2026-05-10, 09:35
Medlem
Vad är de största anledningarna till att folk väljer dator framför surfplatta?
Spela datorspel.
Ha en x86-plattform.

Skulle man kunna klara sig helt utan dator hemma, och bara ha en surfplatta?
Absolut, för majoriteten som använder datorn till att surfa, streama m.m. så fungerar en platta alldeles utmärkt.

Är det realistiskt att leva och jobba med enbart surfplatta eller smartphone?
Jobba, tveksamt. Men beror såklart på jobb. Mitt jobb kan jag bara utföra med en laptop, IT.

Finns det situationer där en laptop eller stationär dator är helt nödvändig?
Om du vill spela spel som är tyngre att driva och som kräver en x86-plattform.
Om du vill köra mer krävande program för t.ex. filmskapande, 3D-modellering m.m.
Citera
2026-05-10, 09:56
Medlem
Man kan ju vända på frågan - vad ska man med en surfplatta till när det finns kompakta laptops som tar lika lite plats och dessutom har touchskärm som kan vridas 360 grader?

Ska man kunna jobba seriöst med en surfplatta så måste man ändå koppla in ett externt tangentbord, och då har man två delar att hålla reda på.
Citera
2026-05-10, 10:34
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Det är en smaksak, själv föredrar jag laptop framför surfplatta.
Citera
2026-05-10, 10:34
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
För att surfplattor har ARM64 processorer. Ganska icke bra om man är tvingad att köra Windows
Har du en pistol mot huvudet när du använder datorn?
Jag har inte använt Windows på 20år och det går jättebra.
Citera
2026-05-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta. Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?
---
Jag är nyfiken på andras erfarenheter och tankar kring detta!
Surfplattor är förvuxen mobiler och det sämsta av två världar. För klumpiga att bära omkring på och för begränsade för att jobba på. De fungerar bra om man behöver en senilkalender eller har något annat enklare behov men de ersätter inte en dator och de ersätter inte en mobil.
Citera
2026-05-10, 10:39
Medlem
Jag tänker tvärtom. Varför köpa surfplatta när man kan ha laptop och smartphone? En surfplatta är i stort sett en större smartphone och har även dess begränsningar. Med en laptop täcker man upp resterande behov.
Citera
2026-05-10, 10:39
Medlem
Imnshos avatar
Vi dinosaurier väljer stationärt alla år i livet! Har man vant sig med en brontosaurus och tjock skärm redan 1984 så är det stort som gäller.

Har dock en leksak, en s.k. padda för uteplatsen, men vägrar knähund av principiella skäl.
Citera
2026-05-10, 10:42
Medlem
Det beror väl helt på vad du ska ha den till
Vissa använder datorn som ett verktyg, kodar, sköter arbetsuppgifter mm
Datorn och surfplattan kan ha olika system Som kanske inte alltid fungerar ihop osv
Men ska du bara spela, betala räkningar räcker säkert en surfplatta/ telefon
Citera
2026-05-10, 10:49
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har funderat lite över varför folk fortfarande köper laptops eller stationära datorer när man kan göra nästan allt på en surfplatta. Är det verkligen nödvändigt med en dator idag, år 2026?

Jag har både och

1: surf plattor är helt ok till vissa applikationer använder den när jag vill resa lätt men är svagare

2: laptops är mer kraftfullare när jag jobbar med design så behöver jag mer kraft

Beror på vad du behöver men än idag så är surfplattan inte kraftfull för att ersätta allt
Citera
2026-05-10, 10:56
Medlem
Läsplattan använder jag när jag ligger på soffan och läser tex på Flashback.

När jag har viktigare saker att utföra på datorn så är det att sitta på stolen framför pc:en som gäller.
(Då skall man inte underskatta musens betydelse för att underlätta jobbet som man utför på datorn.)
Citera
2026-05-10, 11:06
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatShambler
Jag tänker snarare att plattor spelat ut sin roll nu när telefonerna är så bra. Känner bara till äldre och barnfamiljer som har plattor, där de senare verkar använda plattan för barnpassning eller som en napp.
Visst känns det lite så. När Ipad lanserades 2010 hade den en skärm på 290 cm2 och den bäst säljande telefonen hade en skärm på 36 cm2. Idag ligger de flesta surfplattor runt 350 cm2 och telefoner runt 110 cm2. Kvoten har alltså gått från 8:1 till dagens 3:1.

Och för att svara på TS fråga, idag finns verkligen inget behov av att välja. En vanlig svensson kan utan problem kosta på sig att äga både bärbar dator, surfplatta och mobiltelefon. Och de har alla sin plats i vardagen.
Citera
2026-05-10, 11:13
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Hej!

Jag använder mina olika apparater mestadels till försäljning på Tradera och Blocket och andra ställen, och det är som att visa funktioner inte fungerar ordentligt på plattan och telefonen.

Jag antar att det är problem för andra med andra appar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in