2026-05-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag attackerade dig för att du helt okritiskt köpte påståendet att en person som i årtionden kritiserat läkemedelsindustrin och även spritt antivaccinpropaganda via sin hemsida skulle vara nån sorts nyfräslt omvänd tidigare pro-vaccinist som nu sett ljuset och blivit antivaxxer..

Nu vet jag ju inte vad du kategoriserar som en "topprådgivare" - du kanske skulle kalla Trumps parkeringsvakt för topprådgivare också, men Katy Talento var en mellanchef utan beslutsfattande mandat.
Hon är så okänd att hon inte ens har en wikipediasida, den enda plats hon ens nämns på i wikipedia är i en lista över "Other contributors to project 2025" där hon kvalat in som en av 307 "other contributors". 182 av de 307 står uppräknade som att de är "tied to Trump" - men Katy är inte ens en av dem...
Hehe... trevligt att kritiken nu bara handlar om att förminska visselblåsaren, helt enligt spelboken. Här ägnas inte ett ord åt det hon faktiskt avslöjar... att man aktivt motarbetat studier på vaccinsäkerhet och gjort allt för att hindra kritiker från att ens komma i närheten av presidenten.

Det var hur som helst under Trump 1.0... RFK Jr. HAR ju faktiskt nu tillgång till Trump 2.0. Får se hur det kommer gå... hittills tycker jag att det har gått för långsamt.

Såg på X att RFK Jr. skriver att han förlåtit Talento... vete sjutton om jag skulle förlåta någon som agerat lakej åt Big Pharma på så sätt som hon har gjort. Hon har blod på sina händer...
Citera
2026-05-07, 00:07
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Hehe... trevligt att kritiken nu bara handlar om att förminska visselblåsaren, helt enligt spelboken. Här ägnas inte ett ord åt det hon faktiskt avslöjar... att man aktivt motarbetat studier på vaccinsäkerhet och gjort allt för att hindra kritiker från att ens komma i närheten av presidenten.
Kritiken jag framfört handlar fortfarande inte om henne - kritiken handlar om dig och varför du kallar henne ”topprådgivare” och tidigare ”inbiten pro-vaxxer” när det inte ens nästan verkar stämma med verkligheten…
Citera
2026-05-07, 08:03
Medlem
Citat:
Kritiken jag framfört handlar fortfarande inte om henne - kritiken handlar om dig och varför du kallar henne ”topprådgivare” och tidigare ”inbiten pro-vaxxer” när det inte ens nästan verkar stämma med verkligheten…

1️⃣ - Å ena sidan har vi hennes egna vittnesmål där hon skriver att hon var pro-vaxx och att hon aktivt motarbetat oberoende forskning kring vaccinbiverkningar.

Confessions of a White House Public Health Priestess
"-I kept Robert F. Kennedy Jr. out of the West Wing. Now I owe him an apology."
https://www.katytalento.com/p/confessions-of-a-white-house-public

Citat:
I was a staffer on the U.S. Senate committee that oversees CDC. It was my job to recommend, when it came to public health, which bills to write, which bills to move, which bills to kill, which issues to conduct oversight on and which agencies to subpoena./../
I was a Harvard-trained infectious disease epidemiologist. I believed, religiously, that vaccines were the gold standard of public health interventions.

Not because I had been shown the evidence for their effectiveness and safety in public health school, by examining the seminal clinical trials demonstrating as much (I hadn’t). But because I had been trained in the orthodoxy of public health, where it was assumed that someone had studied this and it had been demonstrated at some point - so now we could all focus on more pressing matters, like how to get vaccines in more kids’ arms around the world.

Så sent som under första Trumpadministrationen jobbade hon i praktiken pro-vaxxer om man får kalla det så.
Citat:
Fast forward fifteen years and several other Senate staff jobs. It was 2017, and I was now President Trump’s lead health advisor on the Domestic Policy Council, and we were all still trying to find the bathrooms in the White House.
I was now far more experienced and savvy a staffer, and utterly untrusting of federal agencies - especially the CDC. But I still believed with all my heart that vaccines were life-saving, critically-needed interventions to protect children, and that they worked best when uptake and the subsequent herd immunity was high.

Det var t.ex. hennes jobb motarbeta RFK Jr...
Citat:
I was told that Robert F. Kennedy, Jr, an acquaintance of candidate Trump, had gotten him to commit to establishing a Vaccine Safety Commission once he was in office. Mr. Kennedy was now calling and wanted to get the promised commission going.

It was my job to make this problem go away.

I was all in.

2️⃣ - Å andra sidan har vi... just det ja... vad har vi egentligen? Du har, såvitt jag kan se, inte kommit med några exempel på antivaxx-saker hon har skrivit eller sagt?

Hon har i handling visat att hon var pro-vaxx... har du några exempel på hennes antivaxx-aktiviteter, eller är det bara hörsägen från din sida?

Ännu viktigare än henne är ju som sagt det SYSTEM som inte vill att sanningen om vacciners skadeverkningar undersöks, vilket denna historia är ett talande exempel på. Allt som motsäger "illusionen av konsensus" som råder måste stoppas!!
Citera
2026-05-07, 08:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
1️⃣ - Å ena sidan har vi hennes egna vittnesmål där hon skriver att hon var pro-vaxx och att hon aktivt motarbetat oberoende forskning kring vaccinbiverkningar.
Du tycker inte hennes påståenden om att hon var PRO-vaxx motsägs lite av hennes egen blogg där hon långt tidigare ifrågasatte vacciners säkerhet samt cdc och spred antivaxx-propaganda och konspirationsteorier om preventivmedel?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-05-07 kl. 09:00.
Citera
2026-05-07, 09:07
Medlem
Citat:
Du tycker inte hennes påståenden om att hon var PRO-vaxx motsägs lite av hennes egen blogg där hon långt tidigare ifrågasatte vacciners säkerhet samt cdc och spred antivaxx-propaganda och konspirationsteorier om preventivmedel?
Du har fortfarande inte kommit med exempel på antivaxx-propaganda hon skulle ha skrivit på den där "bloggen"... än så länge är det bara hörsägen från en anonym flashbackare... 😁
Citera
2026-05-07, 09:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du har fortfarande inte kommit med exempel på antivaxx-propaganda hon skulle ha skrivit på den där "bloggen"... än så länge är det bara hörsägen från en anonym flashbackare... 😁

Jag har aldrig påstått och jag tror inte heller att hon skrivit någon utmärkande antivaxxpropaganda själv - det är mer som hon ska ha spridit andras berättelser och ifrågasatt säkerheten och testningen av vacciner.

Det är som sagt fortfarande inte hennes person eller åsikter jag kritiserar - kritiken handlar om dig och varför du kallar henne ”topprådgivare” och tidigare ”inbiten pro-vaxxer” när det inte ens nästan verkar stämma med verkligheten.

Här har du mitt första inlägg i debatten som referens om du har svårt att minnas eller bläddra till inläggen från igår:
Katy Talento har väl aldrig varit pro-vaccin? Redan 2010 startade hon bloggen (One Mom's journey) där hon skrev om sin oro kring vaccin och berättelser om vaccinskador. Hon var inte lika öppet kritisk då, men hon har vad jag vet aldrig publicerat något där hon varit pro vaccin. Under sin tid hos Trump beskrevs väl hennes team snarare (oavsett vad man tycker om saken) som tokar som var emot abort, emot p-piller och emot vacciner.
Citera
2026-05-07, 09:54
Medlem
Citat:
Vilken antivaxx -propaganda har hon spridit på den där bloggen? Har du några exempel eller inte?

Citat:
Katy Talento har väl aldrig varit pro-vaccin? Redan 2010 startade hon bloggen (One Mom's journey) där hon skrev om sin oro kring vaccin och berättelser om vaccinskador.
Har du ens någon källa på att Katy Talento 2010 startade en blogg som hette "One Mom's journey"?

Eller ljuger du?
Senast redigerad av Dick-Jerker 2026-05-07 kl. 10:46.
Citera
2026-05-07, 11:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vilken antivaxx -propaganda har hon spridit på den där bloggen? Har du några exempel eller inte?

Har du ens någon källa på att Katy Talento 2010 startade en blogg som hette "One Mom's journey"?
Eller ljuger du?
Nej jag ljuger inte men jag kan backa från påståendet att hon publicerat antibaxx-berättelser eftersom jag inte kan citera det. Så här säger ChatGTPT:

Jag hittar faktiskt ingen verifierbar källa för påståendet att bloggen hette exakt “One Mom’s Journey”.
Så där behöver jag korrigera mig själv
------
Ja, hon bloggade tidigt (2010-talet), men hennes tidiga blogg finns inte komplett arkiverad i en sammanhängande, lätt sökbar form, de flesta konkreta formuleringar vi har kommer från senare återpublicerade texter (2017–2026) och inte från originalinlägg i full form

📌 Kort svar
👉 Ja, hon bloggade då.
👉 Ja, vaccindebatt fanns i hennes miljö.
👉 Men: de tidiga inläggen är inte bevarade på ett sätt som gör att man kan citera dem ordagrant som primärkällor idag.
Citera
2026-05-07, 11:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
HAHAHA!!! Du hade aldrig någon källa utan förlitade dig på en hallucinerande AI!! Sicken jävla sopa du är!! 😂😂😂

Ja det var dåligt - lika dåligt som när du skrev att hon var en topprådgivare eller förlitade dig på hennes eget påstående att hon var en "inbiten pro-vaxxer". Jag tar fram skämskudden och hoppas att du gör det också och backar från ditt hittepå - alternativt visar att dina påståenden är korrekta.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-05-07 kl. 11:37.
Citera
2026-05-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ja det var dåligt - lika dåligt som när du skrev att hon var en topprådgivare eller förlitade dig på hennes eget påstående att hon var en "inbiten pro-vaxxer". Jag tar fram skämskudden och hoppas att du gör det också och backar från ditt hittepå - alternativt visar att dina påståenden är korrekta.

- Katy Talento var en rådgivare i Vita huset vilket enligt mig placerar henne i toppskiktet, men du får väl tolka det annorlunda om du vill.

- Hennes uppgift var att aktivt motarbeta oberoende forskning kring vaccinbiverkningar.

- Hon var vid den här tiden en övertygad pro-vaxxer som trodde på vacciners förträfflighet och ville trycka in vaccin i så många armar som möjligt.

- Hon har bett Robert F. Kennedy Jr. om ursäkt för att hon motarbetade honom under den första Trumpadministrationen.

Du däremot kom med en helt påhittad historia om att hon drev en blogg 2010...
Citat:
Katy Talento har väl aldrig varit pro-vaccin? Redan 2010 startade hon bloggen (One Mom's journey) där hon skrev om sin oro kring vaccin och berättelser om vaccinskador.

När man börjar skrapa på ytan och ställa motfrågor så visar det sig att trots att det var ett luftslott så citerar du fortfarande ChatGPT... menar du att det visst fanns en blogg men att den kanske inte hette “One Mom’s Journey”? 😁🤡

Jag hoppas verkligen att du fattar att det fanns ingen blogg!! ...och din trovärdighet är, vilket jag inte trodde var möjligt, ännu lägre än vad den redan var!! 😂
Senast redigerad av Dick-Jerker 2026-05-07 kl. 12:45.
Citera
2026-05-07, 15:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
- Katy Talento var en rådgivare i Vita huset vilket enligt mig placerar henne i toppskiktet, men du får väl tolka det annorlunda om du vill.

- Hennes uppgift var att aktivt motarbeta oberoende forskning kring vaccinbiverkningar.
Källa? Och då menar jag inte hennes egna påståenden.

Citat:
- Hon var vid den här tiden en övertygad pro-vaxxer som trodde på vacciners förträfflighet och ville trycka in vaccin i så många armar som möjligt.
Källa? Och då menar jag inte hennes egna påståenden.

Citat:
- Hon har bett Robert F. Kennedy Jr. om ursäkt för att hon motarbetade honom under den första Trumpadministrationen.
Och? Det skulle jag också gjort om jag inte hade nån skam i kroppen och ville ha ett bättre jobb.

Citat:
Du däremot kom med en helt påhittad historia om att hon drev en blogg 2010...
Varför tror du det är påhittat?

Här är en artikel i NY Times från 2017 som beskriver hur Talento bloggat:
Katy Talento, who has written attacks on birth control pills for a right-wing blog, sits on Mr. Trump’s Domestic Policy Council.
https://www.nytimes.com/2017/07/14/opinion/donald-trump-women-reproductive-rights.html
Citera
2026-05-07, 15:45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du försöker slänga dig med en "källa" som inte handlar om vaccin överhuvudtaget... PRICELESS!!

Du är inte ett dugg bättre än den andra AI-idioten som postar rena gallimattias-inlägg i tråden. 🤡

Vill jag diskutera med en AI kan jag göra det utan mellanhänder, thank you very much!! 😁

Det var en källa på att hon bloggat - vilket du påstod var påhittat. NY Times artikel har ingenting med AI att göra, och det är inte heller en länk som AI har tagit fram.

Hur går det med källorna du skulle ta fram för att stödja dina påståenden (dvs själva grunden till den här diskussionen)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in