2026-05-04, 14:18
Medlem
Fakta och sanning är att endast 2 % av svenskarna har 'mycket svårt' att få ekonomin att gå ihop,
att jämföra med fem gånger fler, 10 %, i övriga EU.

Alla i Sverige har fått ökad köpkraft, alla har mer att röra sig med.
Allt annat är bara illasinnad vänsterpropaganda.
Citera
2026-05-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du förefaller behandla ett illustrativt resonemang som om det vore en empirisk utsaga om just er situation. Det är en kategoriförväxling snarare än ett motargument.
Haha Ja, det är en "empirisk utsaga om vår situation", vilket var vad ts efterfrågade, seriöst... Skulle vara spännande att veta vad du tycker att du diskuterar med ditt akademiska inlägg.
Senast redigerad av alarm787 2026-05-05 kl. 20:02.
Citera
2026-05-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alarm787
Haha Ja, det är en "empirisk utsaga om vår situation", vilket var vad ts efterfrågade, seriöst... Skulle vara spännande att veta vad du tycker att du diskuterar med ditt akademiska inlägg.
Kul att se att mitt inlägg fick mogna hos dig i två veckor.
Citera
2026-05-05, 22:52
Medlem
Har aldrig varit bättre. Tack Tidö
Citera
2026-05-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Håller helt med!!
Citera
2026-05-08, 20:50
Medlem
Pank som själva fn hela tiden det är några som har har blåst mig när jag var yngre dar men så fort jag har vunnit på lotto tänker jag hyra in en aktiv klubb bågegäng eller liknande som kan göra deras möblemang till kaffeved samt några doktorbesök samt tandläkarbesök mig lurar man ej skall ni veta detta är så klart inget hot det är en erotiskfantasi och eritiska fantasier är ej straffbara inte ens bdsmfantasier och ops nu knackar snart kommisarie karlsson från Kalle Anka på dörren men jag ör bara en schimär eller norna från landet bortom all sans och förnuft inte ens straffmyndig förröns på lördsg år?
Citera
2026-05-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenL79
Fakta och sanning är att endast 2 % av svenskarna har 'mycket svårt' att få ekonomin att gå ihop,
att jämföra med fem gånger fler, 10 %, i övriga EU.

Alla i Sverige har fått ökad köpkraft, alla har mer att röra sig med.
Allt annat är bara illasinnad vänsterpropaganda.
Var då folket svälter och dör som flugor man har inget att leva för lolket
Citera
2026-05-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Var då folket svälter och dör som flugor man har inget att leva för lolket

Pratar vi Sydsudan eller Sverige?
Citera
2026-05-09, 13:54
Medlem
Jag känner ett antal personer som är mer eller mindre pank innan löning/motsvarande. Alla har låg inkomst (CSN eller lågbetalt jobb) . Att försörja sig själv och kanske andra genom att jobba i hemtjänsten eller handeln är inte helt enkelt. Men om siffran 25% stämmer så är det ändå mycket. Fy fan.

Undrar dock hur många som lever så pass på gränsen gör det för att de ”på riktigt” har svårt att få pengarna att räcka till och hur många som sitter i skiten för att de leasar en dyr bil, byter ut soffan i vardagsrummet vart annat år och tycker att medhavda matlådor är töntigt.
Citera
2026-05-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skissblocket
Jag känner ett antal personer som är mer eller mindre pank innan löning/motsvarande. Alla har låg inkomst (CSN eller lågbetalt jobb) . Att försörja sig själv och kanske andra genom att jobba i hemtjänsten eller handeln är inte helt enkelt. Men om siffran 25% stämmer så är det ändå mycket. Fy fan.

Undrar dock hur många som lever så pass på gränsen gör det för att de ”på riktigt” har svårt att få pengarna att räcka till och hur många som sitter i skiten för att de leasar en dyr bil, byter ut soffan i vardagsrummet vart annat år och tycker att medhavda matlådor är töntigt.

Jag leasar en bil för 5000 kr per månad. Kör över 2000 mil per år eftersom jag använder bilen i tjänsten mycket.

Har ett extrajobb och det är just extrajobbet som kräver en bra bil.
Drar inte in så mycket på extrajobbet, typ bara 7000 per månad efter skatt, men bilen kostar som sagt 5000. Är det då värt det? Ja, för oavsett om jag hade haft det där extrajobbet som krävde en bra bil eller inte så behöver jag en bil för at ta mig till mitt huvudsakliga heltidsjobb och ävenför fritidsresor, så hade jag skippat bilen helt så hade jag också varit tvungen att skippa deltidsjobbet helt, men hade behöv köpa en begagnad bil som kanske går sönder på oväntade tillfällen och kostar en massa pengar som jag inte har råd med.

Har tidigare haft gamla skitbilar och de har kostat mig ofantliga summor när de går sönder på de mest opassande ställen, långt ifrån någon by eller stad och kostat multum i reparationer och bärgningskostnader och förlorad inkomst. Känner att ha en ny bil, även om det kostar är värt det för att man hamnar inte i dessa jobbiga situtioner där man måste hosta upp 20k på en månad.
Citera
2026-05-09, 20:58
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten

Stort tack till Tidö. Tur man har visthusboden full inför hösten om det olyckliga sker och Noshi och Maggan tar över rodret.
Citera
2026-05-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag leasar en bil för 5000 kr per månad. Kör över 2000 mil per år eftersom jag använder bilen i tjänsten mycket.
Det blir 60 000 kr per år bara i leasingkostnad, 27:50 per mil. Plus bränsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in