Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Tvingar Klarna kunderna att ta lån? Du uttrycker typiska vänsteråsikter att människor inte kan/ska/bör ta ansvar för sina liv och att skjuta över skulden på någon annan.
Klarna är toppen som gör att man betalar smidigt, 30 dagar efter köpet, utan ränta.
Nej de är inte transparenta i sin affärsmodell gentemot kund. De halar också med betalningar 3-4-5 dager för att tjäna mer ränta. Ränta på 21-22 procent är ocker i dagens räntemiljö enligt min mening. Gemene man som nyttjar krediterna är nog dåligt insatta i vilka höga kostnader Klarna debiterar kund. Klarna leder i flödet också kunden till finansiering i första hand.
Shady och oärligt är mitt betyg. Från och med inkomståret 2026 så är inte ränta på konsumtionslån avdragsgillt i deklarationen så de som har sådana lån bör tänka en extra gång. En variant är att om du äger din bostad, utöka bostadslånet, och betalar av krediten. Så försvinner den så kallade Klarna- fällan och månadskostnaden blir mycket lägre.
Knark och vapen är inte fritt i Sverige, bra, men jag är inte vänstervriden för det. Klarna är på min topp 5 lista över de sämsta företagen… de borde skämmas. Hur många kunder tar livet av sig varje år, där överskuldsättning är en reell grundbult till psykisk ohälsa…