Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Jag har inte skrivit något positivt om USA. Jag har bevisat med källor att EU driver stora projekt för att reglera hälsofarliga produkter inkl PFAS, till skillnad från Nordkorea och andra proletära diktaturer som knappt har råd med mat. Självklart har du inga källor om någonting, när varenda rad du skriver är en högaffektiv känslostorm som är helt frikopplad från verkligheten.
EU har, till skillnad från Nordkorea, enorma resurser att göra något vettigt åt detta. Och ja, de gör något. Det har jag erkänt. Men det är fortfarande mindre och långsammare än vad ett strikt folkhälsoperspektiv hade krävt.
Restriktionerna kommer långsamt, med undantag, övergångstider och industrikompromisser. Det finns fortfarande inget totalförbud mot PFAS 2026, trots att det borde finnas, och det är inte ens säkert att det kommer. De har begränsat runt 200 PFAS av cirka 11 000.
Plastkorkar på mjölkpaketen finns kvar. Överallt ser man syntetkläder, inte minst tajta träningsbyxor på gymmet som man ser kvinnor gå runt med (trots att de ska vara så miljömedvetna), som sedan tvättas och släpper ut mikroplast i avloppen. Det hamnar i naturen, i ekosystemen, i fisk och till slut i oss.
Det är inte ett seriöst system. Politiker i riksdagen och EU signalerar gärna ansvar, men mycket av det är teater.
De är näringslivsvänliga karriärister. Folkhälsa, djur och natur kommer långt ned på listan.
Jag har varit tydlig med min poäng och lagt fram nyanserna. Vill du påstå att folkets hälsa är högsta prioritet för den europeiska och svenska eliten?
Ja eller
nej?