2026-05-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Om nu faktiskt utomjordisk aktivitet pågått länge så kommer jag inte påverkas alls. Bevisligen är dom ju inte här för att invadera eller förstöra jorden, om det nu är så att dom skulle ha besökt oss i årtioenden redan.

Och eftersom jag inte är är religiös så ställer det inte om hela min världsbild heller. Det skulle väl mest vara kul att veta att vi inte är ensamma i universum.

Med det sagt så återstår det väl att se. Ett UFO/UAP är ju inte per definition utomjordiskt utan bara något som man inte vet vad det är. Tyvärr gissar jag på att de flesta/alla är en kombination mellan diverse väderfenomen, utländsk hemligstämplad militärteknologi o.s.v.

Det säger ju en hel om saken att en grov majoritet av samtliga rapporterade UFOn händelsevis råkar befinna sig i USA. Det är nog mycket mer en produkt av popkultur än något annat, tyvärr.

Har sneglat lite igenom det som släpptes och än så länge var det hela rätt ointressant för att vara helt ärlig.
Intressant att höra! Jag har nog utgått ifrån att folks världsbild skulle rubbas, men du skulle stå rätt stadigt verkar det som
Citera
2026-05-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Frågan är felställd.om ufo är verkliga de är 100% verkliga! Du vet vad ufo står för?
Jag skäms. Du har helt rätt såklart! Men jag ville inte utgå ifrån ett särskilt scenario, typ utomjordingar, därför formulerade jag mig som jag gjorde.
Citera
2026-05-09, 20:23
Medlem
Samoupravleniees avatar
Det skulle vara intressant att höra hur de ser på klasskampen och kapitalism.
Citera
2026-05-09, 20:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mixilla
Jag skäms. Du har helt rätt såklart! Men jag ville inte utgå ifrån ett särskilt scenario, typ utomjordingar, därför formulerade jag mig som jag gjorde.
då förstår jag
Citera
2026-05-09, 20:28
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ja, tänkte både på tidsresor, teorin att det finns andra "dolda" civilisationer än den mänskliga här och nu på jorden, tex under vattnet, på teorier om sk interdimensionalitet, och allt skulle absolut kunna ha med religion att göra .

Under-vatten-teorin känns sprungen från The Abyss (fantastiskt ba film!). Inte omöjligt såklart, och man kan ju aldrig någonsin bevisa att något inte finns. Det är också nära att tänka att spår som en civilisation lämnar liknar de som vi har kännedom om, radiosignaler, ljusläckage, radiak etc. Men kanske kan de något som är helt nytt? Däremot känns teorier om andra dimensioner som en nödlösning.
Citera
2026-05-09, 20:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Wow, tuffa killen. Försöker du vara otrevlig?
jag är ingen kille.. men ganska otrevlig
Citera
2026-05-09, 20:36
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit

Men att man skulle färdas i miljontals år för att titta på arten människa är helt orimligt. Om inte Einsteins modell har brister så att man faktiskt kan färdas snabbare än ljuset, eller kanske så kallade maskhål existerar förstås.

Nu har säkert en äldre och mer avancerad civilisation från en annan planet, bättre snabbare sätt att färdas än människan har kommit på hittills.

Men även människan kan färdas till närmaste solsystem på betydligt kortare tid än du tror. Kan ske på så kort tid som 6 år!

Citat:
Att resa till en annan stjärna med kärnkraft är inte bara science fiction – det är faktiskt en av de mest realistiska metoderna vi har för interstellära resor med nuvarande (eller nära förestående) fysik.

​Konceptet kallas ofta för nukleär pulsdrift, där man bokstavligen "rider" på chockvågorna från små atombomber som exploderar bakom farkosten. Det mest kända projektet heter Project Orion.

​Här är en genomgång av hur en sådan resa till Proxima Centauri (vårt närmaste stjärnsystem, ca 4,24 ljusår bort) skulle se ut.

​1. Förutsättningar för beräkningen
​För att resan ska vara genomförbar räknar vi på en farkost som kan hålla en konstant acceleration.
​Mål: Proxima Centauri (4,24 ljusår bort).
​Acceleration: 0,1 \text{ g} (ca 1 \text{ m/s}^2). Detta är konservativt men realistiskt för pulsdrift och skonksamt för både struktur och besättning.
​Strategi: Accelerera till halva sträckan, vänd skeppet, och bromsa med samma kraft sista halvan.

​2. Restiden
​Genom att använda rörelseformler för konstant acceleration får vi fram följande resultat:
​Den totala tiden
​Med en acceleration på 0,1 \text{ g} skulle resan ta ungefär 130 till 150 år.
​Om vi istället lyckas pressa tekniken till en acceleration på 1 \text{ g} (vilket motsvarar jordens tyngdkraft och vore idealiskt för människokroppen), ser siffrorna helt annorlunda ut tack vare relativistiska effekter:
​Från jordens perspektiv: Ca 6 år.
​För besättningen (tidsdilatation): Ca 3,5 till 4 år.

​3. Utmaningarna med "Bromsningen"
​Det är här det blir svårt. Att stanna kräver lika mycket energi som att komma upp i fart.
​Bränslemassa: För att bromsa i slutet måste du bära med dig allt bränsle som krävs för inbromsningen under hela accelerationsfasen. Det gör farkosten enormt tung vid start.
​Toppfart: Vid halva vägen (efter ca 2 ljusår av acceleration vid 0,1 \text{ g}) skulle skeppet färdas i ungefär 10–15 % av ljusets hastighet.
​Vändningen: Att vända en farkost stor som ett hangarfartyg i de hastigheterna kräver extrem precision.

​4. Varför har vi inte gjort det än?
​Även om tekniken teoretiskt finns (vi vet hur man bygger atombomber och stålplattor), finns det tre stora hinder:

​Partial Test Ban Treaty: Det är internationellt förbjudet att detonera kärnvapen i rymden.
​Strålning: Att skydda besättningen från tusentals explosioner precis bakom skeppet kräver massiv avskärmning.
​Erosion: Rymddamm som träffar ett skepp i 15 % av ljusets hastighet fungerar som sandpapper på stål.
​Sammanfattningsvis: Med en "moderat" kärnvapendriven farkost pratar vi om en resa på ca 140 år. Det är alltså ett generationsprojekt där de som anländer är barnbarnsbarnen till de som startade.

Citera
2026-05-09, 20:39
Medlem
Jag har verkligen svårt att tro att vi är dom enda levande tingen i det oändliga.
Har trott på aliens sen jag va liten och det har både skrämt och fascinerat mig samtididigt sålänge jag minns.

OM det skulle vjsa sig att dom "kommer" så är det enda rimliga att dom utplånar denna värld på den uridiotiska rasen människan, för att rädda vår fina planet.

Ufon som fångats på "film" tror jag bara är BS. Hade det kommit något med bra upplösning och inte dokumenterat genom en flaskbotten hade jag kanske trott annat.
Citera
2026-05-09, 20:44
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Nu har säkert en äldre och mer avancerad civilisation från en annan planet, bättre snabbare sätt att färdas än människan har kommit på hittills.

Men även människan kan färdas till närmaste solsystem på betydligt kortare tid än du tror. Kan ske på så kort tid som 6 år!

Det finns ju teorier som skulle bortse från Einstein (och andras) teorier om att ljushastigheten är maximal fart och att ju närmare den hastigheten man kommer ju mer energi åtgår (närmar sig oändligheten). Maskhål, eller genvägar är en. Dilatation är en annan, både i tid men även i rum (alltså att avståndet förändras ju högre hastighet man har).

Inget kan uteslutas, men att göra Däniken-teorier sanningsmöjligheter är väldigt nära religion.
Citera
2026-05-09, 20:59
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Tack för ditt inspel! Det var iofs inte alls vad jag frågade om men ändå
Det var precis vad du frågade om men jag gissar att du menade något annat eller att du helt enkelt inte förstår vad oidentifierad betyder.
Citera
2026-05-09, 21:05
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
En fråga som varit i mitt huvud ett antal år. Jag vill inte förutsätta att ufon är verkliga, men om det skulle visa sig att de är det hur tror du att du och ditt liv skulle påverkas? Skulle du bry dig eller inte?
Ett antal milstolpar de senaste åren som hintar om att detta kanske är något att ta på allvar:
2017 New York Times släpper artikel om att amerikanska försvaret har haft hemliga ufoprogram länge. Pentagon erkänner att ett antal läckta videos är sanna.
2023 visselblåsaren David Grusch vittnar inför kongressen i USA om att han har varit hemliga ufopogram på spåren i sitt arbete i underrättelsetjänsten. Två andra vittnar också bland annat en stridspilot som själv varit vittne.
2024 nya visselblåsare vittnar i kongressen om att ufoprogram är verkliga, även berättelser från ögonvittnen.
2025 fler vittnesmål i kongressen.
2026 Februari Donald Trump lovar att släppa ufo filer på grund av det stora allmänintresset.
2026 Maj den första av flera utlovade bachel av filmer videor och undersökningsmaterial släpps på www.war.gov/ufo

Frågan är felformulerad. Ufon ÄR verkliga. Det betyder bara att det är något oidentifierat som flyger.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oidentifierat_flygande_f%C3%B6rem%C3%A5l.

Annars heter det: IFO. Identifierat flygande föremål. Varför tror folk att ordet: " Ufo", är synonymt med utomjordiskt rymdskepp? Det är det inte! Så omformulera gärna rubriken, för just nu ser det väldigt löjligt ut.
Citera
2026-05-09, 21:20
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Frågan är felformulerad. Ufon ÄR verkliga. Det betyder bara att det är något oidentifierat som flyger.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oidentifierat_flygande_f%C3%B6rem%C3%A5l.

Annars heter det: IFO. Identifierat flygande föremål. Varför tror folk att ordet: " Ufo", är synonymt med utomjordiskt rymdskepp? Det är det inte! Så omformulera gärna rubriken, för just nu ser det väldigt löjligt ut.

Precis, är något flygande oidentifierat är det ett ufo och då tror jag på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in