2026-05-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Det finns läkare som har hand om patienter som är häktade. Har man haft ett långvarigt bensobruk skall det sättas in ett stesolid- eller oxascandschema under nedtrappning. De kan även sätta in helt nya preparat, sömntabletter och så vidare. Hälso- och sjukvårdslagen gäller även kriminella men blir de felbehandlade har de all rätt att anmäla, men i min erfarenhet är det sällan kriminella går vidare med dessa saker. De har ju redan dålig tillit på myndigheter.

Hade en bekant som åkte in abrupt och några dagar senare börja han få Dille, då berätta han att dom hade kommit in ställt frågor osv han var ju naturligtvis helt o orienterad. Det kan ta någon dag för du kommer in beroende på när osv läkaren / sköterska ska komma och göra en grund koll. Han blev riktigt dålig fatta inte ens att han var på häkte.. Så ringde man jourläkare som kom eller om de godkände hur som det var en process och de som gått på bens länge vet att de fysiska är ren tortyr vrida vända gör ont och hela alfabetet däremot DT osv är rent utav farligt. De var en snabb kur med någon form av blodsänkande och oxascand under ett par dagar sen vare bara bita i kudden för honom.. tortyr man ska oavsett om "skyll sig själv retorik" inte behandla de som ligger så. Dom som man läser om på tidningarna tar kanske tramadol, koks etc dricker osv det är skillnad på missbrukare och notoriskt kriminella den första gruppen borde ffs få hjälp i synnerhet i ett land som Sverige
Citera
2026-05-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Fick ett oxascand nedtrappningsschema på typ 2 veckor

Det är väl typ det på sin höjd och för att komma ditt ska du vara halvt döende typ..
Citera
2026-05-09, 18:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det finns läkare som har hand om patienter som är häktade. Har man haft ett långvarigt bensobruk skall det sättas in ett stesolid- eller oxascandschema under nedtrappning. De kan även sätta in helt nya preparat, sömntabletter och så vidare. Hälso- och sjukvårdslagen gäller även kriminella men blir de felbehandlade har de all rätt att anmäla, men i min erfarenhet är det sällan kriminella går vidare med dessa saker. De har ju redan dålig tillit på myndigheter.

Det finns säkert fall där regler följs, men man ska nog vara medveten om att regler även bryts. Det är ju inte heller helt lätt att tala för sig om man har svår abstinens. Man kan se OK ut en dag och nästa dag har man anfall. Om man kallar in läkaren först när man blivit riktigt dålig kan det vara försent.
Citera
2026-05-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det finns säkert fall där regler följs, men man ska nog vara medveten om att regler även bryts. Det är ju inte heller helt lätt att tala för sig om man har svår abstinens. Man kan se OK ut en dag och nästa dag har man anfall. Om man kallar in läkaren först när man blivit riktigt dålig kan det vara försent.

Med regler antar jag att du syftar på polisens hanterande av häktade? Jag tror knappast någon vårdpersonal medvetet går emot sin legitimation genom att inte sätta in livsräddande mediciner.
Citera
2026-05-09, 18:52
Medlem
Citat:
Med regler antar jag att du syftar på polisens hanterande av häktade? Jag tror knappast någon vårdpersonal medvetet går emot sin legitimation genom att inte sätta in livsräddande mediciner.

De skiter i kriminalvården bedriver pennalism
Citera
2026-05-09, 19:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Du, jag har ingen aning om det där. Men vårdpersonal är inte perfekta människor.
Citera
2026-05-09, 19:17
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Rent krasst har häktena varken kompetens eller bemanning för att följa en " medicinsk " handlingsplan . Läkaren häktet har tillgång till är varken bättre eller sämre än en läkare på vare sig vårdcentral/akut/psykiatri . Problemet är att häkten är turbulenta platser och att händelser lätt trillar imellan stolarna när andra viktigare tillbud sker . Det går inte att skylla på personalen heller utan det är tyvärr ett systemfel .
Citera
2026-05-09, 19:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Rent krasst har häktena varken kompetens eller bemanning för att följa en " medicinsk " handlingsplan . Läkaren häktet har tillgång till är varken bättre eller sämre än en läkare på vare sig vårdcentral/akut/psykiatri . Problemet är att häkten är turbulenta platser och att händelser lätt trillar imellan stolarna när andra viktigare tillbud sker . Det går inte att skylla på personalen heller utan det är tyvärr ett systemfel .

Det är nog absolut så.
Citera
2026-05-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Det är väl typ det på sin höjd och för att komma ditt ska du vara halvt döende typ..

Jo jag var i väldigt dåligt skick innan jag fick det
Citera
2026-05-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Jo jag var i väldigt dåligt skick innan jag fick det

Galet
Citera
2026-05-11, 00:02
Medlem
Beror på hur man beter sig och vart man är. Har man tur kör de en till sjukhus så får man prata med läkaren där.
Otur så bryr de sig inte om dig.
Citera
2026-05-12, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Tjena,Jag har funderat lite på hur det faktiskt funkar med benso-avtändningar när man plockas in. Man hör ju allt möjligt, från folk som får ett ordentligt schema till de som lämnas helt ensamma i cellen trots risk för kramper och EP-anfall.Jag undrar därför hur det sett ut för er som suttit på häkte eller anstalt och haft ett tungt, dagligt bruk i ryggen när ni åkte in. Alltså ni som gått på det länge och inte bara kört sporadiskt. Fick ni någon faktiskt hjälp av sjukvården på plats eller blev det tvärstopp direkt?Skriv gärna och berätta vad som hände i just ert fall. Fick ni t.ex. Stesolid för att trappa ner, eller fick ni bara något kramplösande? Det vore också intressant att höra om det var någon skillnad på hur ni blev behandlade på häktet jämfört med när ni kom till anstalt, och om personalen faktiskt fattade allvaret i en benso-AT eller om de bara trodde att ni försökte flöddra gratis.Vore bra att få lite klarhet i hur det ser ut i praktiken runtom i landet.

Satt häktad över 1 år
Fick nedtrappning av heroin o benzo
Fick Metadon
O zopliklone
Idag fri från heroin
Äter bara zopliklone o tar marijuana
Livet leker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera