Kommer bara användas av folk med specifika behov
Senast redigerad av okejkonstigfraga 2026-05-10 kl. 02:49.
Citera
2026-05-10, 02:59
Medlem
Riksreptilens avatar
Fysiska tangentbord är lite mer påkostade till bärbara och om man åker mycket fram och tillbaka till vardags är ett extern lättare att skada.

Det kan av och till vara bra att ha portar av olika skäl.
Jag är mycket nöjd med min två år gamla iPad men skulle vara bra att kunna ladda två saker när jag glömt min powerbank hemma.
Citera
2026-05-10, 03:24
Medlem
Mailmanss avatar
Skärmstorleken är viktig för mig i jobbet.
Sen att kunna koppla in flera skärmar smidigt, men antar att de funktionerna kommer längre fram.

Ett riktigt tangentbord+mus är också viktigt. Men det kanske man kan koppla in på en platta?
Citera
2026-05-10, 03:59
Medlem
Citat:
Hej!
Större skärm och tangenbord.

Varför har du inte bara en telefon?
Citera
2026-05-10, 04:20
Medlem
Som utvecklare behöver jag en riktig dator. Plattorna brukar vara kraftigt begränsade i vad som går att köra och göra.

Och prestandan räcker inte till för vad jag behöver i mitt arbete
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-10 kl. 04:25.
Citera
2026-05-10, 05:09
Medlem
Borasare1980s avatar
Lättare att skriva med fysiska tangenter än att kladda på en skärm. Laptoppen jag har via jobbet har dock även touch skärm och det är ett smidigt komplement istället för pekplatta/mus som oftast brukar krångla. Pekplattan går ju alltid sönder och det är inte alltid man har nåt bra underlag att använda musen på.
Citera
2026-05-10, 05:45
Medlem
Jag tänker snarare att plattor spelat ut sin roll nu när telefonerna är så bra. Känner bara till äldre och barnfamiljer som har plattor, där de senare verkar använda plattan för barnpassning eller som en napp.
Citera
2026-05-10, 06:15
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Charm-, umm, skärm-storleken och fysiska tangentbordet, gör att proffs fortsatt väljer lap p0wr, alla arbetsda'r i veckan.

Söta surfplattor, är bra ge till telningarna att laja med.
Citera
2026-05-10, 06:52
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Bra fråga men dom kan vara bra att ha..

Har själv en laptop å en ipad men dom ligger där man inte kan se det. Jag går ju omkring med en ännu mindre dator på fickan.

Nä, jag skulle nog inte kunna klara mig utan dom ändå, eller ena iaf. Snart åker den fram igen för jag måste fortsätta skriva en sak så att jag blir klar nångång. Å då vill jag inte använda varken mobilen eller iPaden. Det sistnämnda funderar jag på att kolla om jag hittar nån universal remote app till, så att jag kan göra den till en fjärrkontroll.
Citera
2026-05-10, 06:53
Medlem
immenhusens avatar
Jag vill ha kontroll över min data liksom mitt operativsystem. Det kan jag inte lika smidigt få med ex.vis en iPad. En platta är ett komplement, och ingen ersättare till en stationär dator eller laptop.

/AI
Citera
2026-05-10, 06:54
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta. Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?

Jag är nyfiken på andras erfarenheter och tankar kring detta!

Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Charm-, umm, skärm-storleken och fysiska tangentbordet, gör att proffs fortsatt väljer lap p0wr, alla arbetsda'r i veckan.

Söta surfplattor, är bra ge till telningarna att laja med.

Det hela beror ju helt på vad man har för behov krav och nyresten.

För väldigt många så kan det absolut funka helt ok att ha bara en surfplatta, och det gäller både vanligt folk och proffs. Och för många andra så räcker det inte med bara surfplatta utan de behöver en för deras ändamål vettig laptop eller en kombo av platta och laptop.

Det finns t o m folk som inte har vare sig platta eller laptop, utan bara stationär.

Surfplattor används faktiskt inom en mängd professionella områden, t ex ute i fält på industrier etc, eller på sjukhus, eller ja lite varstans.

Så det är definitiv inget som bara duger för ”tellinga att lära med”….
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in