2026-05-08, 15:09
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Har vi värsta finansministern genom tiderna?

Politik: inrikes --> Politiker
/Moderator
Citera
2026-05-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Inflationskrisen var väl ändå inget som "vänstern" skapade eller hade kontroll över, utan något som drabbade i stort sett hela världen som ett resultat av pandemin och Rysslands anfall mot Ukraina.
Under vänsterregeringens sista 3 år följde svensk inflation euro-zonens men sedan 2023 är svensk inflation lägre än euro-zonens. Om det betyder att vi har bättre politiker eller att de andra länderna har sämre politiker låter jag vara osagt.

Min röst på den sämsta finansministern i modern tid måste ändå falla på Bosse Ringholm, ingen stor tänkare där inte.
Citera
2026-05-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
När majoriteten av svenskarna har mindre kvar i plånboken i reella pengar och efter nödvändiga utgifter nu än för fyra år sen, TROTS högre tillväxt nu, så har uppenbarligen inte finansministern gjort sitt jobb.
Nu har ju alla som jobbar mer kvar.....
Citera
2026-05-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
nja nu hävdar finansministern själv att vi är i en lågkonjunktur så.. hur ska du ha det?
det är det också! Men regeringen har fixat det bra!
Citera
2026-05-09, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag kommer ihåg det (eller insåg i efterhand, jag var ett barn på 80-talet) som ett väldigt repressivt samhälle, gåvor var beskattade, staten hade full insyn i din privatekonomi och gud nåde dig om du kopplade in en sladdlös telefon i telefonnätet som inte var inköpt genom televerket.

Barnprogrammen var inköpta från någon jävla öststat och vi väntade hela året på att se lite riktigt tecknat på julafton. Fram till att Berlinmuren föll 1989 så framställdes Sovjet och USA mer som två konkurrerande system som var lika bra.

Förmögenhetsskatt och arvsskatt drabbar alla i ett land eftersom det leder till kapitalflykt och att färre vill etablera företag här. Därmed en sämre ekonomi och lägre skatteintäkter totalt sett. Fastighetsskatt har vi kvar, men det är rätt så rimligt att den har ett tak. Att betala skatt för att äga något är en dålig princip.
Det var även så att skattemyndigheten kunde besöka företag och titta om folk hade konst på väggarna i kontoren. I så fall kunde dom förmånsbeskattas för det.

Folk skämtade om att det skulle sättas upp skrattmätare på jobben. Med tanken att skrattade man på jobbet så sågs det som en förmån och man skulle betala mer skatt. Så var stämningen.

(Ja det samhället säger en del på flashback var det bästa vi haft).
Citera
2026-05-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
det är det också! Men regeringen har fixat det bra!

Fixat vad bra?
Citera
2026-05-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag håller fortfarande på att Karl XII:s rådgivare Georg Heinrich von Götz var den sämste.

Görtz gav ut miljontals nödmynt under Karl XII:s tid. Efter kungens död 1718 föll nödmyntssystemet ihop och Görtz fick hela skulden och han var på sin tid rikets mest hatade man.

Han greps dagarna efter kungens död och anklagades för att ha försatt undersåtarna i ett utblottat tillstånd och att hans arbete lett till att kriget förlängts. Han dömdes till döden och halshöggs knappt tre månader efter kungens död.
Wikipedia har en mycket omfattande genomgång av Georg Heinrich von Götz leverne.
Den är läsvärd för den ger en inblick i det politiska livet på den tiden. Långt utöver vad någon lärt sig i skolan.

Den slutar så här:
Författaren Jan Berggren betraktade Görtz som en ovanligt driftig, språkligt begåvad och skicklig diplomat, vars karriär präglades av stark personlig ambition och realpolitisk klarsyn. Trots att han ofta framställts som en skurk i eftervärldens historieskrivning, visade Berggren att många av de åtgärder han genomförde, såsom obligationssystemet och hans diplomatiska utspel, hade rationella grunder i Sveriges akuta kris. Görtz var en effektiv administratör som drevs av både lojalitet mot Karl XII och viljan att återupprätta Holstein-Gottorp. Trots att Görtz inte låg bakom de impopulära nödmynten, fick han skulden för ekonomiska misslyckanden och hans utrikespolitiska manövrer väckte misstänksamhet och hat.
Citera
2026-05-09, 15:38
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
2020 var Covidåret. När de rödgröna lämnade över 2022 var överskottet 163,3 mdkr. I år förväntas det bli -363 mdkr. Det är det största underskottet på över 30 år.

Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ahh. Du tänker sååå. Du menar alltså att den som är finansminister behöver ta hänsyn till saker som händer i omvärlden och att sådana saker påverkar budgeten?

EttTillKonto2...
Jag kan inte se att jag fick något svar från dig. Du kanske tycker det är så uppenbart att svar inte känns nödvändigt men eftersom vi skriver på nätet så är det så lätt att det uppstår missförstånd. Alltså... menar du att Maggan underbalanserade budgeten för 2020 med 221 miljarder pga Covid dvs pga saker som hände i omvärlden? Eller ska jag tolka dig på något annat (oklart vilket) sätt?
Citera
2026-05-09, 16:32
Medlem
Citat:
EttTillKonto2...
Jag kan inte se att jag fick något svar från dig. Du kanske tycker det är så uppenbart att svar inte känns nödvändigt men eftersom vi skriver på nätet så är det så lätt att det uppstår missförstånd. Alltså... menar du att Maggan underbalanserade budgeten för 2020 med 221 miljarder pga Covid dvs pga saker som hände i omvärlden? Eller ska jag tolka dig på något annat (oklart vilket) sätt?

Poängen är ju att trots ytterst svåra förhållanden lyckades de rödgröna hålla budgeten i balans. Det har inte de blåbruna lyckats med trots väldigt goda förutsättningar. Att underskottet är över 300 miljarder kan man inte skylla USA:s och Israels attack på Iran för. Som du säkert vet om du följt med i debatten så har SD-regeringens skattesänkarpolitik fått enormt mycket kritik av bl.a. Finanspolitiska rådet.
Citera
2026-05-09, 16:48
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Poängen är ju att trots ytterst svåra förhållanden lyckades de rödgröna hålla budgeten i balans. Det har inte de blåbruna lyckats med trots väldigt goda förutsättningar. Att underskottet är över 300 miljarder kan man inte skylla USA:s och Israels attack på Iran för. Som du säkert vet om du följt med i debatten så har SD-regeringens skattesänkarpolitik fått enormt mycket kritik av bl.a. Finanspolitiska rådet.

Jobbar du som politiker? Du är duktig på att ducka svar på ställda frågor
Dessutom en s.k. stängd fråga dvs du svarar antingen "ja" eller "nej" på den. För enkelhetens skull kan jag ställa den igen:
Menar du att Maggan underbalanserade budgeten för 2020 med 221 miljarder pga Covid dvs pga saker som hände i omvärlden?
Citera
2026-05-09, 16:55
Medlem
Osakligt påhopp. E S är erfaren och kompetent. Vad gäller skuldsättning har både MP o S flera gånger uttryckt att de vill öka den.
Citera
2026-05-09, 16:55
Medlem
Citat:
Jobbar du som politiker? Du är duktig på att ducka svar på ställda frågor
Dessutom en s.k. stängd fråga dvs du svarar antingen "ja" eller "nej" på den. För enkelhetens skull kan jag ställa den igen:
Menar du att Maggan underbalanserade budgeten för 2020 med 221 miljarder pga Covid dvs pga saker som hände i omvärlden?

Men vad fan? Jag svarar ju precis på din fråga. Budgetunderskottet Covidåret 2020 berodde på att statens utgifter sköt i höjden som man tvingades täcka med lån.

Bevis: https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/offentlig-ekonomi/staten/statsbudgetens-utgifter_1208484.html

Underskottet 2025 beror på att man medvetet sänkt statens intäkter mha skattesäkningar:

Bevis: https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/offentlig-ekonomi/staten/statsbudgetens-inkomster_1208619.html

Intäkterna har minskat med över 100 miljarder sedan de blåbruna tog över! Minskningen är ännu större om man tar hänsyn den höga inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in