2026-01-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Ställer du samma frågeställning till Amex/Visa/Mastercard?

De är i klass två. Förhoppningsvis gör Uppdrag granskning ett gräv på detta.. gärna i samverkan med någon forskare med åtkomst till register och rätt statistik.
Citera
2026-01-15, 16:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbraS
De är i klass två. Förhoppningsvis gör Uppdrag granskning ett gräv på detta.. gärna i samverkan med någon forskare med åtkomst till register och rätt statistik.

Köper mycket via Klarna och hade felaktigt markerat en faktura som betald utan att den var det. Klarna skickar då dagen före förfallodagen en påminnelse till mig om att fakturan förfaller till betalning nästa dag. Snabbt kollade jag och ser då att jag inte skickat iväg den. På så sätt kunde jag göra det och jag slapp extra avgifter. Lysande skött från Klarnas sida.
Citera
2026-02-06, 13:39
Avstängd
klarna är pk
https://www.klarna.com/se/kundservice/varfor-nekades-mitt-kop-med-klarna-kreditkortet/

läs listan nedan
på sidan

dom har tydligen rätt att neka det mesta
ex alkohol och medicinsk vård
vafan får man köpa? bara det som klarna tillåter
Citera
2026-02-06, 18:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
klarna är pk
https://www.klarna.com/se/kundservice/varfor-nekades-mitt-kop-med-klarna-kreditkortet/

läs listan nedan
på sidan

dom har tydligen rätt att neka det mesta
ex alkohol och medicinsk vård
vafan får man köpa? bara det som klarna tillåter
öööhhh dom exkluderar extremt mycket som är en mycket normal del av vår vardag, varför neka betalning för medicinsk vård till ex eller mat eller räkningar eller abonnemang vilket torde inkludera bla mobil och internet, helt koko droger kan jag förstå men sånt som under många år varit en normal vardag för oss alla?
Citera
2026-02-28, 11:46
Avslutad
Varför går det inte att betala mer än lägsta belopp på en delbetalning? Det har jag för mig att det alltid har gått men jag kan bara betala det avtalade beloppet eller hela beloppet. Det brukar ju gå att betala ett valfritt belopp. Har lite mer pengar denna månad och skulle vilja öka beloppet för att betala av det snabbare.
Citera
2026-03-17, 20:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Gick in för att deklarera men såg att jag saknade kontrolluppgifter från klarna.
De verkar inte skickat något till skatteverket. Har ett sparkonto med en mindre summa som jag fått ränta på under förra året men inget står med i deklarationen.

Fler som saknar? Hur löser man det? Har halvhjärtat försökt nå kundtjänst men orkar inte riktigt just nu och hamnade bara på en AI som bara stod och snurra och en chat som inte svara.
Citera
2026-03-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Gick in för att deklarera men såg att jag saknade kontrolluppgifter från klarna.
De verkar inte skickat något till skatteverket. Har ett sparkonto med en mindre summa som jag fått ränta på under förra året men inget står med i deklarationen.

Fler som saknar? Hur löser man det? Har halvhjärtat försökt nå kundtjänst men orkar inte riktigt just nu och hamnade bara på en AI som bara stod och snurra och en chat som inte svara.

Om räntebeloppet är under 100 kr så redovisas de inte enligt lag.
Citera
2026-03-19, 17:56
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om räntebeloppet är under 100 kr så redovisas de inte enligt lag.

Ja det vet jag men det var över 100 kr men har fått tag på samanställningen så jag har själv fört in det i deklarationen. (vilket man också egentligen ska med belopp under 100 kr)
Citera
2026-03-29, 00:16
Medlem
Någon som testat klarnas swish?
Citera
2026-03-29, 10:24
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Varför går det inte att betala mer än lägsta belopp på en delbetalning? Det har jag för mig att det alltid har gått men jag kan bara betala det avtalade beloppet eller hela beloppet. Det brukar ju gå att betala ett valfritt belopp. Har lite mer pengar denna månad och skulle vilja öka beloppet för att betala av det snabbare.

Menar du via appen? Det går om du betalar via banken iaf.
Citera
2026-05-07, 10:55
Medlem
st33rs avatar
Om ni köper något på avbetalning via Klarna, säg uppdelat på 12.
Finns det nåt mönster då de sätter vilket datum räkningen ska betalas varje månad?

De flesta som har sånt, Qliro, Resurs Payex osv brukar lägga betalningen i slutet av månaden. Men klarna har lagt den den 18:e.

Undrar om det finns nån baktanke där?

Har noterat att Klarna vill tvinga en att betala via deras bankapp. Om man betalar via bank i appen på datumet räknas den som betald direkt och dras från kontot två dagar senare. Man kan också betala via swish.
Men betalar du in via din bank på sista betaldatumet får du per automatik 60 kr förseningsavgift eftersom det reggas som betalt först tidigast två dagar senare.
Citera
2026-05-07, 16:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Om ni köper något på avbetalning via Klarna, säg uppdelat på 12.
Finns det nåt mönster då de sätter vilket datum räkningen ska betalas varje månad?

De flesta som har sånt, Qliro, Resurs Payex osv brukar lägga betalningen i slutet av månaden. Men klarna har lagt den den 18:e.

Undrar om det finns nån baktanke där?

Har noterat att Klarna vill tvinga en att betala via deras bankapp. Om man betalar via bank i appen på datumet räknas den som betald direkt och dras från kontot två dagar senare. Man kan också betala via swish.
Men betalar du in via din bank på sista betaldatumet får du per automatik 60 kr förseningsavgift eftersom det reggas som betalt först tidigast två dagar senare.
Kan det vara så att den ursprungliga fakturan skapades 30 dagar innan den 18:e?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in