2026-05-09, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är definition på terrorism faktiskt. Bra att du medger var du står.

"Terrorism är användandet av våld, hot och allvarliga brott för att sprida rädsla i syfte att påverka politiska beslut, skrämma en befolkning eller destabilisera samhällsstrukturer. Det innebär att metoder som mord, sabotage och cyberangrepp används för att tvinga fram en vilja"
Hmmm varför känner jag igen detta modus operandi. Är det flera länder som sysslar med det kanske…
Citera
2026-05-09, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror att Trump inte egentligen förstår den avgörande skillnaden mellan "krig" och "vapenvila". Han ser allt som en förhandling, och för honom är det bara ord. Om man skjuter litet på varandra och hotar varandra och smäller till med blockader och sanktioner så är det bara delmoment i "förhandlingen". Man kan ju ändra allt med litet snack eller en ny post på sociala medier.

Det är en avgörande delorsak till varför det skiter sig hela tiden.

För Iran är raka motsatsen, de är extraordinära punktknullare. För Iran är konsten att att komma så nära en röd linje som möjligt, utan att nånsin gå över den. För Trump spelar ingen röd linje någon roll, det går ju alltid att dra upp en ny.

Nu ska de här hitta på nåt sätt att lita på varandra, att komma överens, och att hålla vad de lovar. Inte bara vad de själva tycker att de har lovat, utan uttryckligen vad motparten tycker att de har lovat. Och om de tycker att det går för långsamt, eller att nån inte gjort precis rätt, eller betett sig illa, eller man är uttråkad, så då skjuter de litet på varandra. Eller åtminstone på nånting...

Ibland undrar man hur mänskligheten har lyckats undgå att dö ut redan för länge sedan...

Jag markerade en del av din text, för den fick mig att tänka på hur lätt det är att starta krig - och att det är en mycket svårare att ta steg tillbaka. För man kan 'braka loss', med full kraft - och sedan är det nödvändigt att skapa förtroende igen. Man behöver ju lita på varandra om man ska komma överens och underteckna avtal.
Man måste ta steg tillbaka, och samtidigt försäkra sig om att inget våld görs - och att förtroende kan byggas upp.
Hur kommer det sig att länder hamnar i dessa knipor.
Det jag såg av fredsförslagen var att USA:s var femton punkter lång lista - medan Iran hade tio. Denna skillnad tror jag bara är förhandlingstaktik. Israel/USA, tror jag inte vill ha någon fred. De håller sig med en lista som är oacceptabel för Iran. Det är så himla lätt att INTE komma överens, bara genom att vara tjurskallig. Sätta upp kraven. Och göra det omöjligt för motparten att gå med på.
Jag tror Trump helst vill slippa detta. Men Israel tvingade honom att starta krig, och ser nu till att kravlistan görs omöjlig att tillmötesgå.
Citera
2026-05-09, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Konstigt att det är Sunni som gör saker som 9/11, ISIS och Hamas. Gillar du sånt?
Det är inte konstigt att Sunni gör sådant. Det som är konstigt är att USA inte ville hämnas på dem som var ansvariga för 9/11. Saudisk överklass finansierade attackerna och har finansierat många terrordåd genom åren. Men USA tittar bort. Saudiarabien är heligt även för USA. Shiaextremisterna är inga höjdare, men det är inte Sunniextremisterna heller
Citera
2026-05-09, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Det är nog få som stödjer Iran. Däremot anser i princip alla att hela denna oppan är usa och Israels fel.
Jag håller med. Extremhögern är relativt liten. Men den finns och är många gånger på Irans och Rysslands sida.
Citera
2026-05-09, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Det är OT om jag ska utveckla.
I korthet: Kina har ekonomiskt övertag på USA. Stryper de t.ex exporten av jordartsmetaller kommer vapenindustrin i Väst att kollapsa.
Kina och Ryssland är allierade med Iran och har fungerat som rådgivare i detta krig som håller på att bli ett militärt nederlag för USA.
De låg bakom tekniken att störa ut Starlink tidigare i år.
USA har mestadels misslyckats i krig men de är världsbäst på statskupper och "regime change" operationer. Vilket Trump hoppades på med Iran.

BS. Detta med jordartsmetaller har varit känt problem i nästan 40 år. Det började med bygget av CERN i Schweiz där många av komponenterna bygger på just sådana metaller.
Enligt rykten gick det åt tonvis om inte mycket mera där.

Således så antar jag att Väst ändå har skaffat sig mycket stora beredskapslager av dessa metaller.
Eftersom de är strategiskt viktiga så kan man mycket väl tänka sig att lagerhållningen hålls hemlig.

Behöver Väst mycket av dessa metaller så kan de börja med att smälta ner delar av CERN. Det är ju ändå ett forskningsprojekt. Och de är återvinningsbara.
Sedan vet jag inte om de skulle vara så viktiga just för vapenindustrin precis ?
De superstarka magneterna i vissa utföranden har sådana metaller i sig.

Kolfiber, Kisel, Aluminium, Stål och ingredienser till fast missilbränsle finns det typ oändliga resurser av.
Orsaken att man köper från Kina har tydligen att göra med att utvinningen är omständlig och tidsödande. Och kräver många steg. Och en mängd kemikalier. Sedan ska man inte förglömma att Miljöpartisterna förstört alla möjligheter att öppna nya gruvor.

Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Iran kan rättfärdiga nedstängningen av sundet med att de, mitt under förhandling, blev attackerade b vcav två militärt överlägsna länder, ja.

Och eftersom sundet ligger där det ligger och används till att frakta högexplosiva och brandfarliga vätskor i extremt långsamma farkoster så ska det extremt mycket till för att kunna garantera säkerheten för dessa med militära medel.

Dina särskoleresonemang skapade problemen och de kommer definitivt inte kunna lösa de.

Iran sköt ju först. Och nu under den gångna dagen så Rysslands näst mäktigaste man, dvs utrikesministern Lavrov ställt sig bakom UAE och Dubai. Det betyder att Ryssland helt sviker Iran.
Kinas hårda uttalanden mot Iran efter attacken mot kinesfartyget, bådar inte gott precis,
Utallanden från det kinesiska befälet lyder som så att de blev attackerade helt oprovocerade, och utan direkt varning av IRGC.

Med Lavrov i ryggen så ligger därmed vägen öppen för att bilda en militär Gulf-koalition.
Att UAE förklarar krig mot Iran , vilket inte är någon omöjlighet. Under tex UAEs befäls med USAs fartyg som understöd så skulle de nog rätt lätt kunna mönstra 100 000 man att ta Irans viktigaste kuststräckor inom några veckors tid.

Och då får Iran inget att säga till om gällande Hormuz.

Enligt tidigare uppgifter så har Iran inte kvar så många gamla pjäser, såsom haubitsar, kanoner och stridsvagnar typ T70. Mycket av den materielen har inte ersatts sedan Iran-Irak-kriget.

För Iran verkar lärdomarna från det kriget orsaken till missilbyggandet, istället för kanoner. Och de flesta stora missilförråden påstås ligga nära Iraks gräns. Iran och Irak var dödsfiender redan innan kriget bröt ut.

Sunni är mycket större än Shia befolkningsmässigt, och skulle nog kunna samla ihop 100 000, 1 miljon eller rentav 2 miljoner man. Att tex ta de viktigaste hamnarna på Irans kust är ingen omöjlighet heller.

Sunni skulle nog betrakta det som en hedersak att platta till iranierna, om de fick tillfälle.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-05-09 kl. 05:05.
Citera
2026-05-09, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det går aldrig att "svälta ut" Iran!
För man har egen omfattande både industri och jordbruk.
Men man får nog satsa på lite billigare mat, än fårkött som tidigare importerades i mycket stor omfattning.
Iran har även andra vägar för utrikeshandel (men ej oljeexport), genom hamnar i Arabiska Havet, Kaspiska Havet, Pakistan, samt nyligen byggda Kinasponsrade järnvägar norrut genom Turkmenistan med mycket stor kapacitet.

Fast Iran producerar drygt 50 % av årsbehovet av fårkött. Den övriga har lösts med import från Nya Zeeland (NZ) bland annat. NZ har många Halal-certifierade slakterier numera. För närvarande är det faktiskt Kina som står för största importen globalt av fårkött.

Iran har utökat sina arealer för att odla matris, mest av de indiska rissorterna. Men prognosen
ser inte så ljus ut med denna långa torka och brist på regn.
De iranska jordarna där har ialla fall fördelen att de inte behöver så mycket konstgödning,
risfälten gödslar sig själva av de alger som växer naturligt i vattnet.

Men nu har Iran inga pengar att betala med, även om de har järnvägar mot utlandet. Så då blir det ingen import.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Okunnigt dravel. Krig tar sällan slut på några dagar eller veckor om det inte är Israel på marken mot hela arabvärlden. Normala krig håller på i åratal. Och "progressen" vi sett är enorm och enastående vacker. Flera tiotusental allierade flyganfall mot Iran har pulvriserat kärnprogrammet, vapenindustrin, flottan och flygvapnet och luftförsvaret, samt kraftigt decimerat missilförmågan. Kan det vara så att du läser innantill ur de till dig givna talepunkterna när du skriver dessa inlägg?

Den 27 maj börjar den stora helgen Eid al Adha, och alla muslimer vill nog slippa krig då.
Blomningen i Irans jättelikaa fruktodlingsdistrikt har nu pågått en tid och de har bråda dagar nu.
Väderprognoserna uppvisar låg risk för nattfrost den närmaste tiden.
Men alldeles för lite regn tyvärr. Iran är en av de större producenterna av fruktjuicer.
Dessa fält var förut enorma vinodlingar som revs och brändes upp i och med revolutionen år 1979.
Shiraz var på den tiden världsberömt.
Citera
2026-05-09, 06:29
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Hmmm varför känner jag igen detta modus operandi. Är det flera länder som sysslar med det kanske…

Inte direkt länder fast grupperingar. Typ hezbollah, babelstinerna, houthis. Irans proxies med andra ord. Därför du känner igen terroristhandlingarna.
Citera
2026-05-09, 06:34
Medlem
.nattramn.s avatar
En oljeläcka sprider sig utanför ön Khargs kust, rapporterar New York Times, som hänvisar till satellitbilder.
...
Enligt Orbital EOS, som kartlägger oljeläckor, kan över 3 000 fat olja ha läckt ut i vattnet.

https://omni.se/uppgifter-oljelacka-utanfor-on-kharg/a/bOXO1A

Här vi nu kommit till den tiden då Iran inte längre har plats att lagra oljan?

Eller vad fan är det som händer?

En så länge vet vi inte varför. Men om de medvetet dumpar oljan i havet är inget heligt för dem, inte människorna som bebor landet, inget levande och ej heller landet.

De är så äckliga, samma med flottillan när de dumpade elektronik i havet. Vad är det för fel på dessa människor.
Citera
2026-05-09, 06:50
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Hamas givetvis, för dom vågar inte skriva Palestina. Vem fan stödjer Hamas? Väldigt få. Resultatet hade blivit ett annat, mindre smickrande om man skrev Palestina. För Hamas är bara ett svepskäl i nuläget, det har till och med amerikanerna förstått.

Hur ser du på det?
Det handlar alltså om denna amerikanska opionsundersökning.
https://harvardharrispoll.com/

Som denna månad har många frågor som berör hur amerikanarna ser på Iran kriget och annat också.

Jag svarade dig igen. Eftersom det du frågar om har faktiskt frågats i undersökningen. Israel är ett land, det är inte Palestina. Så man kan inte bara fråga vad stödjer du Palestina eller Israel, utan att också förklara vad man menar med Israel och med Palestina.

Men i figur 15 så frågar man tycker om eller inte tycker om olika länder/styren.

Israel tycker då 40% om och 36% illa om.

Palestinska myndigheten tycker 16% om och 44% illa om.

Hamas tycker 9% om och 60% illa om.

Övriga % är här ingen åsikt om eller känner inte till. Samt jag slog ihop tycker mycket om och tycker lite om. Samt tycker mycket illa om och tycker lite illa om.

Hoppas detta hjälpte dig.
Citera
2026-05-09, 07:29
Medlem
USA:s blockad stoppar inte för matimport till Iran. Problemet blir hur till ex Thailand, Pakistan och Indien ska få betalt för sitt ris. Det är från dessa länder Iran importerar sitt ris i från.

(Siffror nedan från AI)

Prognoser 2025/2026 till (Mars)

Produktion var 1,8 och 2,0 miljoner ton enligt Irans jordbruksdepartement. Tidigare siffror mer optimistiska. Kanske 2.7 milj ton men inget vatten. Allan verkar straffa Iran med torka.

Konsumtion av ris i Iran ligger på cirka 3,5 milj ton

Så import på runt 1.5 milj ton (1.25 mil fram till Jan 2026 fr Apr 2025)

Nu kommer framtida problem för Iran: Indiska* exportörer har varit långsamma på förnya kontrakt med Iran. Varför? Hot om am strafftullar, krig och jag gissar framtida ureabrist. Något land som börjar på I stoppar exporten av Urea i världen.

Om ni undrar varför iranier är ledsna på sin regim? Det beror inte bara att de trötta på folk i skägg som säger vad de får inte göra utan även inflation. Rispriset på importerat ris gått upp 60 procent under den senaste tiden.

Det är ren lögn att Iran är självförsörjande. Om vi tittar på Import och hur

Sjövägen (Import) runt 41-46 milj ton

Väg och järnväg (import) 3.5-4.5 milj ton (Beräknad) och kan kanske gå upp till 8 milj ton 2028

Då kan man se att blockaden är ett problem för importen. Och då har vi inte tittat på exporten. I princip all oljeexport (Kolväten) går på vatten. Då ska man komma i håg att USA/Isr har till ex inte bombat broar och järnväg ännu.

En bonus för Iran. De är väldigt duktiga att stå emot sanktioner mm. En annan sak som är en bonus är att den andra basfödan är vete. Så bra år behöver man bara importera 2 milj ton (Dåliga år** 7 milj ton). Årlig konsumtion ligger på 17 milj ton. Och det bästa är att de importerar vetet från kompisen Ryssland. Vete är extremt viktigt för de fattiga i Iran (Snart alla?)

*Indien står för 50+procent av Irans importbehov av ris. En fjärdedel av Indiens Ureabehov täcks av import från Persiska viken. Så iranierna skjuter sig själva i foten. (skägget)

**De dåliga åren verkar öka. Allan straffar dem med mindre regn.
Citera
2026-05-09, 07:41
Avslutad
Vad är det för fel på Marinetraffic idag? Mängder med fartyg visas som på land i UAE? Vessel Tracking har inte alls det fenomenet?
Citera
2026-05-09, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag markerade en del av din text, för den fick mig att tänka på hur lätt det är att starta krig - och att det är en mycket svårare att ta steg tillbaka. För man kan 'braka loss', med full kraft - och sedan är det nödvändigt att skapa förtroende igen. Man behöver ju lita på varandra om man ska komma överens och underteckna avtal.
Man måste ta steg tillbaka, och samtidigt försäkra sig om att inget våld görs - och att förtroende kan byggas upp.
Hur kommer det sig att länder hamnar i dessa knipor.
Det jag såg av fredsförslagen var att USA:s var femton punkter lång lista - medan Iran hade tio. Denna skillnad tror jag bara är förhandlingstaktik. Israel/USA, tror jag inte vill ha någon fred. De håller sig med en lista som är oacceptabel för Iran. Det är så himla lätt att INTE komma överens, bara genom att vara tjurskallig. Sätta upp kraven. Och göra det omöjligt för motparten att gå med på.
Jag tror Trump helst vill slippa detta. Men Israel tvingade honom att starta krig, och ser nu till att kravlistan görs omöjlig att tillmötesgå.

Absolut att Trump vill komma ut ur detta. Det stora problemet med detta krig är att ingen av parterna kan vinna det rent militärt; USA kan inte besegra Iran (eller vill i alla fall inte eskalera till det som skulle behövas för att kunna vinna) och Iran kan inte besegra USA. Men samtidigt kan varken Trump eller Iran acceptera ett avslut som kan uppfattas som en förlust. Så, hur avslutar man ett oavgjort krig vid förhandlingsbordet på ett sätt som gör att båda med stöd av avtalet kan göra anspråk på att vara den som vann på kriget? Fred och en öppnad farled duger inte, det hade man ju redan före kriget och det är naturligtvis ingen vinst att genom ett krig ha åstadkommit något som man redan hade före kriget.

Så därför kommer det vara jättesvårt tt förhandla fram en lösning. Det kommer att ta lång tid. Och oavsett vad man kommer fram till så är en sak säker: detta krig har kraftigt försvagat USA:s ställning i världen. Det kommer inget avtal att kunna ändra på-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in