2026-05-08, 17:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det var någon som sa att musikaler, alltså inte filmer utan såna som utspelas live på scen, bara uppskattas av judar och bögar.
Citera
2026-05-08, 17:30
Medlem
kalkryggars avatar
Många brukar väl lite fördomsfullt säga att musikaler är för bögar. Jag har träffat bögar som vänder sig emot det och menat att varför skulle just bögar vilja se sån skit för?

Kan bara säga att jag inte heller begriper varför bögar vill se sånt tråkigt för. Men varför vill kvinnor se sånt tråkigt för?

Jag tror det är en viss typ av människor där den gemensamma nämnaren mer handlar om lite lägre intelligens. Det rör sig om människor som ändå har svårt att hänga med i en vanlig films sammanhang och utspelande historia. Därför så begriper de inte bättre när alla i filmen bryter sina karaktärer och börjar agera märkligt och helt omotiverat bryter ut i sång (som av någon anledning alltid är jävligt tråkig sång och musik).
Citera
2026-05-08, 17:33
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Bette Midler är nog helt lugnt att älska. Men man är tydligen bög om man gillar Barbara Streisand. Givet är man tydligen bög också om man gillar musikaler. Och om man gillar Melodifestivalen.

Själv kan jag sträcka mig så långt som att man antagligen har helt genomusel musiksmak om man gillar Melodifestivalen, tror inte man behöver vara bög för det. I övrigt är det ju bara klassiskt fåneri att man är det ena eller andra om man gillar black metal eller om man gillar Mello.

För övrigt tror jag TS hittat på trådstarten. Det låter sjukt osannolikt att en kvinna skulle lägga någon värdering i att en man gillar musikaler. Kvinnor i största allmänhet tycks ju vara ganska oförstående inför mäns osäkerhet i sin manlighet. Det är ju mest män som bekymrar sig om vem eller vilka som är bögar. Och om man kanske blir bög om man lyssnar på Judas Priest. Eller går och ser Cats.

Jag håller med om det mesta men inte om Bette Midler. Där är du ute och cyklar. Sa du att du gillar Bette Midler blev du genast stämpald som bög. Fact!

Bette Midler, "The Divine Miss M", är en av de mest ikoniska s.k. "bögmorsorna" som drog till sig en enorm homosexuell följarskara, särskilt tidigt i sin karriär.

Hennes genombrott var på en bögklubb. I början av 1970-talet startade hon sin karriär genom att sjunga på ett känt gay-badhus i New York. Hon fick smeknamnet "Bathhouse Betty" och har öppet berättat att hon är stolt över den tiden, då hon kände sig som en del av den tidiga gayrörelsen.

Även om hon blev en stor mainstream-stjärna var hon alltid känd för sin nära relation till sina homosexuella fans.

Måste man vara gay för att gilla Bette Midler? Absolut inte! Hon var skitbra och hade enorm humor. En stor komedienne.
Citera
2026-05-08, 17:50
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är ju en klassisk klyscha att bögar är förtjusta i musikaler, samt även Barbara Streisand. Av någon anledning. Jag killgissar på att det bottnar i att hela ensemblen i Cats tydligen var bögar och de flesta av dem dog i AIDS på den tiden det begav sig.

Efter det var det bögigt att gilla musikaler. Vilket bara är ett fånigt påstående. Italienska mafiosos gör ju en pryl av att det är manligt och maffia att gilla klassisk italiensk opera. Vilket, faktiskt, är just musikaler fast med en tydlig genre på sången.

Så påståendet att det är kvinnligt/bögigt att gilla musikaler är lika töntigt som att påstå att det är kvinnligt och bögigt att gilla att laga mat.

Killgissa så mycket du vill men det började långt innan Barbara Streisand. Våra sångfåglar och teaterapor har alltid varit gayikoner. Förr i tiden (typ på Shakesperes tid) så spelades samtliga kvinnliga teaterroller av män, som inte sällan var kastrater (och därmed ofta hade övermänskliga sångröster) och tex i Japan så levde traditionen kvar in på 1900-talet. Och frågan är väl om den traditionen någonsin har ändrats.

OnT: TS trollar. Det existerar knappast en manlig musikalentusiast som inte är åtminstone smygbög, eller åtminstine 100% medveten om fenomenet. Och TS hade såklart varit jättestolt över att vara en hbtqp-allierad, om tråden hade varit sann och han hade varit hetero. Vilket jag betvivlar, båda grejerna alltså.
Senast redigerad av busy-signal 2026-05-08 kl. 17:57.
Citera
2026-05-08, 17:51
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag håller med om det mesta men inte om Bette Midler. Där är du ute och cyklar. Sa du att du gillar Bette Midler blev du genast stämpald som bög. Fact!

Bette Midler, "The Divine Miss M", är en av de mest ikoniska s.k. "bögmorsorna" som drog till sig en enorm homosexuell följarskara, särskilt tidigt i sin karriär.

Hennes genombrott var på en bögklubb. I början av 1970-talet startade hon sin karriär genom att sjunga på ett känt gay-badhus i New York. Hon fick smeknamnet "Bathhouse Betty" och har öppet berättat att hon är stolt över den tiden, då hon kände sig som en del av den tidiga gayrörelsen.

Även om hon blev en stor mainstream-stjärna var hon alltid känd för sin nära relation till sina homosexuella fans.

Måste man vara gay för att gilla Bette Midler? Absolut inte! Hon var skitbra och hade enorm humor. En stor komedienne.
I stand corrected. Tror bara inte jag direkt hört någon direkt snacka om Bette Midler som bögikon bara. Vilket inte betyder nånting. Du har helt rätt.

Däremot har folk tjatat om Barbara Streisand. Vilket känns som den vanligaste referensen i allehanda bögskämt i filmer. De där Fab5 nämnde väl Barbara Streisand i typ varenda avsnitt bara för att böga till det lite extra. Nu ska det sägas att jag inte sett alla avsnitt i alla episoder av Fab5 eftersom jag var rädd för att bli bög av det. Nä, nu ljög jag. Jag tyckte väl inte det var så bra skit helt enkelt.
Citera
2026-05-08, 17:53
Medlem
Avfoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansseparatist
Började prata med min kvinnliga kollega på jobbet om musikaler och refererade till Cabaret. Den hade hon inte sett. För nämligen en hel radda med andra musikalfilmer visade sig att hon inte hade sett någon av dem.

Sen tittade hon på mig och bara säger:

"Jaha, jag visste inte att du var en sån som gillade musikaler. Så det är du som är kvinnan i det här rummet alltså?"

Hård diss, men nu till frågan. Jag visste inte att musikaler är omanliga.

Är det här konsensus?

Hon är efterbliven och har inte sett Fred Astaire.
Citera
2026-05-08, 18:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avfoering
Hon är efterbliven och har inte sett Fred Astaire.

Å Fred Astaire glömde jag! "Daddy Long-Legs" är också en av mina favoriter!
Citera
2026-05-08, 18:09
Medlem
Beror på stuket.

Cannibal! The Musical är klart sevärd enligt mig.

Trey Parker och Matt Stone innan South Park, via det legendariska produktionsbolaget Troma.

Sen är det väl svårt att säga att filmen är helt ogay, den handlar trots allt om ett grabbgäng som är vilse i vildmarken och gradvis hamnar i varandra.

Att det är via tuggande, inte sugande eller hål som bör vara markerad med "endast utgång", väger upp en del :P
Citera
2026-05-08, 18:10
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Då har du aldrig sett en östtysk kulstöterska

Jo, men varför skulle det betyda att alla andra kvinnliga idrottare också är okvinnliga?
Citera
2026-05-08, 18:27
Medlem
Jag älskar musikaler, o jag tror inte nån skulle kalla mig omanlig vid en anblick iom att jag är lång, hårig och muskulös. Tycker snarare att killar som bara kan lyssna på hård och tuff musik är omanliga eftersom de känns osäkra i sin maskulinitet.
Citera
2026-05-08, 18:27
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Många brukar väl lite fördomsfullt säga att musikaler är för bögar. Jag har träffat bögar som vänder sig emot det och menat att varför skulle just bögar vilja se sån skit för?

Kan bara säga att jag inte heller begriper varför bögar vill se sånt tråkigt för. Men varför vill kvinnor se sånt tråkigt för?

Jag tror det är en viss typ av människor där den gemensamma nämnaren mer handlar om lite lägre intelligens. Det rör sig om människor som ändå har svårt att hänga med i en vanlig films sammanhang och utspelande historia. Därför så begriper de inte bättre när alla i filmen bryter sina karaktärer och börjar agera märkligt och helt omotiverat bryter ut i sång (som av någon anledning alltid är jävligt tråkig sång och musik).

Du är nog ute och cyklar här. Det är ofta intellektualiteten i människor som driver deras uppskattning av musikaler. Och intellektualitet och intelligens korrelerar positivt.
Citera
2026-05-08, 18:30
Medlem
Avfoerings avatar
For ovrigt en osannolik dialog i tradstarten. Trolleri som vanligt pa Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in