2026-05-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Såklart det kan vändas. Sverige har av en konstig anledning gått igenom en fullständig utbildningsreform vart 12:e år ( Världsrekordhållare enligt tidningen Fokus ) Man kan anta att professionen inom den pedagogiska beslutandeorganen faktiskt inte vet vad de pysslar med, utan ständigt drar till med "förbättrade" riktlinjer för utbildningen när den föregående inte visat sig hålla måttet.

Eller så handlar det ENBART om att sänka kraven undan för undan för alla elever i grundskolan , därför att den feminiserade skolsektorn ser "inkludering" och utveckla elever att bli en angenäm och mjuk social person överordnad allt annat. Och just därför lämnar man många elever med äkta behov att LÄRA istället för att lyssna till frökens bullcrap i sticket .

Därom finns redan många böcker som kritiserar den välmenande feminina , men ytterst - Kunskapsfientliga skolan som har utvecklats med tiden

Kvinnliga lärare har sen länge dominerat i den svenska skolan, åtminstone innan högstadiet. Men jag tror knappast att något förr i tiden kan vara värre än dagens anpassningar och glädjebetyg. Speciellt det sistnämnda är ju komplett rubbat speciellt på gymnasiet och bryter det inte mot lagen på något sätt?

Hur kan elever som inte kan läsa en bok få bra betyg nog i svenska (åtminstone förr i tiden, två ämnen) att de kan komma in och studera litteraturvetenskap på högskolan? För att inte ställa frågan varför en elev som inte kan läsa en bok väljer att läsa litteraturvetenskap?
Citera
2026-05-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
Vågar inte ens tänka på hur det är i skolan idag, så många faktorer som inte direkt pekar åt rätt håll har lagts till i ekvationen.

Ja, Sverige borde kanske nästan vara värre än USA då vi också har barn med invandrarbakgrund som inte talar svenska hemma, anpassningar i skolan och glädjebetyg. Utöver detta kanske ännu det kaos och stök på lektionerna det talades om förr...
Citera
2026-05-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Är du själv generation Z? Om samhället och världen går åt skogen så du kommer nog knappast undslippa att också drabbas...

Man kan inte se något positivt med en undergång om inte något nytt och positivt kommer ur den. Samhället har varit mer välfungerande och barn har klarat sig bättre, och detta gällande vissa saker, för inte så länge sen.

Så utvecklingen kan förhoppningsvis vändas...
Äsch bryr mig inte. I ärlighetens namn så känns det som att gen z är den första generationen som faktiskt kan fungera. Man skippar det man ska skippa mer faktiskt. Ungdomar dricker knappt. Kriminella skämmer ba ut sig själva och dessa gen z gör redan sjuka åtgärder för att man ska slippa jävla neger utveckling i framtiden typ på en omfattande nivå. Det känns som att man råkat skapa en våg av 4D shack mästare faktiskt. Jag vet inte om folk lyckats se det än. Men gen Z är allt om hälsan. Man kommer inte behöva den där dumma spontaniteten som aldrig passade in längre eller nåt slags onödig skit. Jag glor på media och diverse underhållning för vad de är. Jag låter de passera som ett tåg med reklamskyltar förbi bara. Man låter inte onödig skit räknas bara helt enkelt. Seriöst det mest beundransvärda är hur stor resistans det kan bli mot negern om 10 år som söker bidrag och alkoholismen eller nån slags ursäkt för all slags oförskämdheter bara. Gen Z skrattar inte ens åt saker så värst. Jag gillar dom, jag har forskat på nära håll.
Sen kanske coca colan inte smakar bättre däremot under gen Z. Det är ett faktum jag alltid sörjer, gamla vanor tyvärr. Men det är trots allt inte vad gen Z står för.
Citera
2026-05-08, 16:58
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantedansen
Det är en annorlunda och spännande utveckling onekligen.
Citera
2026-05-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Det är en annorlunda och spännande utveckling onekligen.
Ptja, inget att hurra över direkt ändå heller om jag ska vara ärlig. Det kom och gick. Precis på samma sätt som de låter oss se på filmer.
Citera
2026-05-08, 17:03
Medlem
Helt övertygad om att det handlar om brist på förmåga att hålla fokus.
Givetvis är det sociala medier, tik tok, youtube etc som är orsaken.
Dessa medier har tagit över 99% av barnens liv, även många vuxnas.

Gör ett eget test så får ni se.
Rör inte er telefon på två veckor förutom om det ringer.
Till slut börjar man greja med annat.
Efter att abstinensen har lagt sig.
Citera
2026-05-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Nej det är inte överdrivet haha. Att läsa böcker och att skriva är hur man lär sig att läsa och skriva...

Ja alltså dom testade att ge alla elever datorer, paddor osv. Sen såg man att alla blev dummare, inte kunde läsa eller skriva eller ens förstå enkla texter. Så nu tar man bort dom.

Men varför blir lovande eller närmast genial elev + dator och padda = lallande idiot?

Det kan man undra hehe...

Fast en skribent i en tidning hävdar att barn och ungdomar ofta är vana att lära sig genom korta och enkla PowerPoint-presentationer. Hon skyller just PowerPoint för mycket av deras bristande läsförståelse, och vissa fall, "funktionell analfabetism". Fast om en "funktionell analfabet" är typ "rock bottom", hur är då en dysfunktionell sådan?
Citera
2026-05-08, 18:37
Medlem
Vi såg till att våra barn tragglade läsning hemma och fortsatte läsa böcker. Både skönlitteratur i svenska och på engelska. De tränade även när de var yngre på elevspel och sånt.

Ddt presterar bra i skolan i alla ämnen.

Om barnen är normalbegåvade och inte har andra funktionsnedsättningar så tror jag att föräldrarna brister. Många föräldrar förstår inte att de behöver lästräna med barnen hemma. Barnen behöver kunna läsa uthålligt under en längre tid. De behöver läsa varje vecka.

Självklart har inte barnen lust med detta men då behöver man tvinga dem.

Sen tyvärr, så behöver man i de yngre åldrarna, kolla ibland med läraren att barnen hänger med i undervisningen. Om barnet ligger efter i matten så behöver man ta hem matteboken och se till att de räknar.

Mängdträningen i läsning / språk och matte behöver man göra hemma eftersom tiden är för knapp i skolan.

För sen blir studietakten mycket högre från årskurs 4 ungefär och lommer man efter då så blir det allt svårare att hinna ifatt sen.
Citera
2026-05-08, 18:54
Medlem
Citat:
Situationen med barn i USA verkar värre än vad man någonsin skulle kunna tro. Det är ju känt att barn från yngre generationer klarar sig sämre i skolan, men enligt vissa videos jag sett, är situationen i det närmaste ohållbar.

Det är svårt att ens veta var jag ska börja, men jag såg en video med lärare som hoppat av. Anledningen? Att de inte kan lära barnen något... En kvinnlig lärare berättade att eleverna skulle göra vad som stod i instruktionen högst upp på ett papper for att klara ett enkelt prov. De flesta av dem, kopierade bara texten i instruktionen, och trodde detta skulle räcka. För läraren, tedde sig detta helt obegripligt...

En annan lärare hade fått eleverna att skriva ner något om var katoliker bodde i USA, under en viss historisk tidsperiod. Sen frågade hon dem var katolikerna bodde... Ingen kunde svara, trots det bara var att läsa det de just själva skrivit ner.

I en annan video berättades det att de två senaste generationerna utgör ett historiskt undantag... Det är första gången yngre generationer överlag presterar sämre på i stort sett alla områden när det gäller kognition, jämfört med de tidigare. Personen i videon sa att att han är fullt medveten att det är vanligt att det klagats på de yngre genom historien, men att detta är annorlunda. Här verkar det helt klart verifierat att de tyvärr blivit dummare...

I USA skylldes det delvis på ett tidigare initiativ att införa datorer i alla skolor, något liknande vi gjorde i Sverige. Varför detta skulle vara så negativt för lärandet, är inget som står klart for mig. En del påstår dock att det finns en direkt koppling mellan detta och att eleverna lär sig sämre... Fast det blir värre. Mycket värre...

I en annan video berättade en kvinnlig lärare, att det var nästan omöjligt för henne att få barnens uppmärksamhet. Att hon fick visa någon tygfigur liknande något på Tiktok, eller helt enkelt hålla upp någon video från appen för att få dem att alls reagera. Hon och också tjejen som var berättare i videon, nämnde att det inte ens räckte att erbjuda barnen i klassen godis. Va? Tänk om någon lärare förr i tiden erbjudit godis till barnen... Anledningen som vissa tror ligger bakom, är att barnen matats med så mycket stimulation att nästan inget kan få dem att reagera.

Sociala nätverk och Tiktok, tros vara de stora "bovarna" bakom detta. Fast AI-chattbottar, tas upp som ännu en sak som ytterligare försämrat läget. Här påstås det vara dessa bottars förmåga att lösa problem som är förödande för barnen. Att de inte behöver tänka själv, och låter bottar göra all problemlösning.

Så detta verkar ju oerhört skrämmande... Barn i USA vars uppmärksamhet nästan inte går att få på något sätt. Som inte fattar de enklaste sakerz som att läsa och fatta något de själva just skrivit och annat.

Utöver detta att läskunnigheten gått ner och nu kan jag minnas fel... Men att kring 40% i vissa årskurser i USA knappt kan läsa. .

Vad finns det för frågor kring detta? Vad som orsakat det... Hur det går att reversera, om det ens är möjligt... Vilka konsekvenser det får för framtiden, med en befolkning som till stor del, på många sätt verkar ha blivit mycket dummare och mer inkompetent?

Och vi bör också fråga oss hur det ser ut gällande detta i Sverige. Det är ett problem, att de sittande politikerna ibland försöker visa situationen som bättre än den är... Man borde ha siffror svart på vitt gällande hur läget är idag.

Så vad tror och tycker ni om detta?

Jag tänker såhär:

1. Att barn blir sämre i skolan är ett tecken på att IQ sjunker hos yngre generationer.

2. När det fanns bly i bensin så fick en hel generation sämre IQ pga miljöutsläpp av bly. Man såg effekter i sämre skolresultat och ökad kriminalitet.

3. Vi vet att vi nu har ett enormt stort problem med PFAS-utsläpp i miljön.

4. Det går alltså inte att utesluta att PFAS har med den sämre intelligensen att göra.

5. Hade vi haft en miljöpolitik som faktiskt brydde sig om miljön och inte klimatet så hade vi varit bättre rustade för PFAS-problemen. Dagens miljöpolitik vill istället ha ”grön omställning” som handlar om att ha ekonomisk tillväxt och samtidigt sänka co2, vilket är helt inkompatibelt med minskat PFAS. Elektrifieringen är helt beroende av PFAS.
Citera
2026-05-08, 18:55
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Det här är ju oerhört intressant, är de förklarande variablerna både miljö och biologi? Är det cocktailen av kemikalier i blodet och plastansamlingarna i hjärnan som gör folk koko eller är det bara nya vanor. Jag vill verkligen veta. Och är det samma mekanismer som gör var och varannan bög/liberal/könsförvirrad.
Citera
2026-05-08, 19:02
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Situationen med barn i USA verkar värre än vad man någonsin skulle kunna tro. Det är ju känt att barn från yngre generationer klarar sig sämre i skolan, men enligt vissa videos jag sett, är situationen i det närmaste ohållbar.

Det är svårt att ens veta var jag ska börja, men jag såg en video med lärare som hoppat av. Anledningen? Att de inte kan lära barnen något... En kvinnlig lärare berättade att eleverna skulle göra vad som stod i instruktionen högst upp på ett papper for att klara ett enkelt prov. De flesta av dem, kopierade bara texten i instruktionen, och trodde detta skulle räcka. För läraren, tedde sig detta helt obegripligt...

En annan lärare hade fått eleverna att skriva ner något om var katoliker bodde i USA, under en viss historisk tidsperiod. Sen frågade hon dem var katolikerna bodde... Ingen kunde svara, trots det bara var att läsa det de just själva skrivit ner.

I en annan video berättades det att de två senaste generationerna utgör ett historiskt undantag... Det är första gången yngre generationer överlag presterar sämre på i stort sett alla områden när det gäller kognition, jämfört med de tidigare. Personen i videon sa att att han är fullt medveten att det är vanligt att det klagats på de yngre genom historien, men att detta är annorlunda. Här verkar det helt klart verifierat att de tyvärr blivit dummare...

I USA skylldes det delvis på ett tidigare initiativ att införa datorer i alla skolor, något liknande vi gjorde i Sverige. Varför detta skulle vara så negativt för lärandet, är inget som står klart for mig. En del påstår dock att det finns en direkt koppling mellan detta och att eleverna lär sig sämre... Fast det blir värre. Mycket värre...

I en annan video berättade en kvinnlig lärare, att det var nästan omöjligt för henne att få barnens uppmärksamhet. Att hon fick visa någon tygfigur liknande något på Tiktok, eller helt enkelt hålla upp någon video från appen för att få dem att alls reagera. Hon och också tjejen som var berättare i videon, nämnde att det inte ens räckte att erbjuda barnen i klassen godis. Va? Tänk om någon lärare förr i tiden erbjudit godis till barnen... Anledningen som vissa tror ligger bakom, är att barnen matats med så mycket stimulation att nästan inget kan få dem att reagera.

Sociala nätverk och Tiktok, tros vara de stora "bovarna" bakom detta. Fast AI-chattbottar, tas upp som ännu en sak som ytterligare försämrat läget. Här påstås det vara dessa bottars förmåga att lösa problem som är förödande för barnen. Att de inte behöver tänka själv, och låter bottar göra all problemlösning.

Så detta verkar ju oerhört skrämmande... Barn i USA vars uppmärksamhet nästan inte går att få på något sätt. Som inte fattar de enklaste sakerz som att läsa och fatta något de själva just skrivit och annat.

Utöver detta att läskunnigheten gått ner och nu kan jag minnas fel... Men att kring 40% i vissa årskurser i USA knappt kan läsa. .

Vad finns det för frågor kring detta? Vad som orsakat det... Hur det går att reversera, om det ens är möjligt... Vilka konsekvenser det får för framtiden, med en befolkning som till stor del, på många sätt verkar ha blivit mycket dummare och mer inkompetent?

Och vi bör också fråga oss hur det ser ut gällande detta i Sverige. Det är ett problem, att de sittande politikerna ibland försöker visa situationen som bättre än den är... Man borde ha siffror svart på vitt gällande hur läget är idag.

Så vad tror och tycker ni om detta?

Inte så konstigt när endast den rika 3:e delen av befolkningen har råd med utbildning. Resten betraktas so. WT och looser. Så är usa
Citera
2026-05-08, 19:35
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Det är forfarande fler hemlösa pet capita i Sverige, även om det enligt statistiken inte är lika många utan tak över huvud. Men det är bara spekulationer eftersom mörkertalet är enormt. Vi har inte haft folkräkning på snart 40 år. Det har iaf USA.

Vi kan låtsas att vi har kontroll och ordning, men det är ren lögn. Vi har ingen aning.

Du sa att det var fler uteliggare i Sverige än i USA, ett påstående som är falskt. Och, jo, statistiken för detta är bra, både i USA och i Sverige. Känn dig rättad.

Vad gäller folkräkning så har Sverige kontinuerlig folkräkning, så kallad folkbokföring. Man får vara mer än lovligt korkad om man tror att det är bättre att försöka räkna befolkningen en gång vart tionde år, som USA gör, än att hålla koll på den kontinuerligt, som Sverige gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in