Citat:
Ursprungligen postat av
torkskap1
Att vi har få åtal och domar för falsk angivelse kan väl lika gärna tyda på att det är i princip omöjligt att bevisa att någon ljuger om våldtäkt om båda erkänner att samlag ägt rum.
Ja, det är lätt att döma enbart mannen när kvinnan var full och ej minns, även om mannen var lika full.
Tycker det säger endel när Sveriges främsta advokat, Johan Eriksson säger att sexualbrottsmål är störst risk att dömas oskyldigt t.ex. med narkotikabrott. Och t.ex. en fd statsåklagare säger han är helt säker på att det sitter män oskyldigt dömda för våldtäkt. Detta tyder ju på att man sett en hel del fall där bevisningen varit tveksam eller ej borde varit tillräcklig, men personen ändå dömts.
Men nu pratar ju vi om en fråga som helt och hållet bygger på mörkertal och där det näst intill är omöjligt att på detaljerad nivå fastslå någonting. Om jag då BLAND ANNAT använder mig av åtal/domar för falsk angivelse, som ligger på en monumentalt låg nivå i antal, så är det ju knappast fel att använda det som ETT AV FLERA underlag i frågan? Jag tänker att om fullskaliga lögner skulle ligga bakom flertalet av de våldtäktsanmälningar som görs, så skulle antal åtal/domar för falsk angivelse i vart fall vara vanligare förkommet.
Om du däremot efterfrågar konkreta anledningar till att få personer falskt anklagar andra för våldtäkt, så skulle jag säga:
1. Rädslan att själv begå och åka dit för brott.
2. Rädslan för det man utsätter motparten för.
3. Rädslan för den skuld, skam och stigmatisering man får utstå om detta uppdagas.
4. Att många våldtäktsfall sker mellan personer som känner varandra. Att falskt anklaga någon man känner, någon man kanske tycker om, har en relation till/med osv. är nog en anledning som skulle göra att de allra flesta människor avstod att anklaga denne för våldtäkt.
5. Tilläggas skall att det även kan saknas incitament i de fallen man inte känner vederbörande. Detta eftersom man då inte har något otalt med varandra, som skulle vara anledning att beljuga denne. En annan anledning till att många skulle dra sig för att falskt anklaga någon, man inte känner, är att man inte vet vad denne skulle vara kapabel till.
6. Om jag även får tillföra konkreta anledningar till att jag inte tror att det är vanligt förkommande att man falskt anklagar någon för våldtäkt för att få ut pengar via försäkringsbolaget, så skulle jag säga: Ofta rör sådana här fall yngre personer, vilka knappt vet att dom har en försäkring. Oaktat "äldre" eller "yngre" så tror jag att det är få personer som är insatta i hur olycksfallsförsäkringen och överfallsskyddet fungerar. Jag tror att gemene man är medveten om att försäkring kan tas i anspråk vid t ex skadegörelse, stöld eller inbrott - men att man kan få ut försäkringspengar efter en våldtäkt tror jag inte särskilt många är insatta i. Oaktat "insatt" eller "inte insatt" så tror jag inte att särskilt många skulle ha uppfattningen om att det "bara är att ringa försäkringsbolaget, så kommer pengarna". Man ser nog framför sig ett krångligt, komplicerat och utdraget förlopp - och många avskräcks nog bara av termerna "
försäkringsbolag" och "
utredning" eller av auktoriteterna som arbetar där.