Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Det hade varit intressant att veta hur mycket du väljer att spendera på dig själv varje månad med din nuvarande sparkvot. För att leva snålt under flera år för att senare kunna spendera mer under pensionen är förmodligen en dålig avvägning gentemot att försöka leva mer dag för dag.
Så här ser det ut för tillfället. Utöver det som vi behöver finns 3000 kr/mån som jag lägger på valfritt. men ibland blir det mer, ibland mindre. Och ibland dyker det upp oväntade utgifter som när bilen pajar eller annat. Men ibland kommer det också med sånt jag inte räknat med här, som skatteåterbäring t.ex. Många säger ju också att amortering är dumt, men jag har valt att göra det ändå.
2026
Inkomster
Lön: 36000
Bidrag: 7000
Barnbidrag: 2240
Totalt: 45 240
Utgifter
Avgift bostad (9000) + ränta (3300): 12 300
Amortering bolån: 2600
Amortering privatlån: 0
Bil, totalkostnad per mån: 3000
Månadskort, kollektivtrafik: 0
Skola/fritids: 2700
El/telefon/a-kassa: 1000
Mat: 5000
Övrigt: 3000
Totalt: 29 600
Sparande
45 240 - 29 600: 15 640
Ärligt talat känner jag inte direkt av att jag verkligen sparar som en kyrkråtta. Inte alls. Att jag snålar känns det definitivt inte som. Jag känner att jag har det jag behöver och kan köpa det jag vill ha. Men jag har alltid varit återhållsam och motsatsen till slösaktig. Det känns helt enkelt fel att betala för mycket för något som jag vet att jag kan få billigare på annat sätt.
Grejer jag köpt nyligen är bland annat en landsvägscykel (carbon, 18 växlar, bockstyre), en Huawei Watch GT5 Pro, ett par BW PX8 hörlurar (grymma!). Kläder och sånt köper jag väldigt sällan och har nog alltid gjort. Jag köper när det behövs.
Det sägs ju ibland att om man tjänar mer så spenderar man också mer, vilket nog är sant. Men det är detta beteende jag undviker genom att lägga undan pengar direkt när lönen kommer. Jag äter aldrig ute t.ex. Jo, ibland på lunchen om jag är på jobbet. Men aldrig middag ute. Det var flera år sedan. Det är ju inte heller någon större förlust. Att laga hemma själv är inte bara det billigaste utan även det mest hälsosamma.
Men visst drömmer jag om att ha husbil och bo i villa i stället för bostadsrätt. Och att kunna resa med alla ungarna. Men det är också lite därför jag gör detta. Och om resten av planen flyter på som den ska så når jag i mål om ca 3-4 år (då har jag ca 20 år kvar till pension). Så tanken då är att kunna låta dessa pengar jobba lite åt en själv. Att man själv då kan släppa på tyglarna och börja unna sig mer, samtidigt som sparkapitalet får ligga på börsen och växa till sig år efter år (förhoppningsvis).