2026-05-08, 11:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Visst har barn blivit dummare rent generellt (av både biologiska och sociala skäl) men siffrorna som nämns i trådstarten är garanterat körsbärsplockade. Givetvis finns det negerskolor där 40% av barnen inte kan läsa. Men att det skulle gälla för hela skolsystemet i USA (det riktiga och det mindre riktiga) kan knappast stämma.

Du har läst för mycket siffror över hemlöshet. Hemlöshet och uteliggare är inte samma sak. Sverige har visserligen 27000 hemlösa, vilket är mer än USA räknat per befolkning. Men hemlösa i svensk statistik räknar med massor av löst folk, till exempel alla som bor i bostäder tillhandahållna av socialtjänsten. Faktiska uteliggare, alltså folk som sover ute, är försvinnande få i Sverige, antagligen inte fler än några hundra, betydligt färre än i USA.

Det är forfarande fler hemlösa pet capita i Sverige, även om det enligt statistiken inte är lika många utan tak över huvud. Men det är bara spekulationer eftersom mörkertalet är enormt. Vi har inte haft folkräkning på snart 40 år. Det har iaf USA.

Vi kan låtsas att vi har kontroll och ordning, men det är ren lögn. Vi har ingen aning.
Citera
2026-05-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Först måste jag säga att jag personligen inte alls har svårt att tro på detta.
Har varit mycket i USA i tjänsten och sett en del av samhället man inte ser som turist.
Var i USA första gången 1990, som turist, och då fick jag intrycket av att USA var ett uland, visst fasaden kan vara glättiga på sina ställen men inget fungerar egentligen om man inte har pengar, med pengar menar jag rik.
Det är en uppfattning jag fortfarande har idag och det har inte blivit bättre sen dess.

Integrerade skolor, lärare som knappt själv klarat av sin skolgång, grupper i samhället som motsätter sig allt som kommer fr den vita världen trots att dom vill ha alla fördelar som finns i den.
Precis så är det på väg att bli i Sverige med, vi är på god väg.
Urholkningen av faktabaserad undervisning är total, tyckande och kännande har tagit över och när böcker inte längre läses får man inga baskunskaper utan i dessa dagar kommer svaret till dig på en skärm vilket gör att du aldrig lär dig se den stora bilden bara den lilla ruta där ditt svar på dagens fråga finns.

Läser man en hel bok får man med sig en massa kunskaper inte bara svaret på en viss fråga så bara där är säkert 70-80 % av kunskaperna förlorade av skärm generationen. Och många lärare tillhör själv skärmgenerstionen så dom har såklart ingen aning om vad jag menar med detta.

USA har alltid haft en starkt lysande stjärna dom har också alltid visat vart vi är på väg, se deras förfall och förberedd er på vårt. För utan nya smartare generationer är vi dömda att retarderat kunskapsmässigt, utvecklingsmässigt och därav kommer samhället som helhet gå samma väg.

Kanske kan den stundande bränslebrist en och depressionen som snart lär vara här göra skärm tittandet ogörligt och nästa generation får själv tänka och uppleva istället för att konstant få allt serverat.
Men.. sen 1975 är det statistiskt bevisat att varje årskull sedan dess har haft ett svagare intellekt och det har knappast med skärmarna att göra även om dom accelererat den retardationen.

Något i linje med det du nämner på slutet togs också upp i någon video. Att allt har blivit för enkelt... Att datorer fanns förr i tiden, men det krävdes att användaren lärde sig en del och gjorde saker för att få det att fungera. Men idag är operativ enklare att använda och med integrerad AI så sköts kanske allt åt användaren, så att de behöver inte ens hantera små problem eller inställningar.

Sen också detta att beställa saker med en knapp som vissa sajter har. Jag vet inte hur det funkar men om någon algoritm har lärt sig allt om användaren, så är det bara att klicka så väljer den t.ex. kläder. Och de hävdade också att vissa barn och ungdomar nästan kanske är för dumma för att beställa på annat sätt...

Jag minns själv jag läste recensioner av en app för android vissa tyckte drog för mycket batteri. Så mer än en skrev att de fick boota om mobilen för att stänga av appen. Det är på ett sätt imponerande de ens kan märka en app drar för mycket batteri, när de tror enda sättet att stänga ner den är att boota om mobilen.

Men att man måste läsa en hel bok för att lära sig någorlunda ordentligt? Jag vet inte och det har väl att göra med hur bra man är på att plocka information. Jag tror mycket väl man kan lära sig en hel del genom att läsa bra artiklar och se bra dokumentärer på t.ex. Youtube.

Fast även gällande det sistnämnda har det blivit sämre. Många dokumentärer görs helt av AI, och innehåller också helt felaktig information. Minns en jag såg om Sverige men jag slutade titta när det nämndes vi har oljepengar eller något...

Men att generationer sen 1975 har svagare intellekt har jag inte hört förut. I en av dessa videos jag nämnde, sas det att generation Z är den första som konsekvent presterar kognitivt sämre än tidigare...
Senast redigerad av Snobird 2026-05-08 kl. 11:53.
Citera
2026-05-08, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04
Jag tror inte riktigt på det. Har du siffror på det?
Hemlöshet räknas olika i olika länder.
I Sverige räknas du som hemlös i statistiken om du bor i andra hand eller hos en kompis.
I USA räknas du som hemlös bara om du verkligen är hemlös, bor i härbärge eller på gatan.

Så det som vi brukar mena med hemlöshet är högre per capita i USA.

Sverige har fler hemlösa per capita ja enligt all tillgänglig statistik. Det är vad vi vet. Men det är stort mörkertal. Det kan vara mycket värre. Vi har ingen aning eftersom vi inte gjort några folkräkningar sedan 1990. Det görs kontinuerligt i USA.
Citera
2026-05-08, 11:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, så han fattar inte att "30-åriga kriget" varade i 30 år eller du menade det inte bokstavligt?
Jag raljerade.

Citat:
Och detta att bara kunna fokusera på saker som är intressanta eller bara vara intresserad av vissa ämnen, kan ibland vara symptom på autism eller ADHD. Men det är såklart lite så för alla...
Det börjar bli alltmer diagnoser, men det är också ett inlärningsproblem orsakat just av sociala medierslop.

Citat:
Så du menar att kraven har sänkts så att det numera är typ universella glädjebetyg som gäller?
Det känns som att det som var en 2:a i betyg förr är den nya 3:an
Citera
2026-05-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Finns det bättre förutsättningar för det nu menar du? Annars befinner vi oss ju i spåkulan redan.

Som någon skrev tidigare, så fungerar ju att samhälle med generösa bidrag inte om för många utnyttjar dessa system. Att systemen finns är bra, men det kan också leda till att stora delar av befolkningen inte ser något värde i att jobba.

En kille som berättade han ska lämna Tyskland, sa att han inte vill leva i ett samhälle där arbete inte värderas och det går att tjäna mer pengar genom att inte jobba. Också att det i vissa städer i Tyskland enligt honom, blivit närmast norm att gå på bidrag. Att folk som inte gör det ses som "dumma"...

Men en naturlig sak för människan är att välja minsta motståndets väg. Detta har ju också tjänst oss väl i det förflutna.... Typ att konservera energi, genom att göra saker på ett så lätt sätt som möjligt. Fast om allt blir "för lätt" på olika plan, leder det till mänsklig intellektuell och fysisk utarmning och indolens.
Citera
2026-05-08, 12:07
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Som någon skrev tidigare, så fungerar ju att samhälle med generösa bidrag inte om för många utnyttjar dessa system. Att systemen finns är bra, men det kan också leda till att stora delar av befolkningen inte ser något värde i att jobba.

En kille som berättade han ska lämna Tyskland, sa att han inte vill leva i ett samhälle där arbete inte värderas och det går att tjäna mer pengar genom att inte jobba. Också att det i vissa städer i Tyskland enligt honom, blivit närmast norm att gå på bidrag. Att folk som inte gör det ses som "dumma"...

Men en naturlig sak för människan är att välja minsta motståndets väg. Detta har ju också tjänst oss väl i det förflutna.... Typ att konservera energi, genom att göra saker på ett så lätt sätt som möjligt. Fast om allt blir "för lätt" på olika plan, leder det till mänsklig intellektuell och fysisk utarmning och indolens.
Det är inte där skon klämmer, skulle jag säga. Vi är rökta med såna där artificiella saker. Det funkar inte. Om vi inte överger ett system där vi drar ut mer än vad som återskapas, så är det kört. Alternativt att det sker en kritisk medvetenhetshöjning, men då ser jag inte hur vi inte ser ett systemskifte ändå.
Citera
2026-05-08, 12:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag skulle säga att det blir allt vanligare. Jag har ett normalbegåvat barn som inte kan minnas hur länge 30-åriga kriget höll på, men som kan berätta allt för mig om sitt intresse som delas med vänner.

Sociala medier tränar barns hjärnor att ta in endast korta sekvenser utan att spara informationen. Det är känslomässig vinning att kunna saker man delar med vänner på rasten, medan saker man måste lära sig blir allt svårare att ta in.

Jag lärde mig att plugga inför prov för sånt jag inte var intresserad av, och sen glömde man bort det mesta, men minns än idag att Glittertind och Galdhöpiggen är Norges högsta berg från ett geografiprov i femman. Mitt barn vet nog bara vad Norge är om deras favoritartist skulle komma därifrån.

Det är inte bara mitt barn, utan hela klassen stort sett. Jag märker också på lärare att tröskeln för vad som anses vara godkänt har sänkts ordentligt, och utvecklingssamtal idag är smärtsamma små presentationer av lärare och elev där de redan diskuterat vad som ska sägas. På min tid sa läraren: han är bra på det här, men behöver fokusera på det här. Det gör man inte längre. Allt är godkänt.

Bra skrivet och samtidigt skrämmande.

När jag gick i skolan hade jag en i klassen som inte kunde svara på om sverige låg på norra eller södra halvklotet, detta var under högstadietiden.
Citera
2026-05-08, 12:17
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Det är inte där skon klämmer, skulle jag säga. Vi är rökta med såna där artificiella saker. Det funkar inte. Om vi inte överger ett system där vi drar ut mer än vad som återskapas, så är det kört. Alternativt att det sker en kritisk medvetenhetshöjning, men då ser jag inte hur vi inte ser ett systemskifte ändå.
Vi måste närma oss varandra om vi ska klara detta, och det gör man inte påtvingat. Det är där skon klämmer, skulle jag säga.
Citera
2026-05-08, 12:53
Medlem
Haha förlorare
Hoppas de hamnar i rejäl misär som inte går att återhämta sig ifrån. Man skall trots allt ha värde
Jag kallar dessa fördrövande nyheter för utveckling och omvärlden för självrespekt!
Åt helvete med er!
Citera
2026-05-08, 13:11
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Seglivad myt av högmodiga svensksossar.

Sverige har fler uteliggare per capita än USA och deras medborgare får mer för pengarna där i genomsnitt.

Du har aldrig varit i USA.
Citera
2026-05-08, 13:44
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är inte bara mitt barn, utan hela klassen stort sett. Jag märker också på lärare att tröskeln för vad som anses vara godkänt har sänkts ordentligt, och utvecklingssamtal idag är smärtsamma små presentationer av lärare och elev där de redan diskuterat vad som ska sägas. På min tid sa läraren: han är bra på det här, men behöver fokusera på det här. Det gör man inte längre. Allt är godkänt.

På dotterns skola (högstadiet) går de fortfarande igenom vad som funkar bra och vad som kan förbättras. Jag kan däremot relatera till att man har sänkt tröskeln för vad som anses vara bra.

När dottern fick C i ett ämne sa läraren att C är jättebra! Det tycker inte jag. A är jättebra. C är ok. Eller så hänger jag bara inte med i lingot? Kanske räknar man såhär numera:

F - ok
D - bra
C - jättebra
B - episkt
A - slay queen
Citera
2026-05-08, 13:55
Medlem
Inte bara USA. Jag läste en artikel från någonstans om skolan i Norge. Där började de ge alla barn i skolorna datorer för ca 15 år sen.
Nu tar de bort dataskärmarna.
Det funkade inte. Barnen fördummades.
Jag har också läst de som jobbar i silicon Valley inte låter deras barn vare sig ha datorer eller mobiltelefon. Där ser man!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in