2026-05-09, 09:51
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Om du isället för att citeta enbart en mening i inlägg och läser hela inläggen så framgår det hur jag tänkte.

Saken är den att vi har väntat på hur Iran nu ska reagera nu när platsen de har att lagra olja tar slut.

Alla har tänkt att Iran då stänger av pumpandet/saktar ner det. Men detta skadar framtida olje produktionen.

Det kan vara att detta är deras lösning. Att skapa en miljö katastrof. Det kan också vara en ny terror handling av dem eller en olycka.

Det är för tidigt att säga. Men så här kan vi läsa i utländsk media.

At this stage I see two plausible explanations, and they’re not mutually exclusive," Miad Maleki, an Iran sanctions and energy expert at the Foundation for Defense of Democracies, told Fox News Digital.

"One is operational: they simply didn’t ramp down extraction fast enough relative to their true onshore capacity and over-counted on empty tankers slipping through the blockade," he said.

"Now they’ve effectively over-delivered crude into the export system, with more oil at or near the terminals than they can actually load, and the ‘solution’ is to push some of that excess into the water."

https://www.google.com/amp/s/www.foxnews.com/world/trump-blockade-squeezing-iran-so-hard-regime-may-dumping-oil-gulf-experts-say.amp

Om detta antagandet här visar sig stämma är regimen något av det äckligaste våran värld skådat. Enligt min mening. Inget är då heligt för dem.
Eftersom planerade miljöbrott är det äckligaste en människa kan göra och inget kan ursäkta det.

Men varför bygger du en anklagelse mot Iran på ett fragment av information? Tror alla håller med, gör dom detta med vilje är det förjävligt. Det finns dock ingen poäng att döma dom innan vi vet mer.

Att detaljbeskriva matchminut 90 av en fotbollsmatch baserat på målvaktsuppvärmningen blir mest troligt mest bara ramblings of a mad man. Det är absolut intressant att följa hur dom gör med oljan framåt. Lägg värderingarna åt sidan innan vi vet mer tack, eller lev med att bli ifrågasatt.

Får känslan av att du kanske inte mår helt bra av ditt deltagande här i tråden, du tar det personligt nästan.
Citera
2026-05-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du får försöka hänga med lite. En av anledningen till att den nya gayatolhan inte kunnat visas upp förutom som en pappfigur. Beror enligt skäggråttorna på att de fruktar för att judarna ska använda ockulta metoder på deras nya ali toya.

Jag hänger med på att det är det du vill ha sagt, men det är inte alls det jag vill ha svar på.

"Kan gayatolhan endast visas upp som en pappfigur för att skäggråttorna fruktar ockulta, judiska metoder?" var en fråga som inte ställdes.

Nu får du vakna till lite. Ut i solen en stund.
Citera
2026-05-09, 09:56
Medlem
Citat:
En oljeläcka sprider sig utanför ön Khargs kust, rapporterar New York Times, som hänvisar till satellitbilder.
...
Enligt Orbital EOS, som kartlägger oljeläckor, kan över 3 000 fat olja ha läckt ut i vattnet.

https://omni.se/uppgifter-oljelacka-utanfor-on-kharg/a/bOXO1A

Här vi nu kommit till den tiden då Iran inte längre har plats att lagra oljan?

Eller vad fan är det som händer?

En så länge vet vi inte varför. Men om de medvetet dumpar oljan i havet är inget heligt för dem, inte människorna som bebor landet, inget levande och ej heller landet.

De är så äckliga, samma med flottillan när de dumpade elektronik i havet. Vad är det för fel på dessa människor.
Borde inte det förstöra deras (och gulfländernas) dricksvatten? Deras dricksvatten tas väl från persiska viken och saltas av?
Citera
2026-05-09, 09:58
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag hänger med på att det är det du vill ha sagt, men det är inte alls det jag vill ha svar på.

"Kan gayatolhan endast visas upp som en pappfigur för att skäggråttorna fruktar ockulta, judiska metoder?" var en fråga som inte ställdes.

Nu får du vakna till lite. Ut i solen en stund.

Klarar du inte göra egna paralleller och kopplingar utan att bli skedmatad? Du frågade om kabbala.
"Kabbala (från hebreiskans qabbālā, "mottagande" eller "tradition") är en esoterisk och mystik inriktning inom judendomen, framvuxen under 1100-talet."

Förstår du kopplingen eller behöver du få den förklarad för dig också?
Citera
2026-05-09, 10:05
Medlem
Citat:
Om du isället för att citeta enbart en mening i inlägg och läser hela inläggen så framgår det hur jag tänkte.

Saken är den att vi har väntat på hur Iran nu ska reagera nu när platsen de har att lagra olja tar slut.

Alla har tänkt att Iran då stänger av pumpandet/saktar ner det. Men detta skadar framtida olje produktionen.

Det kan vara att detta är deras lösning. Att skapa en miljö katastrof. Det kan också vara en ny terror handling av dem eller en olycka.

Det är för tidigt att säga. Men så här kan vi läsa i utländsk media.

At this stage I see two plausible explanations, and they’re not mutually exclusive," Miad Maleki, an Iran sanctions and energy expert at the Foundation for Defense of Democracies, told Fox News Digital.

"One is operational: they simply didn’t ramp down extraction fast enough relative to their true onshore capacity and over-counted on empty tankers slipping through the blockade," he said.

"Now they’ve effectively over-delivered crude into the export system, with more oil at or near the terminals than they can actually load, and the ‘solution’ is to push some of that excess into the water."

https://www.google.com/amp/s/www.foxnews.com/world/trump-blockade-squeezing-iran-so-hard-regime-may-dumping-oil-gulf-experts-say.amp

Om detta antagandet här visar sig stämma är regimen något av det äckligaste våran värld skådat. Enligt min mening. Inget är då heligt för dem.
Eftersom planerade miljöbrott är det äckligaste en människa kan göra och inget kan ursäkta det.

Om det visar sig att Iran eller USA ligger bakom så förväntar jag mig att du anser som är några av det ”äckligaste” som världen skådat. Men jag tror inte du kommer tycka det. För du vill bara spy ur dig allmänt hat mot muslimer och letar efter anledningar.

Förövrigt är det äckligare att använda djur för våldtäkter eller suga blod från spädbarnssnopp.
Citera
2026-05-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Klarar du inte göra egna paralleller och kopplingar utan att bli skedmatad? Du frågade om kabbala.
"Kabbala (från hebreiskans qabbālā, "mottagande" eller "tradition") är en esoterisk och mystik inriktning inom judendomen, framvuxen under 1100-talet."

Förstår du kopplingen eller behöver du få den förklarad för dig också?

Jag förstår inte vad det är du tycker att du har förklarat.

"Påverkar kabbala det israeliska mindset:et så som Jiang hävdar?" Dina svar:

- Skäggråttorna tycker att judarna framkallar ockulta fenomen.
- Därför är ayatollan i papp.
- Kabbala är en judisk mystisk tradition från 1100-talet.

Ahapp, och vad ska jag göra med detta?
Citera
2026-05-09, 10:11
Medlem
Citat:

Ahapp, och vad ska jag göra med detta?

Jag tycker du skall boka in en långsemester i Israel och uppleva landet på egen hand istället för att forma en världsbild utifrån vad dårar (Jing, Hamas, aljasera) på internet säger. Du förefaller ha ett ohälsosamt intresse för en pytteliten stat du aldrig ens besökt.
Citera
2026-05-09, 10:17
Medlem
Imnshos avatar
Den enda informationen man behöver för att informera sig om kriget är från Sal Mercogliano. Har ett stort behov av att se vilken Hawaii-skjorta han har för dagen.
https://www.youtube.com/watch?v=t6WtpwuUMFQ
Inte konstigt att det läcker olja när tankers beskjuts och även Kharg. Inte heller märkligt att inga skepp vill segla genom strejtan när personalen riskerar livet och lasten kan försvinna i havet. Inget försäkringsbolag vill väl täcka följderna av en rejäll smäll.
Citera
2026-05-09, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tycker du skall boka in en långsemester i Israel och uppleva landet på egen hand istället för att forma en världsbild utifrån vad dårar (Jing, Hamas, aljasera) på internet säger. Du förefaller ha ett ohälsosamt intresse för en pytteliten stat du aldrig ens besökt.

Måste man ha jobbat på Saltvik för att få uttala sig om våldsbrott också eller? Har du varit mycket i Iran?

Israel är i allra högsta grad i centrum för merparten av de stora geopolitiska skeendena i världen just nu, som primär partner till USA. Deras mindset, trots en ganska liten befolkning, är såklart av yttersta intresse. Vi måste få diskutera det utan att ni attackerar osakligt varje gång. Det blir motvals på ett barns nivå.

Se så, svarar på frågan nu istället. Har israelernas mindset påverkats av kabbala i den utsträckning Jiang gör gällande?
Citera
2026-05-09, 10:20
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Han lyfter också kabbala som en anledning till att Israel är så kallsinnade mot alla utomstående, men jag vet inte hur pass den delen av den judiska mysticismen faktiskt påverkar religiösa och politiska beteenden i Israel. Någon annan som har koll?
Vad är det du undrar över?

Om Iran brukar beskylla judar för ockultism eller om de faktiskt håller på med det?

Så låt oss titta på allt makalöst Israel kan enligt Iran.

In a speech to religious students on April 20, Mehdi Taeb, who heads a think tank and is considered close to Supreme Leader Ali Khamenei, said that Jews are powerful sorcerers who have used their abilities to attack Iran. He noted that while “the Jews” had yet to unleash their full powers, their abilities were negated after they tried to use magic to interfere with the Iranian elections of 2008 and 2009.
https://www.timesofisrael.com/iranians-accuse-jews-of-witchcraft/

Samt detta

A senior Iranian official claims that Israel deployed "the occult and supernatural spirits" during its war with Iran, Iran International reported on Friday.
https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-860798
Detta uttalanden som kom efter 12 dagars kriget. Handlar om att man säger sig ha hittat papper med judiska magiska symboler i Iran efter 12 dagars kriget, detta bevisar då att Israel använde magi tycker man. Samt hävdade man då att Israel använde sig av djinn.

Sedan har vi ju beskylningen om att Mojtaba inte kan visa sig inte ens på foto eftersom Israel med ockult vetenskap då kan döda Mojtaba, detta har skrivits om och länkat i tråden.

Ja, beskyllningarna finns. Israel kan alltså döda genom magi på långt avstånd, påverka val i andra länder med magi, använder magi i sin krigsföring och även använder de andar, djinn.

Sedan har vi de vanliga beskyllningarna om att Israel kan påverka vädret i Iran. Om det är med magi eller vetenskap är oklart. Men det är iallafall därför de har trorka.

Det är ju upp till dig om du vill tro på att Israel har denna förmåga eller inte. Men jag gissar på att judar är helt vanliga människor.
Citera
2026-05-09, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Den enda informationen man behöver för att informera sig om kriget är från Sal Mercogliano. Har ett stort behov av att se vilken Hawaii-skjorta han har för dagen.
https://www.youtube.com/watch?v=t6WtpwuUMFQ
Inte konstigt att det läcker olja när tankers beskjuts och även Kharg. Inte heller märkligt att inga skepp vill segla genom strejtan när personalen riskerar livet och lasten kan försvinna i havet. Inget försäkringsbolag vill väl täcka följderna av en rejäll smäll.

Han är otrolig faktiskt. Man älskar ju nördar! Var det du som tipsade om honom för några veckor sen?

Guldtips i alla fall, tack till den som ledde mig dit!
Citera
2026-05-09, 10:25
Medlem
Citat:
Vad är det du undrar över?

Om Iran brukar beskylla judar för ockultism eller om de faktiskt håller på med det?

Så låt oss titta på allt makalöst Israel kan enligt Iran.

In a speech to religious students on April 20, Mehdi Taeb, who heads a think tank and is considered close to Supreme Leader Ali Khamenei, said that Jews are powerful sorcerers who have used their abilities to attack Iran. He noted that while “the Jews” had yet to unleash their full powers, their abilities were negated after they tried to use magic to interfere with the Iranian elections of 2008 and 2009.
https://www.timesofisrael.com/iranians-accuse-jews-of-witchcraft/

Samt detta

A senior Iranian official claims that Israel deployed "the occult and supernatural spirits" during its war with Iran, Iran International reported on Friday.
https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-860798
Detta uttalanden som kom efter 12 dagars kriget. Handlar om att man säger sig ha hittat papper med judiska magiska symboler i Iran efter 12 dagars kriget, detta bevisar då att Israel använde magi tycker man. Samt hävdade man då att Israel använde sig av djinn.

Sedan har vi ju beskylningen om att Mojtaba inte kan visa sig inte ens på foto eftersom Israel med ockult vetenskap då kan döda Mojtaba, detta har skrivits om och länkat i tråden.

Ja, beskyllningarna finns. Israel kan alltså döda genom magi på långt avstånd, påverka val i andra länder med magi, använder magi i sin krigsföring och även använder de andar, djinn.

Sedan har vi de vanliga beskyllningarna om att Israel kan påverka vädret i Iran. Om det är med magi eller vetenskap är oklart. Men det är iallafall därför de har trorka.

Det är ju upp till dig om du vill tro på att Israel har denna förmåga eller inte. Men jag gissar på att judar är helt vanliga människor.

Jättelångt inlägg. Vad duktig du är. Men det är inte alls vad jag undrar över. Jag undrar hur stor plats kabbala som företeelse har i gemene israels världsbild och beteende? Jiang använder det som primär förklaringsmodell till israelernas avhumaniserade sätt. Köper det inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in