2026-05-12, 19:27
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Säkert många föräldrar som vill tortera rektorn med växelström i några månader.
Citera
2026-05-12, 19:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om vi nu tänker oss att denna tjej plötsligt skulle bli fri från sina problem och svårigheter och fungera som de flesta andra i hennes ålder.
Vad tror du då att hon skulle anse om relationen med sin rektor?
Vad tror du att hon skulle ha för tankar och drömmar?
Om vi nu ska gissa och spekulera.

Det är en fråga som är mycket svår att spekulera om. Det är vad jag förstår av vad både kvinnor om män berättat för mig i sociala sammanhang relativt vanligt att framför allt flickor har ett förhållande med sin äldre lärare eller motsvarande. De flesta brukar minnas sådana fall. Oftast är de flickorna något äldre och går i gymnasiet. Allra oftast säkert i de högre årskurserna. Jag skulle vilja luta mig mot empirin för att besvara din fråga, men jag känner inte till något om den. Jag förmodar att en grupp känner efteråt att det fanns något olämpligt från den äldre sida och vissa kan kanske se på det som något slags övergrepp.

Vad gäller flickan är jag som framgått tveksam till försöken att utmåla henne som så annorlunda vad gäller inställning till kärlek och sex än sina jämnåriga. Så jag har också lite svårt för premissen om henne som onormal och vad hon skulle känna om hon var det.

Vad tror du, tror du hon ser på sin kärleksrelation/sexrelation på samma sätt som någon som verkligen blivit våldtagen genom tvång och våld?
Citera
2026-05-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Din naiva syn på människor som robotar som klarar moralregler utan att blinka fungerar för det mesta, men inte 100%.

Jag tycker inte alls synd om honom.

Jag vet inte om jag tycker synd om tjejen. Jag kan för få detaljer. Hon kan ha ett stort ansvar. Med det i sin tur kan kopplas till trauman i barndomen som gör att hon måste göra sig till ett offer t.ex och utsätta sig själv för skada. Svårt att säga om ett sådant exempel är "hennes fel", hon är ju felprogrammerad av sin barndom att skada sig själv.

Det du just beskrev borde är exakt det varenda anställd inom skolmyndigheten vet, särskilt för en rektor/skolledare/skolchef som har största ansvaret för alla på skolan, och du kallar mig naiv, tittat dig i spegeln?
Citera
2026-05-12, 20:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är en fråga som är mycket svår att spekulera om. Det är vad jag förstår av vad både kvinnor om män berättat för mig i sociala sammanhang relativt vanligt att framför allt flickor har ett förhållande med sin äldre lärare eller motsvarande. De flesta brukar minnas sådana fall. Oftast är de flickorna något äldre och går i gymnasiet. Allra oftast säkert i de högre årskurserna. Jag skulle vilja luta mig mot empirin för att besvara din fråga, men jag känner inte till något om den. Jag förmodar att en grupp känner efteråt att det fanns något olämpligt från den äldre sida och vissa kan kanske se på det som något slags övergrepp.

Vad gäller flickan är jag som framgått tveksam till försöken att utmåla henne som så annorlunda vad gäller inställning till kärlek och sex än sina jämnåriga. Så jag har också lite svårt för premissen om henne som onormal och vad hon skulle känna om hon var det.

Vad tror du, tror du hon ser på sin kärleksrelation/sexrelation på samma sätt som någon som verkligen blivit våldtagen genom tvång och våld?
Ja om hon plötsligt skulle bli fri från sina svårigheter och problem och se sin situation med "friska ögon" så tror jag hon skulle se det hela som en enda stor våldtäkt.
Det är just detta som är så tragiskt och därför är ett hårt straff för den gamla gubben rektorn helt rätt.
Det var jämnåriga man flirtade med i den åldern, inte lärare och rektorer.
Den tanken fanns aldrig.
Citera
2026-05-12, 20:05
Medlem
Citat:
Jag har inte alls menat att det det beteendet skall normaliseras och att det finns en rätt för lärare och skolpersonal i förtroendeställning att ha sex med elever. Det är nödvändigt och bra att det får stora konsekvenser för rektorn att bete sig så här.

Alltså, jag förstår inte hur du kan få det jag skrivit till det du tolkar det som? Om du läser det igen i lugn och ro kanske det framstår som klarare?

Du borde nog snarare läsa dina egna inlägg vad du faktiskt skrivit, det är skrämmande läsning och du bör märkt att flera reagerat…så läs själv så kanske du börjar fatta?
Citera
2026-05-12, 20:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Du borde nog snarare läsa dina egna inlägg vad du faktiskt skrivit, det är skrämmande läsning och du bör märkt att flera reagerat…så läs själv så kanske du börjar fatta?

Det är möjligt. Men även det skulle stämma innebär det inte att jag anser att det bör normaliseras och att det finns en rätt för lärare att ha sex med elever. Hur kan du påstå saker som inte stämmer och sedan framhärda i det när det påpekas för dig?
Citera
2026-05-12, 20:45
Medlem
Jenny9s avatar
I sann Flashback anda försöker en hel del lägga skuld på en 15 årig tjej som blivit utnyttjad och exploaterad av en 50 årig gubbe, som dessutom var rektor på skolan hon gick på.15 åriga tjejer borde minsann veta bättre. Gällande den 50 åriga gubben som borde gett fan i henne - nämen män kan inte hjälpa hur de beter sig, de är mest som stora barn som inte kan avkrävas nåt ansvar alls. Speciellt inte när det gäller knulla. Tänk att skicka sitt barn till en skola där rektorn är pedofil/hebefil....
Citera
2026-05-12, 20:55
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
I sann Flashback anda försöker en hel del lägga skuld på en 15 årig tjej som blivit utnyttjad och exploaterad av en 50 årig gubbe, som dessutom var rektor på skolan hon gick på.15 åriga tjejer borde minsann veta bättre. Gällande den 50 åriga gubben som borde gett fan i henne - nämen män kan inte hjälpa hur de beter sig, de är mest som stora barn som inte kan avkrävas nåt ansvar alls. Speciellt inte när det gäller knulla. Tänk att skicka sitt barn till en skola där rektorn är pedofil/hebefil....

Precis.

Enligt dem kan tjejen givetvis avkrävas ansvar åt alla håll.
Men mannen är det så otroligt synd om att han mest är ett offer, enligt samma.

Sedan så gnäller de när män blir beskrivna som barn eller djur. De själva borde ju höja nivån på vad man ska kunna kräva av en vuxen människa/man i förhållande till en tjej på 15-16 år.

Att han dessutom var rektor på skolan borde sudda bort alla tankar om honom som någon det är synd om eller som inte förtjänar sitt straff.
Senast redigerad av -GG 2026-05-12 kl. 20:58.
Citera
2026-05-12, 21:03
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Exakt rektorn är inget offer, han vet exakt var gränserna går, just för att han är rektor med megastor maktposition och stort ansvar för varenda elev?
Det är skrattretande att människor hänvisar till att sex är normalt, för det kan aldrig normaliseras att sex är normalt på en skola mellan rektorer och elever, för då har vi stora problem i samhället om elever inte skyddas från såna här övergrepp av förövare inom skolmyndigheten? Det är inte realistiskt utan snarare korkat in i absurdum att han skulle få sänkt straff? Det är inte synd om honom, han visste att han gick långt över gränsen, dvs gränslöst beteende - inte en gång utan fyra ggr i veckan under lång tid dessutom?
Man ska inte normalisera sex mellan äldre män och tonårstjejer. Eller att det skulle vara problemfritt för att sex bara är sex.

Faktum är att sex är aldrig bara sex. Det handlar också om vår integritet och hur mycket av vår psykologi som hittas där och i frågor kopplat till sex/kön, och att det påverkar oss genom hela våra liv.

Jag förstår inte hur man kan argumentera för att det rektorn medvetet har gjort inte skulle vara en omoralisk och felaktig handling om inte lagen hade ansett det.
Citera
2026-05-12, 21:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Precis.

Sedan så gnäller de när män blir beskrivna som barn eller djur. De själva borde ju höja nivån på vad man ska kunna kräva av en vuxen människa/man i förhållande till en tjej på 15-16 år.

Att han dessutom var rektor på skolan borde sudda bort alla tankar om honom som någon det är synd om eller som inte förtjänar sitt straff.

Word 🙏

Inte konstigt att unga tjejer röstar långt åt vänster för att distansera sig från de radikaliserade höger- killarna och männen som försvarar våldtäktsmän och pedofiler med att de är "hebefiler" och inte kan hjälpa att de bara måste utnyttja och exploatera vilsna och omogna unga tjejer/flickor.
Citera
2026-05-12, 21:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Precis.

Detta är halmgubbar som inte har med verkligheten att göra. När du beter dig så och använder flickan som ett vapen och gör din egen agenda mot påhittade fiender på Flashback är du också en utnyttjare, precis som rektorn.
Citera
2026-05-12, 21:27
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Detta är halmgubbar som inte har med verkligheten att göra. När du beter dig så och använder flickan som ett vapen och gör din egen agenda mot påhittade fiender på Flashback är du också en utnyttjare, precis som rektorn.
Inte exakt som rektorn, väl. Men om så är fallet så vet vi ju inte vad flickan vill, kanske vill hon det jättemycket, är det så långsökt att tro att hon verkligen vill bli använd som slagträ om hon nu verkligen vill bli använd som knulldocka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in