2026-05-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det blir 60 000 kr per år bara i leasingkostnad, 27:50 per mil. Plus bränsle.

Ja men vad hade det blivit om jag köpt en bil för 30 000, men fått lämna den på service inte bara en gång per år utan också varje gång nåt går åt skogen, samt kanske det viktigaste, kanske många dagars förlorad arbetsinkomst samt hyrbil och bärgning. Kan lätt dra iväg till 20 00 bara för bärgning och reparation och sen kommer förlorad arbetsinkomst på topppen av det vilket också kan bli rätt mycket.

Jag valde leasing för flera år sedan, för att jag varit med om sjukt mycket haverier och höga konstnader för gamla bilar. Kanske blir totalen högre för en helt ny bil, men då har jag ändå tryggeheten av att den lägger inte av och jag kan inte jobba eller handla eller något alls. Bara det är värt hur mycket som helst.
Citera
2026-05-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja men vad hade det blivit om jag köpt en bil för 30 000, men fått lämna den på service inte bara en gång per år utan också varje gång nåt går åt skogen, samt kanske det viktigaste, kanske många dagars förlorad arbetsinkomst samt hyrbil och bärgning. Kan lätt dra iväg till 20 00 bara för bärgning och reparation och sen kommer förlorad arbetsinkomst på topppen av det vilket också kan bli rätt mycket.

Jag valde leasing för flera år sedan, för att jag varit med om sjukt mycket haverier och höga konstnader för gamla bilar. Kanske blir totalen högre för en helt ny bil, men då har jag ändå tryggeheten av att den lägger inte av och jag kan inte jobba eller handla eller något alls. Bara det är värt hur mycket som helst.
Förstår du verkligen inte vad din bil kostar dig?
Citera
2026-05-09, 22:15
Medlem
Citat:

Det var väl precis det han förklarade ...

Leasing lite dyrare, men förutsägbart, bekvämare och tillförlitligare
Citera
2026-05-09, 22:16
Medlem
Citat:

Jo självklart, det är mycket enkelt uträknat.

Leasingkostnad plus drivmedel, alltså laddningskosntad plus försäkring.
Vet exakt vad det kostar per månad.
Citera
2026-05-09, 22:18
Medlem
För att förtydliga. Jag hatar oväntade kostnader. Gillar när alla månadens kostnader är ungefär som förra månaden. Det är förutsägbart och lätt att planera efter.

När det kommer en räkning på 20k är svårare för mig som inte är så duktig på att spara.
Citera
2026-05-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det var väl precis det han förklarade ...

Leasing lite dyrare, men förutsägbart, bekvämare och tillförlitligare

Citat:
Jo självklart, det är mycket enkelt uträknat.

Leasingkostnad plus drivmedel, alltså laddningskosntad plus försäkring.
Vet exakt vad det kostar per månad.
Och det är vettigt att ha den kostnaden?
Citera
2026-05-09, 23:08
Medlem
Citat:
För att förtydliga. Jag hatar oväntade kostnader. Gillar när alla månadens kostnader är ungefär som förra månaden. Det är förutsägbart och lätt att planera efter.

När det kommer en räkning på 20k är svårare för mig som inte är så duktig på att spara.

Håller helt med i det tänket! Nu kör iof jag gammal bil ändå då jag löser allt själv, men gillar när det är förutsägbart i stort, dvs bundna lån, elavtal mm. Har en månadsbudget som jag gjort flera år framåt, och den stämmer väldigt bra med utfallet
Citera
2026-05-09, 23:10
Medlem
Citat:
Och det är vettigt att ha den kostnaden?

Det är väl upp till var och en av avgöra, varför så aggresiv ton mot någon som gör en annan värdering än vad du gör vad en bil är värd.

Vi har 5 bilar i hushållet just nu, och ja, det är värt det och vet exakt vad de kostar då jag har löpande uppföljning på alla utgifter vi har, inte bara bilarna.
Citera
2026-05-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är väl upp till var och en av avgöra, varför så aggresiv ton mot någon som gör en annan värdering än vad du gör vad en bil är värd.

Vi har 5 bilar i hushållet just nu, och ja, det är värt det och vet exakt vad de kostar då jag har löpande uppföljning på alla utgifter vi har, inte bara bilarna.
Såklart att man själv väljer, men om man tillhör de 25% som inte har ett öre kvar innan nästa lön trillar in, så har man nog gjort ett ganska konstigt val. Tycker du inte det själv?
Citera
2026-05-10, 08:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning

Fast detdär har i princip aldrig att göra med att folk har ont om pengar. Dessa typer har dålig ekonomisk diciplin. Jag har sett över 300 avsnitt av Lyxfällan så jag har noll och inget förtroende för för dessa ekonomiska analfabeter.
Citera
2026-05-10, 09:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Många av dom som är panka innan lön är det på grund av dålig planering. Tar inte hänsyn till att någon månad kan vara extra dyr för att vissa utgifter hopar sig utan bränner på som vanligt. Ofta i kombination med att dom bränner 50% av månadslönen på krogen i början av månaden..

Lite jobbigt med sådana typer när dom sedan ska beklaga sig och tigga pengar av andra

Ja för dessa "stackare" så måste det ju verkligen märkas de gånger det är mer än 31 dagar mellan löneutbetalningarna vilket händer då och då.
Citera
2026-05-10, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skissblocket
Jag känner ett antal personer som är mer eller mindre pank innan löning/motsvarande. Alla har låg inkomst (CSN eller lågbetalt jobb) . Att försörja sig själv och kanske andra genom att jobba i hemtjänsten eller handeln är inte helt enkelt. Men om siffran 25% stämmer så är det ändå mycket. Fy fan.

Undrar dock hur många som lever så pass på gränsen gör det för att de ”på riktigt” har svårt att få pengarna att räcka till och hur många som sitter i skiten för att de leasar en dyr bil, byter ut soffan i vardagsrummet vart annat år och tycker att medhavda matlådor är töntigt.
Ett bra tips om du behöver något handla på erikshjälpen eller liknande 2a hand affär de har kanske ej just de du behöver den dagen men gå dit oftare så kommer du hitta ditt fynd . Då spar du pengar och glr en god gärning santidigt . De du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in