2026-05-09, 11:45
Medlem
Tjena,Jag har funderat lite på hur det faktiskt funkar med benso-avtändningar när man plockas in. Man hör ju allt möjligt, från folk som får ett ordentligt schema till de som lämnas helt ensamma i cellen trots risk för kramper och EP-anfall.Jag undrar därför hur det sett ut för er som suttit på häkte eller anstalt och haft ett tungt, dagligt bruk i ryggen när ni åkte in. Alltså ni som gått på det länge och inte bara kört sporadiskt. Fick ni någon faktiskt hjälp av sjukvården på plats eller blev det tvärstopp direkt?Skriv gärna och berätta vad som hände i just ert fall. Fick ni t.ex. Stesolid för att trappa ner, eller fick ni bara något kramplösande? Det vore också intressant att höra om det var någon skillnad på hur ni blev behandlade på häktet jämfört med när ni kom till anstalt, och om personalen faktiskt fattade allvaret i en benso-AT eller om de bara trodde att ni försökte flöddra gratis.Vore bra att få lite klarhet i hur det ser ut i praktiken runtom i landet.
Citera
2026-05-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Tjena,Jag har funderat lite på hur det faktiskt funkar med benso-avtändningar när man plockas in. Man hör ju allt möjligt, från folk som får ett ordentligt schema till de som lämnas helt ensamma i cellen trots risk för kramper och EP-anfall.Jag undrar därför hur det sett ut för er som suttit på häkte eller anstalt och haft ett tungt, dagligt bruk i ryggen när ni åkte in. Alltså ni som gått på det länge och inte bara kört sporadiskt. Fick ni någon faktiskt hjälp av sjukvården på plats eller blev det tvärstopp direkt?Skriv gärna och berätta vad som hände i just ert fall. Fick ni t.ex. Stesolid för att trappa ner, eller fick ni bara något kramplösande? Det vore också intressant att höra om det var någon skillnad på hur ni blev behandlade på häktet jämfört med när ni kom till anstalt, och om personalen faktiskt fattade allvaret i en benso-AT eller om de bara trodde att ni försökte flöddra gratis.Vore bra att få lite klarhet i hur det ser ut i praktiken runtom i landet.
Ingen erfarenhet av hur det funkar på fängelser men själv fick jag en extremt kraftig utmattningsdepression efter att ha självmedicinera en hjärnskada i ca 8 år med dom där cp-starke RC som fanns för 20 år sen.
När jag sökte hjälp för utmattningen så blev jag så klart skickad till missbrukade heten och fick inte ens alvedon som hjälp före pissprovet va rent, och då fanns en rc jag inte kommer ihåg namnet på men styrka typ som ikto men halveringstid på 300 timmar så tog nästan 2 månader för mig att pissa rent och då blir sjukskriven och flyttad till pcykiatrin.
Citera
2026-05-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Ingen erfarenhet av hur det funkar på fängelser men själv fick jag en extremt kraftig utmattningsdepression efter att ha självmedicinera en hjärnskada i ca 8 år med dom där cp-starke RC som fanns för 20 år sen.
När jag sökte hjälp för utmattningen så blev jag så klart skickad till missbrukade heten och fick inte ens alvedon som hjälp före pissprovet va rent, och då fanns en rc jag inte kommer ihåg namnet på men styrka typ som ikto men halveringstid på 300 timmar så tog nästan 2 månader för mig att pissa rent och då blir sjukskriven och flyttad till pcykiatrin.

Det är illa ett rävgift som dock inte är lätt att sluta som en hatkärlek vet folk som suttit i år kommit ut och tar "återfall" direkt RC är ingen lek ... det värsta med benzot är ATn om man nu får den abrupt kan sluta väldigt illa.. även ute inom det "öppna" så är det hastiga nedtrappningar, debilt system är väl det minst sagt.. Finns en del länder som haft framgång dom har dock lite annan syn. I Sverige är det mer eller mindre men du är missbrukare skyll dig själv typ... visserligen kanske några som får skräddarsydda nedtrappningar fast det är mer ett undanta. Tumregeln i Sverige är att det ska gå FORT, det är bäddat för att börja igen 🤷
Citera
2026-05-09, 14:54
Medlem
Citat:
Det är illa ett rävgift som dock inte är lätt att sluta som en hatkärlek vet folk som suttit i år kommit ut och tar "återfall" direkt RC är ingen lek ... det värsta med benzot är ATn om man nu får den abrupt kan sluta väldigt illa.. även ute inom det "öppna" så är det hastiga nedtrappningar, debilt system är väl det minst sagt.. Finns en del länder som haft framgång dom har dock lite annan syn. I Sverige är det mer eller mindre men du är missbrukare skyll dig själv typ... visserligen kanske några som får skräddarsydda nedtrappningar fast det är mer ett undanta. Tumregeln i Sverige är att det ska gå FORT, det är bäddat för att börja igen 🤷
Jag blev tvungen rent ekonomiskt att sluta cold turkey i vanliga vården för blev inte sjukskriven före jag pissade rent, vilket tog extremt lång tid på den rc sorten jag använde på slutet. Tror den hade halveringstid på 300 timmar och för att undvika kramper så tog jag flisor av dom sista tabletterna ( så inte 100% CT) men pissade positivt i evigheter. Helt sjukt när man har dokumenterat hjärnskada som ger kraftig ångest och depp, sen blir man klassad som knarkare och anledningen till att jag sökte hjälp var en rejäl utmattningsdepp🤬
Citera
2026-05-09, 15:09
Medlem
Blir du anhållen får du gott ha abstinens om den hinner komma, men på häkte får du nedtrappning. Iallafall mot alkohol, annars kan man ju dö innan man får sitt straff.
Citera
2026-05-09, 15:26
Medlem
Citat:

Fick ett oxascand nedtrappningsschema på typ 2 veckor
Citera
2026-05-09, 15:33
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har bara pratat med en enda person om detta, men han fick en brutal nedtrappning och fick jättemycket panik och han fick även ep-anfall. Jag hoppas att det inte är standard.
Citera
2026-05-09, 15:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy
Blir du anhållen får du gott ha abstinens om den hinner komma, men på häkte får du nedtrappning. Iallafall mot alkohol, annars kan man ju dö innan man får sitt straff.

Man kan dö av benso-AT med. Känns som de borde kasta in blodtrycksmedicin och ep-medicin. När min läkare strök mina mediciner så fick jag på sjukhuset men innan det tog de blodtryck och det låg så högt att det kallas en blodtryckskris. Detta var ju inte i en inlåst situation, men fanns ändå inte mycket för mig att göra. Och det var inte heller något jag köpt på gatan, bara lågdosbehandling.

https://ekg.nu/verktyg/hypertensiv-kris-behandling-lakemedel-doser/
Citera
2026-05-09, 16:14
Medlem
Det finns läkare som har hand om patienter som är häktade. Har man haft ett långvarigt bensobruk skall det sättas in ett stesolid- eller oxascandschema under nedtrappning. De kan även sätta in helt nya preparat, sömntabletter och så vidare. Hälso- och sjukvårdslagen gäller även kriminella men blir de felbehandlade har de all rätt att anmäla, men i min erfarenhet är det sällan kriminella går vidare med dessa saker. De har ju redan dålig tillit på myndigheter.
Citera
2026-05-09, 16:31
Medlem
Totty63s avatar
När jag satt häktad 60 dagar sa jag till från dag ett eftersom min tand spräcktes under gripandet, jag fick inte träffa tandläkare alls på dessa 60 dagar trots att jag skrev en hemställan som det kallas första dagen. Jag fick inga benzo alls inga subutex alls. Det var verkligen plågsamt. Men jag överlevde, även om det inte känndes som man skulle göra det vissa stunder. Sen att dom envisas att komma med knäckebröd 2ggr om dagen till en med fulla restriktioner och med krossade framtänder för polisen smällt en huvud i marken är också otroligt irriterande. Men det är vad det är, dont do the crime if you cant do the time i guess :P
Citera
2026-05-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy

Illa det finns ju folk som brukar benso i år och kan hamna abrupt i häkte etc är ju minst lika farligt som alkohol att det inte har rikt linjer för sånt i ett land som Sverige är pinsamt
Citera
2026-05-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har bara pratat med en enda person om detta, men han fick en brutal nedtrappning och fick jättemycket panik och han fick även ep-anfall. Jag hoppas att det inte är standard.

Fyfan det är just det som är farligt för såna bör de sätta in direkt trots att dom typ ( inte hjälper förens dom inser att shit! Detta är illa, någon form av riktlinje för folk som kommer in med abstinens visserligen finns det säkert folk som bankar och har sig. Det går dock och urskilja på den som försöker få mediciner bara för att ^^ till någon som faktiskt blir illa PÅ riktigt !!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in