2026-05-08, 13:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Tro inte att AI besitter sann intelligens eller visdom i nivå med en klok människa. AI svarar ibland urkorkat och att låta AI sv dagens kaliber styra hade nog inte varit lyckat...
Jo, jag vet. Anväder AI en hel del själv. Men jag pratar inte om idag, utan lite längre fram, när AI passerat människans intelligens flera gånger om. Och det är kanske inte så långt borta.

Sen tror jag också att IT generellt, och även då AI, snabbar upp allt så mycket och gör arbetsuppgifter så tråkiga och innehållslösa att människor blir utbrända mentalt eller bara struntar i alltihopa. Självkänslan och stoltheten försvinner hos människan och då är det illa.
Citera
2026-05-08, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dantedansen
Haha förlorare
Hoppas de hamnar i rejäl misär som inte går att återhämta sig ifrån. Man skall trots allt ha värde
Jag kallar dessa fördrövande nyheter för utveckling och omvärlden för självrespekt!
Åt helvete med er!

Är du själv generation Z? Om samhället och världen går åt skogen så du kommer nog knappast undslippa att också drabbas...

Man kan inte se något positivt med en undergång om inte något nytt och positivt kommer ur den. Samhället har varit mer välfungerande och barn har klarat sig bättre, och detta gällande vissa saker, för inte så länge sen.

Så utvecklingen kan förhoppningsvis vändas...
Citera
2026-05-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Först måste jag säga att jag personligen inte alls har svårt att tro på detta.
Har varit mycket i USA i tjänsten och sett en del av samhället man inte ser som turist.
Var i USA första gången 1990, som turist, och då fick jag intrycket av att USA var ett uland, visst fasaden kan vara glättiga på sina ställen men inget fungerar egentligen om man inte har pengar, med pengar menar jag rik.
Det är en uppfattning jag fortfarande har idag och det har inte blivit bättre sen dess.

Integrerade skolor, lärare som knappt själv klarat av sin skolgång, grupper i samhället som motsätter sig allt som kommer fr den vita världen trots att dom vill ha alla fördelar som finns i den.
Precis så är det på väg att bli i Sverige med, vi är på god väg.
Urholkningen av faktabaserad undervisning är total, tyckande och kännande har tagit över och när böcker inte längre läses får man inga baskunskaper utan i dessa dagar kommer svaret till dig på en skärm vilket gör att du aldrig lär dig se den stora bilden bara den lilla ruta där ditt svar på dagens fråga finns.

Läser man en hel bok får man med sig en massa kunskaper inte bara svaret på en viss fråga så bara där är säkert 70-80 % av kunskaperna förlorade av skärm generationen. Och många lärare tillhör själv skärmgenerstionen så dom har såklart ingen aning om vad jag menar med detta.

USA har alltid haft en starkt lysande stjärna dom har också alltid visat vart vi är på väg, se deras förfall och förberedd er på vårt. För utan nya smartare generationer är vi dömda att retarderat kunskapsmässigt, utvecklingsmässigt och därav kommer samhället som helhet gå samma väg.

Kanske kan den stundande bränslebrist en och depressionen som snart lär vara här göra skärm tittandet ogörligt och nästa generation får själv tänka och uppleva istället för att konstant få allt serverat.
Men.. sen 1975 är det statistiskt bevisat att varje årskull sedan dess har haft ett svagare intellekt och det har knappast med skärmarna att göra även om dom accelererat den retardationen.

Håller med dig i allt du skrev! Jag bodde 20 år i Los Angeles av alla ställen och är medborgare. USA är *verkligen* en starkt lysande stjärna för att veta vart vi är på väg. Kunde inte sagt det bättre själv. För mig har det varit extremt jobbigt att flytta tillbaks till "trygga Sverige" pga att det samhälle jag levde i där, finns nu här. Jag hängde inte med i Svensk utveckling alls och när jag drog från LA, hade jag en förväntan om att få komma "hem" till lugn och ro; som det var när jag åkte härifrån 1997. Men så blev inte fallet, tyvärr. Nu är ju Sverige fortfarande bättre, på mycket, än USA, men vi börjar komma farligt nära något helt annat..
Citera
2026-05-08, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, jag vet. Anväder AI en hel del själv. Men jag pratar inte om idag, utan lite längre fram, när AI passerat människans intelligens flera gånger om. Och det är kanske inte så långt borta.

Det kan vara så men då kommer sådana frågor som varför något som är mycket smartare än oss skulle låta sig kontrolleras?

Citat:
Sen tror jag också att IT generellt, och även då AI, snabbar upp allt så mycket och gör arbetsuppgifter så tråkiga och innehållslösa att människor blir utbrända mentalt eller bara struntar i alltihopa. Självkänslan och stoltheten försvinner hos människan och då är det illa.

Det beror väl på hur och på vilket sätt man arbetar med det. Jag tror dock att vad ett företag producerar korrelerar med kvaliteten på dess medarbetare. Jag tror att för mycket automatisering riskerar att utarma ett företag, vilket i slutändan riskerar att leda till kollaps.
Citera
2026-05-08, 14:32
Medlem
CorneliusBrandts avatar
Vad ska göras som inte ger utslag på någonting annat? TS borde, om han har råd, själv åka till USA och dalta lite med barnen. Fast även det blir väl fel på något vis så småningom enligt någon.
Citera
2026-05-08, 14:34
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Har vi verkligen? Jag har sett videos från USA med städer som har hemlöshet i sjuklig skala. Jag har aldrig sett något liknande i eller ifrån Sverige...
Jag antar att det finns olika definitioner av hemlöshet. Socialtjänsten betraktar en person som sover på en madrass i en pundarkvart som hemlös men för ”social workers” i USA ska man sova på gatan. Så andelen hemlösa i Sverige kan nog vara högre även om andelen som sover på gatorna är högre på vissa ställen i USA. De brukar ansamlas i de varmare delstaterna.
Citera
2026-05-08, 15:15
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Så utvecklingen kan förhoppningsvis vändas...

Såklart det kan vändas. Sverige har av en konstig anledning gått igenom en fullständig utbildningsreform vart 12:e år ( Världsrekordhållare enligt tidningen Fokus ) Man kan anta att professionen inom den pedagogiska beslutandeorganen faktiskt inte vet vad de pysslar med, utan ständigt drar till med "förbättrade" riktlinjer för utbildningen när den föregående inte visat sig hålla måttet.

Eller så handlar det ENBART om att sänka kraven undan för undan för alla elever i grundskolan , därför att den feminiserade skolsektorn ser "inkludering" och utveckla elever att bli en angenäm och mjuk social person överordnad allt annat. Och just därför lämnar man många elever med äkta behov att LÄRA istället för att lyssna till frökens bullcrap i sticket .

Därom finns redan många böcker som kritiserar den välmenande feminina , men ytterst - Kunskapsfientliga skolan som har utvecklats med tiden
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-08 kl. 15:19.
Citera
2026-05-08, 15:44
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Situationen med barn i USA verkar värre än vad man någonsin skulle kunna tro. Det är ju känt att barn från yngre generationer klarar sig sämre i skolan, men enligt vissa videos jag sett, är situationen i det närmaste ohållbar.

Det är svårt att ens veta var jag ska börja, men jag såg en video med lärare som hoppat av. Anledningen? Att de inte kan lära barnen något... En kvinnlig lärare berättade att eleverna skulle göra vad som stod i instruktionen högst upp på ett papper for att klara ett enkelt prov. De flesta av dem, kopierade bara texten i instruktionen, och trodde detta skulle räcka. För läraren, tedde sig detta helt obegripligt...

En annan lärare hade fått eleverna att skriva ner något om var katoliker bodde i USA, under en viss historisk tidsperiod. Sen frågade hon dem var katolikerna bodde... Ingen kunde svara, trots det bara var att läsa det de just själva skrivit ner.

I en annan video berättades det att de två senaste generationerna utgör ett historiskt undantag... Det är första gången yngre generationer överlag presterar sämre på i stort sett alla områden när det gäller kognition, jämfört med de tidigare. Personen i videon sa att att han är fullt medveten att det är vanligt att det klagats på de yngre genom historien, men att detta är annorlunda. Här verkar det helt klart verifierat att de tyvärr blivit dummare...

I USA skylldes det delvis på ett tidigare initiativ att införa datorer i alla skolor, något liknande vi gjorde i Sverige. Varför detta skulle vara så negativt för lärandet, är inget som står klart for mig. En del påstår dock att det finns en direkt koppling mellan detta och att eleverna lär sig sämre... Fast det blir värre. Mycket värre...

I en annan video berättade en kvinnlig lärare, att det var nästan omöjligt för henne att få barnens uppmärksamhet. Att hon fick visa någon tygfigur liknande något på Tiktok, eller helt enkelt hålla upp någon video från appen för att få dem att alls reagera. Hon och också tjejen som var berättare i videon, nämnde att det inte ens räckte att erbjuda barnen i klassen godis. Va? Tänk om någon lärare förr i tiden erbjudit godis till barnen... Anledningen som vissa tror ligger bakom, är att barnen matats med så mycket stimulation att nästan inget kan få dem att reagera.

Sociala nätverk och Tiktok, tros vara de stora "bovarna" bakom detta. Fast AI-chattbottar, tas upp som ännu en sak som ytterligare försämrat läget. Här påstås det vara dessa bottars förmåga att lösa problem som är förödande för barnen. Att de inte behöver tänka själv, och låter bottar göra all problemlösning.

Så detta verkar ju oerhört skrämmande... Barn i USA vars uppmärksamhet nästan inte går att få på något sätt. Som inte fattar de enklaste sakerz som att läsa och fatta något de själva just skrivit och annat.

Utöver detta att läskunnigheten gått ner och nu kan jag minnas fel... Men att kring 40% i vissa årskurser i USA knappt kan läsa. .

Vad finns det för frågor kring detta? Vad som orsakat det... Hur det går att reversera, om det ens är möjligt... Vilka konsekvenser det får för framtiden, med en befolkning som till stor del, på många sätt verkar ha blivit mycket dummare och mer inkompetent?

Och vi bör också fråga oss hur det ser ut gällande detta i Sverige. Det är ett problem, att de sittande politikerna ibland försöker visa situationen som bättre än den är... Man borde ha siffror svart på vitt gällande hur läget är idag.

Så vad tror och tycker ni om detta?

Forskning visar på att barns skrift/läs förmåga/förståelse tar stryk av tekniska hjälpmedel.
Citera
2026-05-08, 16:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
På dotterns skola (högstadiet) går de fortfarande igenom vad som funkar bra och vad som kan förbättras. Jag kan däremot relatera till att man har sänkt tröskeln för vad som anses vara bra.

När dottern fick C i ett ämne sa läraren att C är jättebra! Det tycker inte jag. A är jättebra. C är ok. Eller så hänger jag bara inte med i lingot? Kanske räknar man såhär numera:

F - ok
D - bra
C - jättebra
B - episkt
A - slay queen
Hahaha... ja, den skalan känns onekligen 2026
Citera
2026-05-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Forskning visar på att barns skrift/läs förmåga/förståelse tar stryk av tekniska hjälpmedel.

Jo, men det verkar lite överdrivet om barn ska sitta bara med papper och penna...

T.o m. när jag var tonåring hade vi datorer fast de ingick mycket lite i reguljär undervisning. Sen kunde man ha det som lite extra aktivitet som jag senare valde. Minns då lustigt nog att jag tyckte min dator (Vic-20) var bättre än de de hade på skolan...

Fast det sättet vi lärde oss på var kanske på vissa sätt optimalt, då man på den tiden knappt använde miniräknare under hela grundskolan. Så man lärde sig verkligen att räkna i huvudet och för hand. Sen på gymnasiet skulle man ha miniräknare...
Senast redigerad av Snobird 2026-05-08 kl. 16:40.
Citera
2026-05-08, 16:44
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Är det lika illa i Sverige? Att lärare möter barn vars uppmärksamhet nästan är omöjlig att få och som inte begriper de enklaste instruktioner?

Vågar inte ens tänka på hur det är i skolan idag, så många faktorer som inte direkt pekar åt rätt håll har lagts till i ekvationen.
Citera
2026-05-08, 16:47
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Jo, men det verkar lite överdrivet om barn ska sitta bara med papper och penna...

T.o m. när jag var tonåring hade vi datorer fast de ingick mycket lite i reguljär undervisning. Sen kunde man ha det som lite extra aktivitet som jag senare valde. Minns då lustigt nog att jag tyckte min dator (Vic-20) var bättre än de de hade på skolan...

Fast det sättet vi lärde oss på var kanske på vissa sätt optimalt, då man på den tiden knappt använde miniräknare under hela grundskolan. Så man lärde sig verkligen att räkna i huvudet och för hand. Sen på gymnasiet skulle man ha miniräknare...
Nej det är inte överdrivet haha. Att läsa böcker och att skriva är hur man lär sig att läsa och skriva...

Ja alltså dom testade att ge alla elever datorer, paddor osv. Sen såg man att alla blev dummare, inte kunde läsa eller skriva eller ens förstå enkla texter. Så nu tar man bort dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in