Citat:
Ursprungligen postat av
Skissblocket
Jag känner ett antal personer som är mer eller mindre pank innan löning/motsvarande. Alla har låg inkomst (CSN eller lågbetalt jobb) . Att försörja sig själv och kanske andra genom att jobba i hemtjänsten eller handeln är inte helt enkelt. Men om siffran 25% stämmer så är det ändå mycket. Fy fan.
Undrar dock hur många som lever så pass på gränsen gör det för att de ”på riktigt” har svårt att få pengarna att räcka till och hur många som sitter i skiten för att de leasar en dyr bil, byter ut soffan i vardagsrummet vart annat år och tycker att medhavda matlådor är töntigt.
Jag leasar en bil för 5000 kr per månad. Kör över 2000 mil per år eftersom jag använder bilen i tjänsten mycket.
Har ett extrajobb och det är just extrajobbet som kräver en bra bil.
Drar inte in så mycket på extrajobbet, typ bara 7000 per månad efter skatt, men bilen kostar som sagt 5000. Är det då värt det? Ja, för oavsett om jag hade haft det där extrajobbet som krävde en bra bil eller inte så behöver jag en bil för at ta mig till mitt huvudsakliga heltidsjobb och ävenför fritidsresor, så hade jag skippat bilen helt så hade jag också varit tvungen att skippa deltidsjobbet helt, men hade behöv köpa en begagnad bil som kanske går sönder på oväntade tillfällen och kostar en massa pengar som jag inte har råd med.
Har tidigare haft gamla skitbilar och de har kostat mig ofantliga summor när de går sönder på de mest opassande ställen, långt ifrån någon by eller stad och kostat multum i reparationer och bärgningskostnader och förlorad inkomst. Känner att ha en ny bil, även om det kostar är värt det för att man hamnar inte i dessa jobbiga situtioner där man måste hosta upp 20k på en månad.