Citat:
Ursprungligen postat av
Kaustiksodan
Hej igen,
Någon bad mig uppdatera lite oftare än bara vid varje årsskifte.
Lägger in en liten uppdatering här nu då:
Börsen:
Det har varit lite bakslag. Pensionsbygget som jag följer och betalar för har inte alls gått bra detta år. Eftersom han investerar i få aktier åt gången (3-4 st) så blir det känsligt för t.ex. dåliga rapporter. Men det värsta var att han för några veckor sedan mailade ett utskick och skrev att han minskar sitt innehav i en av aktierna inför rapporten och började prata om massa skräckscenarion om att andra stabila bolag backat -30% på dåliga rapporter. Och att han därför minskar sitt innehav i aktien från 40% till 30%. Ingen stor avsäljning alltså, men såklart överreagerar folk på detta och paniksäljer så aktien störtdök direkt när han skickat ut mailet. Så blev av med ca 20.000 sek på en dag på grund av det.
Jag har också börjat tveka på om hans strategier egentligen passar mig så bra, eftersom han handlar med så få aktier åt gången. Man måste verkligen vara snabb med att köpa och sälja direkt när han säger för att inte bli bränd. Men jag sitter nog kvar 2026 ut så får vi se.
Om jag ska se till hur det går på vägen till målet inför 2027:
Det såg svårt ut i och med denna nedgång på börsen, men efter att ha räknat på det lite mer bör det gå ändå. Det är lönerevision denna månad och chefen har gett positiv feedback detta år så jag räknar med alla fall en tusenlapp i löneförhöjning. Så den lägger jag då till i sparandet, men detta kan jag inte veta säkert än.
Sedan har jag ju förhoppningsvis också en skatteåterbäring att vänta inom kort, så allt sammantaget gör att jag bör kunna nå målet för slutet av året, som är 405000 sek.
Så någon lyxsemester kommer det inte bli, om inte börsen skulle göra ett oväntat lyft.
Peace out!
Vad är det för små skitbolag som han är och styr i där han med ett fåtal småsparare kan få kursen att backa 30% vid exit?
Ifall man ska överavkasta är det förstås lättare om man har en koncentrerad portfölj, men risken ökar betydligt. Dock verkar det ju som att han använder sin svans(d v s er följare) som garant för kursen när han ska sälja, sen tar ni smällen.