2026-05-07, 14:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Några fler undersökningar, artiklar etc som styrker vad jag säger… men inte styrker dina negativa påståenden

https://www.forbes.com/sites/michaelharley/2023/06/11/why-do-todays-cars-last-longer-than-they-used-to/

https://www.consumerreports.org/cars/car-reliability-owner-satisfaction/what-is-a-reasonable-life-span-for-a-modern-car-a4678774857/

https://autopredict.co.uk/blog/posts/engine-size/

Och på det en skvätt AI igen, även om inte heller jag är ett blint fan av AI….

Om motorers hållbarhet, förr vs idag

Om hela bilars hållbarhet förr vs idag

Samma gäller även för europeiska bilar

Den första länken ger ju bara stöd till det vi andra säger. Att bilar från 90-talet var lite av en peak. 60/70-talsbilar var sämre i och med att många rostade bort. Bilar från 2010-> håller också sämre, då de drabbats av downsizing och kostnadsbesparingar. Skulle säga att det råder bred konsensus kring det.
Citera
2026-05-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller

"Rysk kvalitet" är inte att allt går sönder men att något väldigt specifikt går sönder medans det andra håller i ganska extrema förhållanden. De brukar överväga vissa komponenter som man kan enligt dem leva med att byta ut stup i kvarten.
Min erfarenhet av rysk bil är från en Lada Niva 2011 ägd från nästan ny i 3 år.
Kvaliteten är mycket låg på gummiartiklar/-detaljer, dammskydd/damasker, däck, tätningar, O-ringar, packboxar, skruvar & muttrar, drivaxlar & -knutar, länkarmar med bussningar, styrstagsändar och andra kulleder, karosseriplåt, sammanfogningar & svetsningar, grundlackering och topplack samt att elsystemet är synnerligen billigt och komplicerat.

Skaffar man en Lada Niva gäller det att ha en bra reservdelsleverantör - och det har man i "Umeå Offroad & Import" i Umeå.

Generalagenten/Importören av Lada Niva var på "min tid" en fastighetsskojare i Eskilstuna.
Under "min tid", när ett försäkringsärende löpte, hann han byta verkstadschef 3 gånger.
En av dom, den första, hade nog sett en Lada Niva annat än på vykort.
Alla i personalen var inte svenskspråkiga.
Förmodligen Somaliska kamelherdar som inte sett en ens en cykel.

Ett minne för livet - men BMC:s bilar var inte mycket bättre på 60 talet(hundkojor & MGA/MGB).
Citera
2026-05-07, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den första länken ger ju bara stöd till det vi andra säger. Att bilar från 90-talet var lite av en peak. 60/70-talsbilar var sämre i och med att många rostade bort. Bilar från 2010-> håller också sämre, då de drabbats av downsizing och kostnadsbesparingar. Skulle säga att det råder bred konsensus kring det.

Då läser du med dina egentillverkade skygglappar….
Citera
2026-05-07, 18:36
Medlem
Citat:
Skulle säga att det prutas överallt på kvalitet numera. Det är inget försäljningsargument längre. Istället ska det vara så många elektroniska funktioner som möjligt och så stora skärmar som möjligt.

Ja det är väl därför man i ju nyare bilar väljer att t ex använda betydligt mer påkostade material, tillverkningsmetoder, och tekniskt mycket högre precision som är betydligt dyrare att få till, i t ex motorer och chassie etc… Men det här är ju saker du inte har en aning om då du endast har plast i huvudet….
Citera
2026-05-07, 19:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja det är väl därför man i ju nyare bilar väljer att t ex använda betydligt mer påkostade material, tillverkningsmetoder, och tekniskt mycket högre precision som är betydligt dyrare att få till, i t ex motorer och chassie etc… Men det här är ju saker du inte har en aning om då du endast har plast i huvudet….

Det du skriver går på tvärs emot fakta, AI och faktiskt till de länkar du själv postar. Vad får du allt strunt ifrån?
Citera
2026-05-07, 21:35
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Min erfarenhet av rysk bil är från en Lada Niva 2011 ägd från nästan ny i 3 år.
Kvaliteten är mycket låg på gummiartiklar/-detaljer, dammskydd/damasker, däck, tätningar, O-ringar, packboxar, skruvar & muttrar, drivaxlar & -knutar, länkarmar med bussningar, styrstagsändar och andra kulleder, karosseriplåt, sammanfogningar & svetsningar, grundlackering och topplack samt att elsystemet är synnerligen billigt och komplicerat.

Skaffar man en Lada Niva gäller det att ha en bra reservdelsleverantör - och det har man i "Umeå Offroad & Import" i Umeå.

Generalagenten/Importören av Lada Niva var på "min tid" en fastighetsskojare i Eskilstuna.
Under "min tid", när ett försäkringsärende löpte, hann han byta verkstadschef 3 gånger.
En av dom, den första, hade nog sett en Lada Niva annat än på vykort.
Alla i personalen var inte svenskspråkiga.
Förmodligen Somaliska kamelherdar som inte sett en ens en cykel.

Ett minne för livet - men BMC:s bilar var inte mycket bättre på 60 talet(hundkojor & MGA/MGB).
Oj jädrar snudd på bedrägeri, men hur var 1.7 vaz motorn? Piss den med?
Citera
2026-05-07, 21:43
Medlem
Duvlorts avatar
Tyskarna är smarta, man vet en dag när kriget tar slut så har ryssen tack vare sin superstarka ekonomi köpläge på bilar i rätt kvalité för sina goa vägar.

Sen är ju konkurrensen stenhård idag tack vare Kina, så man får skära lite i kanterna för att få ner kostnaderna.
Senast redigerad av Duvlort 2026-05-07 kl. 21:45.
Citera
2026-05-08, 06:08
Medlem
Citat:
Det du skriver går på tvärs emot fakta, AI och faktiskt till de länkar du själv postar. Vad får du allt strunt ifrån?

Som sagt, du har hemgjorda kraftiga skygglappar….

Men kan såklart fetstila det som står som direkt motsäger dina egna maniska påståenden, så kan alla se hur du försöker ignorera allt som tala mot dina egna fantasier och påståenden.

Hade jag behövt dölja nåt så hade jag väl klippt bort det innan jag postade citeringen, men det som står där, om t ex att det tenderar att vara mer problem med t ex elektroniska saker etc på nyare bilar, är inget jag påstått inte skulle existera.

Men om du läser vad som står direkt i inledningarna, samt i slutsatserna, så styrker det INTE dina maniska påståenden att dagens vilar är så dåliga som du försöker påstå och inte heller att äldre bilar skulle ha generellt sett längre livslång eller vara driftsäkrare eller ha högre kvalitet etc än nya bilar.
Citera
2026-05-08, 07:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Men kan såklart fetstila det som står som direkt motsäger dina egna maniska påståenden, så kan alla se hur du försöker ignorera allt som tala mot dina egna fantasier och påståenden.

Hade jag behövt dölja nåt så hade jag väl klippt bort det innan jag postade citeringen, men det som står där, om t ex att det tenderar att vara mer problem med t ex elektroniska saker etc på nyare bilar, är inget jag påstått inte skulle existera.

Men om du läser vad som står direkt i inledningarna, samt i slutsatserna, så styrker det INTE dina maniska påståenden att dagens vilar är så dåliga som du försöker påstå och inte heller att äldre bilar skulle ha generellt sett längre livslång eller vara driftsäkrare eller ha högre kvalitet etc än nya bilar.

Knappast bara jag som säger detta. Dvs att downsizing av motorer , användandet av plast etc gör att dagens bilar inte håller lika länge som de bilar som tillverkades för 20-30 år sedan. Det är fakta.

Du gör själv något du beskyller andra för. Du flyttar målstolpar och börjar yra om att man fick fila brytarspetsar på 70-talet, att gamla volvobilar hade vändkanter i cylinderloppen. Att A-fordar inte var särskilt pålitliga. Allt detta stämmer, men det är ju inte vad tråden eller diskussionen handlar om.
Citera
2026-05-08, 09:35
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

Klaga inte på Imbilden när dina egna länkar faktiskt motsäger dina teser

Kom med fakta istället.

Dina egna tyckanden är det ingen som tar som fakta oavsett hur mycket du försöker blåsa upp din självbild , det blir bara löjligt.när du försöker ge legitimitet till dina anekdoter genom att påstå att du känner folk inom motorsport och industri.

Kort sagt :
Hittills verkar Imbilden mer trovärdig än du .
Vill du vinna diskussionen så minska på personangrepp och öka på fakta
Citera
2026-05-08, 09:38
Medlem
elbels avatar
Vw fokuserar på första ägaren som leasar i högst 4 år, bilen behöver inte hålla längre och man skapar fler sälj
Citera
2026-05-08, 10:00
Medlem
Citat:
Knappast bara jag som säger detta. Dvs att downsizing av motorer , användandet av plast etc gör att dagens bilar inte håller lika länge som de bilar som tillverkades för 20-30 år sedan. Det är fakta.

Du gör själv något du beskyller andra för. Du flyttar målstolpar och börjar yra om att man fick fila brytarspetsar på 70-talet, att gamla volvobilar hade vändkanter i cylinderloppen. Att A-fordar inte var särskilt pålitliga. Allt detta stämmer, men det är ju inte vad tråden eller diskussionen handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Klaga inte på Imbilden när dina egna länkar faktiskt motsäger dina teser

Kom med fakta istället.

Dina egna tyckanden är det ingen som tar som fakta oavsett hur mycket du försöker blåsa upp din självbild , det blir bara löjligt.när du försöker ge legitimitet till dina anekdoter genom att påstå att du känner folk inom motorsport och industri.

Kort sagt :
Hittills verkar Imbilden mer trovärdig än du .
Vill du vinna diskussionen så minska på personangrepp och öka på fakta

Ja då är ni två med egentillverkade tjocka skygglappar, och grav bias…

Var har jag sagt emot att det används mycket plast i moderna bilar…? Eller att detta inte skulle kunna orsaka problem i vissa fall?

Nej, mina länkar motsäger inte det jag skriver utan styrker det klart och tydligt.
Jag har fetstilat lite för er med skygglappar…..

Citat:
Om motorers hållbarhet, förr vs idag

Citat:
Yes, the expected life expectancy of today's car engines has significantly increased compared to previous generations, with many modern engines capable of lasting over 200,000–300,000 miles, compared to the 100,000-mile standard in the 1960s/70s.

Quora
+1
While some critics point to increased complexity, data from 2026 confirms that properly maintained modern vehicles frequently surpass 200,000 miles.

Consumer Reports
Factors Driving Increased Engine Life
Advanced Manufacturing and Materials: Modern engines use tighter tolerances, high-strength alloys, and precision engineering (such as plateau honing) that create a near-frictionless surface, reducing wear from day one.
Synthetic Lubricants: Modern synthetic oils are far more stable, resistant to heat breakdown, and provide superior protection over longer service intervals.
Computerized Engine Management: Fuel injection and electronic control systems prevent engine damage from pre-ignition/knocking, which was common in older vehicles.
Anti-Corrosion Technology: Improved galvanized steel and rust protection mean the body often lasts as long as the engine, unlike the past when rust typically totaled a car.

Quora
+4
Life Expectancy Evolution
1950s-60s: 50,000 – 100,000 miles.
Today (2026): 200,000 – 300,000+ miles (with proper maintenance).

Quora
+2
Caveats to Modern Longevity
While engine hardware is more robust, other factors influence modern car ownership:
High-Tech Complexities: While the core engine lasts longer, modern cars have a higher density of sensors and computer modules that can be expensive to fix when they fail.
Turbocharging and Downsizing: Smaller, turbocharged engines have to work harder, which may lead to higher wear compared to older, larger, naturally aspirated engines.
Maintenance Reliance: Modern engines are less forgiving of poor maintenance; skipping oil changes with tighter tolerances can lead to faster failure.

YouTube
·Car Care Xpert
+4
Overall, with adequate care, modern engines are designed to be much more durable, frequently outliving their vehicles’ original electronics or body integrity.

Om hela bilars hållbarhet förr vs idag

Citat:
The expected lifespan of today's cars has increased significantly compared to previous generations. Modern vehicles are lasting longer, with the average age of cars on the road in the U.S. reaching over 12.5 years, a substantial increase from just 5-8 years in the early 1970s.

Forbes
+1
Key Trends in Car Longevity (2026):
150,000 to 200,000+ Mile Capability: While 100,000 miles was once considered the "end of life" for a vehicle, modern cars, with proper maintenance, can easily last beyond 200,000 miles.
Average Age Increase: By 2026, the average age of cars on the road in the US is projected to approach 13 years.
Higher Quality Components: Better manufacturing processes, such as tighter machining tolerances, improved lubricants, and superior corrosion protection, significantly reduce long-term wear and tear.
Electric Vehicle (EV) Durability: EV powerplants are simpler, with fewer moving components, which can allow them to exceed 300,000 miles.

OBDeleven
+4
Factors Contributing to Longer Life:
Advanced Manufacturing & Materials: Modern vehicles are less prone to rust and corrosion, and synthetic materials inside the car are more durable and resistant to fading.
Longer Warranties: Manufacturers are more confident in their products, offering extended warranties compared to previous generations.
Better Maintenance Habits: Proactive care, such as regular synthetic oil changes and following strict service intervals, keeps engines and transmissions running longer.

Frontier Group
+4
Factors Affecting Modern Longevity:
While overall reliability has increased, some trends introduce potential challenges. Technologies like direct injection and small-displacement turbochargers (designed for fuel efficiency) can sometimes reduce long-term engine durability compared to older, naturally aspirated engines. Additionally, the high cost of repairing complex electronic components can sometimes cause vehicles to be retired, despite their mechanical components still having life left.

Samma gäller även för europeiska bilar

Citat:
Yes, the expected life expectancy of European cars has increased significantly compared to previous generations, with the average age of passenger cars in the EU rising from 10.9 years in 2013 to over 12.3 years by 2022, and projected to remain high in 2026. While advanced technology has improved durability, the trend is driven by a combination of better engineering and economic factors that keep vehicles on the road longer.

Rematec Amsterdam
+3
Key Factors Driving Longevity in European Vehicles
Improved Engineering and Materials: Modern cars feature better corrosion protection, more durable materials, and improved engine technology, allowing many to exceed 250,000 to 300,000 kilometers before needing major repairs.
Rising Average Age: In Western Europe, cars last an average of 18 years, while in Eastern Europe, vehicles often remain in service for up to 28 years.
Increased Reliability: Contrary to the belief that older cars are more durable, modern European vehicles, such as those from BMW, Audi, and Volkswagen, now consistently rank among the most reliable, often exceeding 200,000 miles with proper maintenance.
Economic Factors: As the purchase price of new cars increases, owners are incentivized to maintain their existing vehicles for longer periods.

Amayak Auto Service
+4
Regional Differences in Vehicle Life
Western Europe: Average passenger car lifespan is approximately 18 years.
Eastern Europe: Average passenger car lifespan is notably higher, around 28 years, largely due to the import of used vehicles from the West.

SciSpace
The Impact of Technology and Maintenance
While modern cars are more durable, they are also more complex. Today's vehicles rely on advanced electronics, sensors, and turbochargers, which require specialized maintenance. The longevity of a modern European car is highly dependent on adhering strictly to manufacturer service intervals, particularly for engine oil and transmission maintenance.

European Automotive
+4
Future Trends (2026)
The trend toward older vehicles is expected to continue. Reports as of early 2026 indicate that the average age of vehicles in Europe continues to rise. This sustained increase in average age has made remanufacturing and the aftermarket parts industry essential, as older internal combustion engine (ICE) vehicles are kept running longer.

Så här säger AI om bilar från 2000 vs 2026

Citat:
Today’s new cars are generally more reliable than those from the year 2000 in terms of powertrain longevity, rust prevention, and manufacturing quality, with many designed to easily exceed miles, whereas older cars often struggled to reach miles without major repairs. While modern vehicles have fewer severe mechanical failures, they are far more complex, often experiencing more minor, annoying issues with electronics, infotainment, and software, which reduces their overall dependability score for some users.

Reddit
·r/whatcarshouldIbuy
+4
Key Reliability Differences (2026 vs. 2000)
Engine & Transmissions: Modern manufacturing ensures engines last much longer and require less frequent maintenance compared to the year 2000.
Electronics & Software: Newer cars are laden with sensors, infotainment screens, and complex computer systems that are more prone to glitches and expensive to repair than older mechanical components.
Serviceability: Cars from 2000 were easier to repair at home, while modern cars often require specialized, expensive diagnostic tools, leading to longer downtime.
Rust & Materials: Modern vehicles utilize superior anti-corrosion technology and materials, making them far less prone to structural rust compared to vehicles from over two decades ago.

Reddit
·r/whatcarshouldIbuy
+5
Safety & Functionality
While you might deal with more minor tech glitches, a 2026 vehicle is vastly superior in safety, featuring advanced driver assistance systems (ADAS) like automatic emergency braking and lane-keeping assist, which were nonexistent in 2000. The general consensus is that modern cars are more dependable, but less reparable.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in