2026-05-08, 10:00
Medlem
Och om just europeiska bilar 2000 vs 2026

Citat:
Yes, modern European cars (2020s–2026) are generally more reliable mechanically—meaning they are less likely to break down, have better engines, and last longer—than cars from the year 2000. However, this comes with a catch: they are often less reliable electrically and far more expensive to repair when things do go wrong.

Reddit
·r/whatcarshouldIbuy
+5
While a 2000s car was simpler and easier to repair, a modern European car is designed with far tighter manufacturing tolerances, better rust protection, and vastly improved powertrain longevity.

Quora
+4
Here is the breakdown of reliability comparing 2000-era European cars to 2026 models:
Why Modern European Cars Are More Reliable
Powertrain Longevity: Modern engines and transmissions are superior. Many modern cars can reach 200,000 miles or more, whereas 2000-era vehicles often began experiencing major component failures before that point.
Reduced Maintenance: Modern European cars often have 100,000-mile service intervals for spark plugs and much longer intervals for transmission fluid and coolant compared to the frequent tune-ups required in 2000.
Corrosion Resistance: Galvanized steel and better paint techniques mean 2026 models are far less likely to rust than cars from 2000.
Diagnostic Capabilities: Modern cars can often pinpoint their own issues with sophisticated on-board diagnostics, whereas older cars required more trial-and-error troubleshooting.

Quora
+5
Why 2000-Era Cars May Feel More Reliable
Complex Electronics: Modern European vehicles are filled with computers, sensors, infotainment systems, and Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). These components fail more frequently than the mechanical parts they replaced.
Lower Repairability: A 2000-era car could often be repaired by an owner or an independent mechanic. Modern European cars require specialized, high-cost diagnostics and often proprietary software to fix, turning minor issues into major expenses.
Turbocharger Strain: To meet emissions standards, modern engines are often smaller and turbocharged (e.g., 1.3L turbo). This can lead to higher thermal stress and component wear compared to larger, less-stressed engines from 2000.

Reddit
·r/whatcarshouldIbuy
+6
Reliability Perspective (2026 Context)
According to 2026 industry data, some European manufacturers have improved, but others still face challenges.

Reddit
·r/cars
+2
Top Performers: Skoda and Porsche frequently appear high on 2026 reliability ratings in Europe, often with scores above 90%.
Luxury Challenges: Premium German brands (BMW, Mercedes, Audi) are noted for being highly engineered but often expensive to maintain and prone to complex electronic issues after their warranty period expires.
Trend: Some observers note that because of rising complexity, the high-reliability period of modern cars may be shorter (around 150,000 km or ~93,000 miles) before they become expensive to run.

Facebook
·paultan.org Automotive/Car Discussion Group
+3
Conclusion: If "reliability" means the car starts every morning and doesn't rust, modern is better. If "reliability" means low cost of ownership and minimal electronic failures, a simpler 2000s car might feel more reliable.
Citera
2026-05-08, 10:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Knappast bara jag som säger detta. Dvs att downsizing av motorer , användandet av plast etc gör att dagens bilar inte håller lika länge som de bilar som tillverkades för 20-30 år sedan. Det är fakta.

Helt riktigt, många framförallt medelålders gubbar som minns tillbaka till en skimrande dåtid utan att reflektera över att skiten faktiskt gick sönder då med. På den tiden en bilgaranti var mellan 1-2 år på en Tysk bil. På den tiden bilar hade fler fel under garantitiden än nu, på den tiden man räknade med att behöva byta bromsar, avgassystem, glödlampor mm., regelbundet.
Plasten var troligtvis sämre för 20-30 år sedan, många vattenpumpar bytta för att impellrar i plast börjat snurra på axeln, många termostathus som deformerats och börjat läcka. Mängder av COP som havererade efter ett par år, kamremsras, oljeförbrukning, inredning som börjar tappa formen efter 4-5 år, Mercedes som rostade som kaffeburkar, VAG-bilar som havererade i framvagnen efter ett par tusen mil, BMW-motorer som rasade på olika sätt.

Det är inte fakta att bilarna höll längre då, dels för att de inte höll så länge som du tycker dig komma ihåg, framförallt för att varken du eller jag har en aning om hur bra bilarna som byggs idag kommer att hålla. Men ett är säkert och det är att en 10 år gammal bil idag är bättre än vad en 10 år gammal bil var för 20 år sedan.
Citera
2026-05-08, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Det är inte fakta att bilarna höll längre då, dels för att de inte höll så länge som du tycker dig komma ihåg, framförallt för att varken du eller jag har en aning om hur bra bilarna som byggs idag kommer att hålla. Men ett är säkert och det är att en 10 år gammal bil idag är bättre än vad en 10 år gammal bil var för 20 år sedan.
Tänk bara på servicebehovet på en, inte bara tysk bil, för 20 - 50 år sedan.
Tändstift skulle kollas var tusende mil tillsammans med tändkablar, fördelarlock, rotor och avbrytarkontakter med kondensator.
Grundändläget skulle kontrolleras och justeras.
Fram- och bakhjulsupphängningar samt styrsystem skulle kontrolleras och smörjas.

På t ex Honda och Suzuki behöver man sedan tjugutalet år tillbaka bara kontrollera tändstiften efter 100.000 km.

Men det finns bilmärken som inte hängt med.
På Lada Niva ska man t ex bl a kolla och ev justera kamkedjans spänning var tusende mil.
Instruktioner och hjälpmedel/verktyg medföljer bilen.
Citera
2026-05-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Tändstift skulle kollas var tusende mil tillsammans med tändkablar, fördelarlock, rotor och avbrytarkontakter med kondensator.
Fram- och bakhjulsupphängningar samt styrsystem skulle kontrolleras och smörjas.

På t ex Honda och Suzuki behöver man sedan tjugutalet år tillbaka bara kontrollera tändstiften efter 100.000 km.

På Lada Niva ska man t ex bl a kolla och ev justera kamkedjans spänning var tusende mil.
Mycket nya delar kan användas i gamla bilar också, alla mina bilar har fin fina iridium stift, de är från 70-80 talet och flera tusen mil senare ser stiften ut som nya. Dagens mes värdelösa oljor är som livets nektar för de gamla motorerna så det kan mycket väl vara så att gamla bilar håller längre för att nya saker hjälper till där.
Fettnipplar borde sitta på alla bilars leder, sen jag efter tips från en meck satte dit sådan på mina bilars alla leder så har jag inte bytt en enda och det var MÅNGA år sedan nu, en gång vartannat år eller så kryper jag in under med fett pickan och fyller på.

Så lite av att gamla bilar håller längre beror nog även på att man idag kan använda moderna eller uppdaterade tekniker, nipplarna däremot kommer tydligen från gamla jänkare enligt mecken, dom har sådana överallt.
Citera
2026-05-08, 20:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja då är ni två med egentillverkade tjocka skygglappar, och grav bias…

Var har jag sagt emot att det används mycket plast i moderna bilar…? Eller att detta inte skulle kunna orsaka problem i vissa fall?

Nej, mina länkar motsäger inte det jag skriver utan styrker det klart och tydligt.
Jag har fetstilat lite för er med skygglappar…..

Så här säger AI om bilar från 2000 vs 2026

Det där är inga länkar.

"Are todays cars crap? Yes they are"

Då vet vi det
Citera
2026-05-08, 20:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Jävla skillnad på en 20 år gammal bil och en 50 år gammal visserligen. Att bilar från 50/60-talet hade ett rundsmörjningsbehov är det ingen som ifrågasätter. Peak-car uppnåddes under 90-talet.
Citera
2026-05-08, 20:36
Medlem
Citat:
Det där är inga länkar.

"Are todays cars crap? Yes they are"

Då vet vi det

Jag skrev fel, menade citat…

Varför beter du dig som ett barn, är du inte vuxen…?
Citera
2026-05-08, 20:38
Medlem
Citat:
Jävla skillnad på en 20 år gammal bil och en 50 år gammal visserligen. Att bilar från 50/60-talet hade ett rundsmörjningsbehov är det ingen som ifrågasätter. Peak-car uppnåddes under 90-talet.

Hur går det ihop med att det jag citerat samlat från flera seriösa källor säger att dagens bilar (alltså inte 25-30 år gamla bilar) är betydligt driftsäkrare och hållbara än bilar från tidigare generationer…?
Citera
2026-05-09, 08:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Helt riktigt, många framförallt medelålders gubbar som minns tillbaka till en skimrande dåtid utan att reflektera över att skiten faktiskt gick sönder då med. På den tiden en bilgaranti var mellan 1-2 år på en Tysk bil. På den tiden bilar hade fler fel under garantitiden än nu, på den tiden man räknade med att behöva byta bromsar, avgassystem, glödlampor mm., regelbundet.
Plasten var troligtvis sämre för 20-30 år sedan, många vattenpumpar bytta för att impellrar i plast börjat snurra på axeln, många termostathus som deformerats och börjat läcka. Mängder av COP som havererade efter ett par år, kamremsras, oljeförbrukning, inredning som börjar tappa formen efter 4-5 år, Mercedes som rostade som kaffeburkar, VAG-bilar som havererade i framvagnen efter ett par tusen mil, BMW-motorer som rasade på olika sätt.

Håller inte riktigt med dig, framförallt inte i sista meningen.
Tycker mig märka att vissa (Dr Tinnitus är ett bra exempel) refererar till bilar tillverkade under 50-70 talet när vi skriver "gamla bilar". Själv refererar jag nog mer till 90-talet. Det hände enormt mycket i bilutvecklingen kanske främst under 80-talet.
Argument som att gamla bilar behöver rundsmörjas, brytarspetsar behöver filas, eller att de rostar sönder på 5-6 år eller att förgasaren flödar över, choken fastnar etc etc. Det stämmer ju inte jättebra på en Volvo 940 eller Saab 9000, en BMW 525i eller en Mercedes 230E, alla av årsmodell 1995. Dvs 30 år precis passerat - och blivit veteranbilar allihopa. Tycker alla bilar jag räknat upp ovan var bra exempel på robusta bilar, bra byggda, som över tid höll bra och inte rostade nämnvärt om de underhölls. Galvning generellt bra, lackerna höll bra kvalitet.
Runt millenieskiftet (givetvis lite olika på olika modeller) kom besparingar, billigare material, krav på lägre förbrukning, klenare dimensioner, lättare kolvar, tunnare kolvringar, mindre lagerbanor etc etc. Generellt är en bil från ovanstående märken av årsmodell 2010 sämre än en bil av årsmodell 1995.

Mycket av de fel som du nämner sätter jag mer i samband med året 2010 än året 1995. Men visst 2010 är ju idag "gamla" bilar så du har ju rätt i det. Men det visar också rätt tydligt på vad som händer när de "nya" bilarna blir gamla. År 2010 var inget bra år.
Citera
2026-05-09, 08:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur går det ihop med att det jag citerat samlat från flera seriösa källor säger att dagens bilar (alltså inte 25-30 år gamla bilar) är betydligt driftsäkrare och hållbara än bilar från tidigare generationer…?

Återstår väl att se hur dritsäkra dagens bilar från årsmodell 2026 är när de blir 10-15 år gamla. Inte speciellt skulle jag tro. Det är bara att kolla på hur de är byggda.

Kan du ge ett exempel på en ny bil av årsmodell 2026 som du tror att drivlinan kommer hålla ihop på under 20 år och 30 tusen mil? Enbart med normal service. Sen berätta varför du tror att just den drivlinekonfigurationen kommer leverera ett bekymmersfritt bilägande.
Citera
2026-05-09, 09:10
Moderator
Citat:
Håller inte riktigt med dig, framförallt inte i sista meningen.
Tycker mig märka att vissa (Dr Tinnitus är ett bra exempel) refererar till bilar tillverkade under 50-70 talet när vi skriver "gamla bilar". Själv refererar jag nog mer till 90-talet. Det hände enormt mycket i bilutvecklingen kanske främst under 80-talet.
Argument som att gamla bilar behöver rundsmörjas, brytarspetsar behöver filas, eller att de rostar sönder på 5-6 år eller att förgasaren flödar över, choken fastnar etc etc. Det stämmer ju inte jättebra på en Volvo 940 eller Saab 9000, en BMW 525i eller en Mercedes 230E, alla av årsmodell 1995. Dvs 30 år precis passerat - och blivit veteranbilar allihopa. Tycker alla bilar jag räknat upp ovan var bra exempel på robusta bilar, bra byggda, som över tid höll bra och inte rostade nämnvärt om de underhölls. Galvning generellt bra, lackerna höll bra kvalitet.
Runt millenieskiftet (givetvis lite olika på olika modeller) kom besparingar, billigare material, krav på lägre förbrukning, klenare dimensioner, lättare kolvar, tunnare kolvringar, mindre lagerbanor etc etc. Generellt är en bil från ovanstående märken av årsmodell 2010 sämre än en bil av årsmodell 1995.

Mycket av de fel som du nämner sätter jag mer i samband med året 2010 än året 1995. Men visst 2010 är ju idag "gamla" bilar så du har ju rätt i det. Men det visar också rätt tydligt på vad som händer när de "nya" bilarna blir gamla. År 2010 var inget bra år.
En 940 var rejält skramlig och slutkörd när den var 10 år, kanske framförallt i inredningen med nedsuttna säten och trasig plast men även annat som började ge sig. En 10 år gammal Mercedes som brukats normalt var sönderrostad, BMW rostade ju de med, även en del sköra motorer. Du är bara nostalgisk. De som finns kvar nu är lågmilade och välskötta exemplar och det är därför de fortfarande finns.
En bil från 2016 kan fortfarande kännas som ny idag, har själv en 5 år gammal bil som gått snart 11000 mil, nystädad och nytvättad så märks det nästan inte alls, givetvis är vindrutan lite sliten och det finns stenskott i lacken, har inte lagt en spänn på reparation.
Nya däck, nya torkarblad och nytt kupéfilter är allt jag kostat på den på 9000 mil, de samma gäller de flesta nyare bilar. Finns ju en och annan kass konstruktion men det har det alltid gjort.
Citera
2026-05-09, 09:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
En 940 var rejält skramlig och slutkörd när den var 10 år, kanske framförallt i inredningen med nedsuttna säten och trasig plast men även annat som började ge sig. En 10 år gammal Mercedes som brukats normalt var sönderrostad, BMW rostade ju de med, även en del sköra motorer. Du är bara nostalgisk. De som finns kvar nu är lågmilade och välskötta exemplar och det är därför de fortfarande finns.
En bil från 2016 kan fortfarande kännas som ny idag, har själv en 5 år gammal bil som gått snart 11000 mil, nystädad och nytvättad så märks det nästan inte alls, givetvis är vindrutan lite sliten och det finns stenskott i lacken, har inte lagt en spänn på reparation.
Nya däck, nya torkarblad och nytt kupéfilter är allt jag kostat på den på 9000 mil, de samma gäller de flesta nyare bilar. Finns ju en och annan kass konstruktion men det har det alltid gjort.

Tror vi kanske kan enas om att vi inte ser detta på samma sätt. En Volvo 940 var knappast slut efter 10 år och 15 tusen mil. Däremot var det en förbaskat tråkig bil och har aldrig varit ett fan. Det man ändå måste ge den är dess stryktålighet. Det rullar fortfarande många på vägarna trots att modellen lades ned för snart 30 år sen.

Mercedes rostproblem kom ju egentligen i och med de "nya" modellerna av e-klass och c-klass som lanserades i slutet på 90-talet och som levde vidare en bit in på 2000-talet. Men det var inte allt som försämrades. Även drivlinor försämrades. Inredningen som tidigare var som kassaskåp blev som i vilken bil som helst.

BMW gick lite samma resa , men främst med motorer och inredning. Rostmässigt stod de sig bättre.

Saab gick ju som bekant i konkurs 2010-2012, men innan dess, under 00-talet hade GM fixat att förstöra kvaliteten på de bilarna med. Rostskyddet blev bara sämre och sämre. Ljudisolering plockades bort, billigare materialval i klädsel, innertak, dörrsidor m.m. de tom gjorde gummimattorna kortare för att spara pengar. Jo, det är faktiskt sant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in