2025-12-18, 20:29
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Folk som gnäller på Klarna och/eller andra bolag i samma bransch är såna som sannolikt hade behövt förmyndare.

/#LOUDmouth#
Citera
2025-12-20, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Klarna vill gärna att man betalar via deras app istället för via sin bankapp

I klarna appen står olika skulder jag har, och ett ocr-nummer. Det står dock ingen info om bankkonto eller plusgiro

Betalar jag via min bank - via klarna- appen - tar det kanske tre vardagar innan betalningen går igenom

Så därför föredrar jag att betala manuellt via banken så det dras från kontot direkt.

Nån som vet var information finns om till vilker bankgiro man betalar in räkningar till klarna?

Har Klarna kreditkort med "köpkraft" och betala senare 30 dagar. När köpet går igenom skickar Klarna ut ett mejl. "Din betalningsinformation för [Stället du handlat på]"

Där i står det ett PlusGiro konto. OCR. Belopp.
Det här är alltså det "riktiga" fakturan som skickas ut på mejlen. Men ja lite konstigt det ej finns i appen.
Citera
2025-12-23, 12:21
Avslutad
Klarnas app måste vara det segaste och trasigaste som ett så stort företag någonsin haft
Citera
2026-01-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Fan vad jag hatar Klarna. De har lyckats inflitrera många internetsajter och del har dem som enda betalningsmetod. De har alltid kreditköp förvalt för de är så de tjänar pengar, dvs på att låna pengar till dig fast du inte behöver det. Försöker man sig på deras direktbetalning så är det skitkomplicerat och funkar sällan bara för att folk ska ge upp och ta kreditköpet.

Jävla maffiaföretag.

Riktigt skitigt och äckligt företag, ockerränta på 21-22 procent. Möjliggör att unga personer med lägre impulskontroll överskuldsätter sig. Tex. Personer med ADHD. Unga personer som tar livet av sig för att de hamnat i ett ekonomiskt läge de inte tar sig ur och skäms. Skäms på er Klarna…

Vore intressent att se statistik på hur många kunder som har stora skulder till Klarna som begår självmord..
Citera
2026-01-11, 21:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbraS
Riktigt skitigt och äckligt företag, ockerränta på 21-22 procent. Möjliggör att unga personer med lägre impulskontroll överskuldsätter sig. Tex. Personer med ADHD. Unga personer som tar livet av sig för att de hamnat i ett ekonomiskt läge de inte tar sig ur och skäms. Skäms på er Klarna…

Vore intressent att se statistik på hur många kunder som har stora skulder till Klarna som begår självmord..

Tvingar Klarna kunderna att ta lån? Du uttrycker typiska vänsteråsikter att människor inte kan/ska/bör ta ansvar för sina liv och att skjuta över skulden på någon annan.

Klarna är toppen som gör att man betalar smidigt, 30 dagar efter köpet, utan ränta.
Citera
2026-01-12, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tvingar Klarna kunderna att ta lån? Du uttrycker typiska vänsteråsikter att människor inte kan/ska/bör ta ansvar för sina liv och att skjuta över skulden på någon annan.

Klarna är toppen som gör att man betalar smidigt, 30 dagar efter köpet, utan ränta.

Nej de är inte transparenta i sin affärsmodell gentemot kund. De halar också med betalningar 3-4-5 dager för att tjäna mer ränta. Ränta på 21-22 procent är ocker i dagens räntemiljö enligt min mening. Gemene man som nyttjar krediterna är nog dåligt insatta i vilka höga kostnader Klarna debiterar kund. Klarna leder i flödet också kunden till finansiering i första hand.

Shady och oärligt är mitt betyg. Från och med inkomståret 2026 så är inte ränta på konsumtionslån avdragsgillt i deklarationen så de som har sådana lån bör tänka en extra gång. En variant är att om du äger din bostad, utöka bostadslånet, och betalar av krediten. Så försvinner den så kallade Klarna- fällan och månadskostnaden blir mycket lägre.

Knark och vapen är inte fritt i Sverige, bra, men jag är inte vänstervriden för det. Klarna är på min topp 5 lista över de sämsta företagen… de borde skämmas. Hur många kunder tar livet av sig varje år, där överskuldsättning är en reell grundbult till psykisk ohälsa…
Citera
2026-01-12, 14:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej de är inte transparenta i sin affärsmodell gentemot kund. De halar också med betalningar 3-4-5 dager för att tjäna mer ränta. Ränta på 21-22 procent är ocker i dagens räntemiljö enligt min mening. Gemene man som nyttjar krediterna är nog dåligt insatta i vilka höga kostnader Klarna debiterar kund. Klarna leder i flödet också kunden till finansiering i första hand.

Shady och oärligt är mitt betyg. Från och med inkomståret 2026 så är inte ränta på konsumtionslån avdragsgillt i deklarationen så de som har sådana lån bör tänka en extra gång. En variant är att om du äger din bostad, utöka bostadslånet, och betalar av krediten. Så försvinner den så kallade Klarna- fällan och månadskostnaden blir mycket lägre.

Knark och vapen är inte fritt i Sverige, bra, men jag är inte vänstervriden för det. Klarna är på min topp 5 lista över de sämsta företagen… de borde skämmas. Hur många kunder tar livet av sig varje år, där överskuldsättning är en reell grundbult till psykisk ohälsa…

Vad då »halar med betalningen«? Det står som jag skrev var och en fritt att ta lån eller inte. Om det är en viss ränta så vet man det. Att konsumtionslån inte är avdragsgillt längre är en avskräckande åtgärd för att minska intresset att ta sådana lån.

Det är alltid den som tar ett lån som bär ansvaret. Klarna är helt perfekt för mig som betalningstjänst. De har hjälp mig flera gånger att häva köp när säljaren konstrat.
Citera
2026-01-12, 16:23
Medlem
Citat:
Vad då »halar med betalningen«? Det står som jag skrev var och en fritt att ta lån eller inte. Om det är en viss ränta så vet man det. Att konsumtionslån inte är avdragsgillt längre är en avskräckande åtgärd för att minska intresset att ta sådana lån.

Det är alltid den som tar ett lån som bär ansvaret. Klarna är helt perfekt för mig som betalningstjänst. De har hjälp mig flera gånger att häva köp när säljaren konstrat.

Det ska inte behöva ta så många dagar, från det att en kund trycker på betala i appen tills dess att den är registrerad som betald. Det finns fler inlägg om detta här på Flashback, sök så kan du läsa om det, om du precis som jag inte har ett konto hos Klarna 😊😊

Jag har hjälpte en kompis ur Klarna-röran och sett hur det funkar.. beware! ☠️
Citera
2026-01-12, 16:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det ska inte behöva ta så många dagar, från det att en kund trycker på betala i appen tills dess att den är registrerad som betald. Det finns fler inlägg om detta här på Flashback, sök så kan du läsa om det, om du precis som jag inte har ett konto hos Klarna 😊😊

Jag har hjälpte en kompis ur Klarna-röran och sett hur det funkar.. beware! ☠️

Jag har aldrig haft det problemet. Jag betalar med angivet betalningsdatum och det fungerar perfekt.
Citera
2026-01-12, 16:32
Medlem
Citat:
Jag har aldrig haft det problemet. Jag betalar med angivet betalningsdatum och det fungerar perfekt.

Du är duktig, alla som inte har konto på Klarna borde titta sig i spegeln, säga ”bra jobbat” högt och samtidigt klappa sig själv med höger hand på vänster axel.

Sedan upprepa detta tre gånger efter varandra. 👏🏻👏🏻👏🏻

Dyrare skit är svårt att hitta. Bankens kreditkort är ju billigare 🤣🤣
Citera
2026-01-14, 10:41
Avslutad
Klarna lanserar "peer-to-peer" (Swish-konkurrent)

Tjänsten är redan i gång i mindre skala.
Den ska rullas ut gradvis i 13 europeiska länder, men gäller
till en början bara mellan kunder som har Klarna-konto.
På sikt ska det gå att skicka pengar över landgränserna också.

https://www.klarna.com/se/
14 jan-26: https://www.klarna.com/international/press/klarna-expands-digital-bank-offer-with-peer-to-peer-payments/
https://www.expressen.se/ekonomi/klarna-lanserar-swish-konkurrent/
Citera
2026-01-14, 12:41
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:

Ställer du samma frågeställning till Amex/Visa/Mastercard?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in