2026-05-09, 13:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Jag kan så klart inte vet vad du har för syn på rektorers roll i skolan.
Däremot vet jag vad jag tycker om att skulle det hända att en rektor grommar en 15-årig elev, gör henne beroende av honom, ger henne fördelar och sedan genom åren ligger med henne. Det tycker jag är för jävligt. För det ska han ha fängelse. Det kommer han få även efter överklagan.
Det humoristiska i den här historian är att tjejen får ett, för hennes förhållanden, gigantiskt skadestånd.

Hon blir rikaste ungen i trakten.

Jag håller med om att det rektorn gjort är fel i förhållande till hans ställning i allmänhet och i förhållande till eleven. Det bör bestraffas. Som sexualbrott i sig ger jag dock inte mycket för det och anser därför inte att straffet eller skadeståndet bör bli så omfattande. Visserligen är femton år ungt och det är moraliskt förkastligt av vuxna män att jaga så unga tjejer, men samhället anser med goda skäl att de skall ha sexuellt självbestämmande och att då underkänna deras fria val i vissa fall lutar ändå åt hyckleri. Jag är övertygad om att det finns ett ideologiskt bias i att överdriva perversiteten i vad som i grunden har är ett normalt heterosexuellt beteende betingat av primära drifter gemensamma för den övervägande majoriteten människor.

Hade det inte funnits någon beroendeställning hade det inte varit straffbart alls och då är hoppet till fem år i fängelse eller för den delen fängelse öht väl abrupt.
Citera
2026-05-09, 13:13
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hon är byxmyndig och det finns goda skäl att anse att ungdomar över femton själva skall kunna bestämma över sin sexualitet. Den här lagstiftningen och domen är ett avsteg från detta och även om det finns skäl till att det skall vara så är det hela åtminstone inte självklart svart och vitt.

I grunden är det ett heterosexuellt förhållande mellan två könsmogna individer, vilket är grunden för vår civilisation och som i stort sett utan tvekan handlar om precis samma känslor och drivkrafter som finns i alla liknande förbindelser. Att maktförhållandena är skeva innebär inte någon perversitet ur det perspektivet. Därför bör folk som du knappast sätta sig på så höga moraliska hästar.

Det finns snarast mycket som talar för att det är du som har en synlig syn på ungdomars sexualitet som mindre berättigad och mer mindre möjligheter att göra ”sunda” val än äldres.
Du får fritt motivera dig själv varför du ska jaga unga flickor. Det handlar inte om könsmogenhet. Det kan flickor under 15 år vara också. Utan det handlar här om huruvida en alltför ung person står i beroendeställning eller inte. Jag äcklas av ditt indirekta försvar av honom.
Citera
2026-05-09, 13:17
Medlem
Citat:
Med hänvisning till det jag skrivit ovan: synen på allvaret i det här brottet är ytterst märklig och moraliskt tveksam. Fem år i fängelse och det höga skadeståndet är bisarrt och klara tecken på moralpanik och ett urspårat, extremt rättsväsende. Avsked från tjänsten och en villkorlig eller kortare dom hade varit det rimliga.
+1 märklig dom från nyköpings tingsrätt.
Hovrätten kommer sänka de kan jag satsa mitt liv på.
Citera
2026-05-09, 13:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Du får fritt motivera dig själv varför du ska jaga unga flickor. Det handlar inte om könsmogenhet. Det kan flickor under 15 år vara också. Utan det handlar här om huruvida en alltför ung person står i beroendeställning eller inte. Jag äcklas av ditt indirekta försvar av honom.

Jag äcklas av självförhärligande typer av ditt snitt som bär på ett illa dolt hat mot heterosexuella män och normala heterosexuella förhållanden och som hycklar om unga flickors rätt till sexuellt självbestämmande.

Jag anser att det är moraliskt förkastligt att jaga unga kvinnor och att utnyttja sin förtroendeställning, men det är ett långt steg från det till att förfasas och att dela ut långa fängelsestraff för något som i grunden inte skiljer sig från andra sexuella förhållanden och där flickan både är könsmogen och i allmänhet har sexuellt självbestämmande och där det alltså skulle vara fritt fram om inte speciella omständigheter fanns.
Citera
2026-05-09, 13:35
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Jag äcklas av självförhärligande typer av ditt snitt som bär på ett illa dolt hat mot heterosexuella män och normala heterosexuella förhållanden och som hycklar om unga flickors rätt till sexuellt självbestämmande.

Jag anser att det är moraliskt förkastligt att jaga unga kvinnor och att utnyttja sin förtroendeställning, men det är ett långt steg från det till att förfasas och att dela ut långa fängelsestraff för något som i grunden inte skiljer sig från andra sexuella förhållanden och där flickan både är könsmogen och i allmänhet har sexuellt självbestämmande och där det alltså skulle vara fritt fram om inte speciella omständigheter fanns.
Jag noterar att du bortser från att könsmogenhet inte är bunden till 15 års ålder. Du tycker väl att han borde ha kommit undan med böter på sin höjd. Gubbslisk.
Citera
2026-05-09, 13:39
Medlem
Citat:

Men snälla! Oavsett vad du tycker så handlar det här om ett barn. Enligt LAG ska inte en vuxen man ha samlag med ett barn, punkt.
Citera
2026-05-09, 13:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag noterar att du bortser från att könsmogenhet inte är bunden till 15 års ålder. Du tycker väl att han borde ha kommit undan med böter på sin höjd. Gubbslisk.

Du har uppenbart svårt med kvinnligt sexuellt självbestämmande och anser förmodligen att flickors sexliv skall kontrolleras hårdare och om de ligger med någon äldre än de själva är det perverst och fel och deras sexuella utlevelse och känslor åtminstone del av något sjukligt, om inte sjukligt och äckligt i sig.

Det är något väsensskilt annat än att skydda unga personer från att utnyttjas och ett ökande problem i samhället.
Citera
2026-05-09, 13:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Men snälla! Oavsett vad du tycker så handlar det här om ett barn. Enligt LAG ska inte en vuxen man ha samlag med ett barn, punkt.

Barn under arton men över femton får normalt ha sex med en vuxen man. Så det finns ingen sådan lag. Det här är ett undantag. Är du emot att flickor i den åldern skall ha sexuellt självbestämmande? Är en sjuttonårig flicka som har ett förhållande med sin lärare en del av något perverterat och äckligt?
Citera
2026-05-09, 13:51
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Du har uppenbart svårt med kvinnligt sexuellt självbestämmande och anser förmodligen att flickors sexliv skall kontrolleras hårdare och om de ligger med någon äldre än de själva är det perverst och fel och deras sexuella utlevelse och känslor åtminstone del av något sjukligt, om inte sjukligt och äckligt i sig.

Det är något väsensskilt annat än att skydda unga personer från att utnyttjas och ett ökande problem i samhället.
Du bortser från att hon har inte gjort något fel i det här sammanhanget. Hon har haft sex med honom i rätt ålder. Hon har haft sitt självbestämmande. Du tänker bakvänt eftersom du har medkänsla för honom. Det är han som har gjort fel och det är därför han som straffas.
Citera
2026-05-09, 14:04
Medlem
Citat:
Barn under arton men över femton får normalt ha sex med en vuxen man. Så det finns ingen sådan lag. Det här är ett undantag. Är du emot att flickor i den åldern skall ha sexuellt självbestämmande? Är en sjuttonårig flicka som har ett förhållande med sin lärare en del av något perverterat och äckligt?

Du har fel. 2025 stärktes skyddet för barn mellan 15-17 år. I lagen står det bl.a.; våldtäkt är när en vuxen person utnyttjar en ung som mår psykiskt dåligt, har en funktionsnedsättning, när personen är i beroendeställning till ex skolpersonal osv. Tycker det här äckligt Magnus kvalar in på alla dessa punkter. Tycker inte du?
Citera
2026-05-09, 14:08
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Du har fel. 2025 stärktes skyddet för barn mellan 15-17 år. I lagen står det bl.a.; våldtäkt är när en vuxen person utnyttjar en ung som mår psykiskt dåligt, har en funktionsnedsättning, när personen är i beroendeställning till ex skolpersonal osv. Tycker det här äckligt Magnus kvalar in på alla dessa punkter. Tycker inte du?
Nej, det gör han inte, han tycker att gubbar i relativ mening ska kunna ta sig friheter mot unga flickor. Så länge töserna har åldern inne och med sämre vetande är med på noterna. Han är en frihetsälskande person!
Citera
2026-05-09, 14:43
Medlem
Citat:

Det är väl det han konstaterar också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in