2026-05-08, 16:12
Medlem
Europes avatar
I regel gillar jag inte direkt musikaler och stereotypen är väl att det är vanligare att homosexuella män gillar det än att heterosexuella män gör det. Jag tyckte dock väldigt mycket om Cabaret-soundtracket när jag var barn, då vi hade det hemma. Jag fick inte se filmen när den gick på TV, då jag var bara några få år gammal. Jag har faktiskt aldrig sett den, men just den skulle jag kunna tänka mig se. Jag gillade som liten flera kända stycken från musikaler, men jag har aldrig sett filmerna. Jag skulle nog gillat musikaler mer som barn, inte minst i förskoleåldern, då jag uppskattade sådant i tecknade filmer (och med mupparna).

Däremot har jag sett ett par musikaler på scen. Det var fruktansvärt. Speciellt när jag har blivit bjuden på musikalversioner av kända filmer. Jag såg Sunset Boulevard i London, vilket inte var så fruktansvärt, men det var knappast ett mästerverk som filmen. I hetaste laget i musikaltappning i Stockholm var nog bland det plågsammaste jag har genomlidit. Möjligtvis var det nästan lika långtråkigt när jag under uppväxten följde med några killkompisar på en fotbollsmatch

Jag gillar dock att se på balett, vilket väl knappast anses vara manly man att gilla.
Citera
2026-05-08, 16:14
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Då har du aldrig sett en östtysk kulstöterska
Idag är de flesta kvinnor inom idrotten riktiga otroligt vackra. Ja, inte bollsporter då. Det gamla östblocket hade ju en del uppseendeväckande armhå.. atleter att bjuda på.

Men on topic då. Musikal går hand i hand med schlager. Ja. Bögigt och omanligt.
Citera
2026-05-08, 16:18
Medlem
Riksreptilens avatar
En av mina favoriter jag sett mer än fem gånger trots ställvis rätt mediokra sånginsatser kompenserar med mörker, mord och kannibalism.

Sweeney Todd, demon barber of Fleet Street (2007)
https://youtu.be/acHBq_oZm-8

De musikalfilmer som får stort genomslag har ofta dock lite mer häxor med flickskoletema,
då bolagen satsar på säkra kort... tror de.
Citera
2026-05-08, 16:24
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Ja, det var kvinnor med. Och säkert var någon enstaka av de manliga rollinnehavarna antagligen hetero. Vem vet. Poängen var att Cats lanserades någon gång på åttiotalet. Det uppdagades att att en överväldigande mängd av ensemblen var bögar. Vilket på den tiden betraktades som chockerande och läskigt. Det var ju samma era där folk sket ned sig över att Elton John och Freddie Mercury var bögar. Numera skulle ingen kunna bry sig mindre om typ Harry Styles kom ut som bög. Det skulle vara långt mycket värre om han kom ut som nazist.

Så en hel generation av män blev genast skitnödiga över att musikaler tydligen framförs av massa bögar. Så tänk om man blir lite bög av att kolla på Cats? Typ så. Något åt det hållet.

Och det där verkar hänga kvar lite, verkar det som. Att det anses bögigt att gilla musikaler. Att gilla Barbara Streisand är också ofta förknippat med misstanke om homosexuella tendenser. Naturligtvis bara rena dumheter. Jag gjorde mest en killgissning om vad hela bögmyten möjligtvis bottnar i.

Oh guuud, vad jag älskar Bette Midler!
Citera
2026-05-08, 16:32
Medlem
Smekarn87s avatar
Det är till 100% vilken sorts samlag du har efter ni tittat på filmen skulle jag säga.
Citera
2026-05-08, 16:34
Medlem
kyrkstockens avatar
Musikalen är i princip död som konstform utanför indien.

Galenskaparna har fått hålla på med en död konstform för de var så djävla bra.

Nu görs det bara fjantmusikaler för kvinnor typ cats eller lala land med gosling. Därmed är de med automatik omanliga.

Annat på 30 och 40-tal.
Citera
2026-05-08, 16:38
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tror nog inte så många kvinnor gillar ”pick of destiny”…
Det är månne inte heller en representativ film för hela musikalgenren, utan det mest extrema och opolerade exemplet som finns.

Ja, det är lite tjejigt med musikaler.
Citera
2026-05-08, 16:43
Medlem
Merwinnas avatar
Det är nog sant att (många) fler kvinnor än män gillar musikalfilmer. Jag har i alla fall aldrig lyckats intressera någon man för mina favoriter (Sound of Music, Camelot, My Fair Lady). Det är fler kvinnor som går på operan också, numera. Synd att ni ska vara missmatchade, det finns förmodligen massor av tjejer som skulle vilja se musikalfilmer tillsammans med dig!
Citera
2026-05-08, 17:09
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Fattar inte att någon gay eller inte gillar musikaler, filmens svar på vikingarnas kramgoa låtar.
Citera
2026-05-08, 17:11
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Oh guuud, vad jag älskar Bette Midler!
Bette Midler är nog helt lugnt att älska. Men man är tydligen bög om man gillar Barbara Streisand. Givet är man tydligen bög också om man gillar musikaler. Och om man gillar Melodifestivalen.

Själv kan jag sträcka mig så långt som att man antagligen har helt genomusel musiksmak om man gillar Melodifestivalen, tror inte man behöver vara bög för det. I övrigt är det ju bara klassiskt fåneri att man är det ena eller andra om man gillar black metal eller om man gillar Mello.

För övrigt tror jag TS hittat på trådstarten. Det låter sjukt osannolikt att en kvinna skulle lägga någon värdering i att en man gillar musikaler. Kvinnor i största allmänhet tycks ju vara ganska oförstående inför mäns osäkerhet i sin manlighet. Det är ju mest män som bekymrar sig om vem eller vilka som är bögar. Och om man kanske blir bög om man lyssnar på Judas Priest. Eller går och ser Cats.
Citera
2026-05-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansseparatist
Började prata med min kvinnliga kollega på jobbet om musikaler och refererade till Cabaret. Den hade hon inte sett. För nämligen en hel radda med andra musikalfilmer visade sig att hon inte hade sett någon av dem.

Sen tittade hon på mig och bara säger:

"Jaha, jag visste inte att du var en sån som gillade musikaler. Så det är du som är kvinnan i det här rummet alltså?"

Hård diss, men nu till frågan. Jag visste inte att musikaler är omanliga.

Är det här konsensus?
Äh olika smak vissa gillar musikaler ansdra teater opera synth musik dansband hårdrock man dår lysna på det man gillar helt enkelt .
Folk i genemen skall väl bara skita i vae man gillar tycker jag.
Citera
2026-05-08, 17:18
Medlem
liten.igelkotts avatar
Cabaret är en bra film. Som svensk måste man ju nästan gilla Mamma Mina.
Jag är lite osäker på vad som räknas som musikal. Lejonkungen, Aladdin och The Nightmare Before Christmas har många sånger. Räknas de som musikaler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in