2026-05-10, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag syftar främst på styrelseuppdrag.

Vilket kön en person har säger nästintill ingenting om hur personen presterar som styrelseledamot.

Varför bryr du dig så mycket om vilket kön landets styrelseledamöter tillhör då?
Citera
2026-05-10, 08:42
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Varför bryr du dig så mycket om vilket kön landets styrelseledamöter tillhör då?

Det gör jag inte, jag bryr mig om att de som sitter där inte är inkvoterade.
Citera
2026-05-10, 09:29
Avslutad
Citat:

Ok
Citera
2026-05-10, 09:40
Medlem
Citat:
Vad med "informell" inkvotering? ex. nu diskriminering, de som redan sitter i styrelser väljer in "sig själva"?

För det är ju för att bryta de mönstren vi har kvotering.
Citera
2026-05-10, 09:52
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Kort sagt, av alla heltidsanställda brandmän i Sverige utgör kvinnor en väldigt väldigt liten andel och den lilla andelen kvinnor lever mer än väl upp till de hårda kraven. För dem har inget anpassats mer än att de har egna omklädningsrum och duschar.

Jag har ingen erfarenhet av kvotering i Sverige.
Ingen erfarenhet av kvotering??
Du jobbar själv i en miljö där kvinnor har kvoteras in då det förut var en mansdominerad miljö av tradition inte för att arbetsplatsen i sig ställer några speciella krav på fysik och intellekt.

Här har vi en sak som kan bevisas, bara googla. Mellan 2000-2010 någonstans sänktes kraven just för att få in större andel kvinnor till brandkåren vilket jag vet för jag kände några st brandmän på den tiden som var tok förbannade på detta politiker påhitt då det skulle påverka deras säkerhet att få in kvinnor som oaktat de nya kraven inte skulle orka med vissa moment tex slänga upp en kollega på axeln och ta stegen ner. Dom fick dessutom rätt, kvinnorna är inte delaktiga i alla moment pga av sin mindre fysik hur mycket dom än tränar.
Så där har du fel, vad du än tycker och tror.

Du argumenterar i så många olika inlägg om vad du tycker och tror och så många uppger hur trötta dom är på dig och dina resonemang men du fortsätter och duckar konstant frågor som inte passar dig.

Jag tror jag har ganska rätt när jag antar att du själv anser dig vara påläst och intelligent kapabel att föra diskussioner och samtal utifrån logiska och verklighetsbaserade resonemang.

Om du nu är så intelligent och har så mycket att lära oss andra, hur kommer det sig att du sitter i en truck på ett lager hela dagarna istället för att ha en professur i Lund och undervisar i argumentationsteknik och logiska tankebanor.
Citera
2026-05-10, 09:54
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad med "informell" inkvotering? ex. nu diskriminering, de som redan sitter i styrelser väljer in "sig själva"?

Kvotering är en särbehandling som är skyddad i lag , dvs alla är inte lika inför lagen.
Känns väl knappast som det samhälle du vill ha eller?
Citera
2026-05-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Kvotering är en särbehandling som är skyddad i lag , dvs alla är inte lika inför lagen.
Känns väl knappast som det samhälle du vill ha eller?

Kvotering är en metod att motverka diskriminering och ojämlikhet och den har gällt och gäller fortsatt i de fall vi har kvotering kvar även män.

och de system vi mest kör med i dag i Sverige är s.k. positiv särbehandling, dvs det uppstår ingen situation där någon som är mer meriterad blir bortvald.
Citera
2026-05-10, 10:34
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Har du sett några bevis för att sådan diskriminering förekommer?
Citera
2026-05-10, 10:37
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Kvotering är en metod att motverka diskriminering och ojämlikhet och den har gällt och gäller fortsatt i de fall vi har kvotering kvar även män.

och de system vi mest kör med i dag i Sverige är s.k. positiv särbehandling, dvs det uppstår ingen situation där någon som är mer meriterad blir bortvald.

Det gör det visst det.

I alla jobb där fysisk styrka är en tillgång så blir män bortvalda för kvinnor. Man går till och med ut i jobbannonserna och uppmuntrar kvinnor att söka, enbart för att kvinnor är underrepresenterade.
Citera
2026-05-10, 10:38
Medlem
Citat:
Har du sett några bevis för att sådan diskriminering förekommer?

Det finns gott om forskning som påvisat diskriminering på alla möjliga områden genom tiderna.
menar du att när man kommit på detta fenomen, så ska man strunta i det ?
Citera
2026-05-10, 10:40
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det finns gott om forskning som påvisat diskriminering på alla möjliga områden genom tiderna.
menar du att när man kommit på detta fenomen, så ska man strunta i det ?

Jag menar att jag inte sett något bevis för att det förekommer diskriminering vid tillsättning av styrelseuppdrag.

Du får gärna länka om du har något.
Citera
2026-05-10, 10:44
Medlem
Citat:
Det gör det visst det.

I alla jobb där fysisk styrka är en tillgång så blir män bortvalda för kvinnor. Man går till och med ut i jobbannonserna och uppmuntrar kvinnor att söka, enbart för att kvinnor är underrepresenterade.

Finns mängder med individuella män snälla du som är klenare fysiskt än individuella kvinnor.
bara för att man är man så är man inte garanterat fysiskt starkare än alla kvinnor.

Vidare, det finns fler sorter av fysisk styrka än musklers förmåga lyfta tungt...ex. förmågan jobba på länge eller statiskt...och där klår generellt kvinnors muskler mäns.

Vidare, vi har knappt några jobb kvar idag där enkom fysisk styrka skulle vara av vikt. Vi har maskiner för sådant idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in