2026-05-07, 08:49
Medlem
Färgen känns mer som en feministglass, den borde varit regnbågsfärgad.
Senast redigerad av Medborgarbidrag 2026-05-07 kl. 09:07.
Citera
2026-05-07, 08:59
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om man upprörs över en jävla glass där två kronor går till hbtq-rörelsen och manar till bojkott så är man självklart en homofob.

Men varför?

Om man inte vill ha flaggor som symboliserar sexualitet och en viss politisk inriktning på sin glass, hur kan det vara samma sak som att man är rädd för homosexuella?
Citera
2026-05-07, 09:03
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Du menar SIA Glassbåt? Den som såldes förra året med reklam på en lycklig heterosexuell kärnfamilj med barn?

Vad menar du att folk skulle ha emot den?

En familj består ju naturligt av heterosexuella män och kvinnor som får barn, så att visa en bild på det är såklart inget anmärkningsvärt.

Men hade det funnits en flagga som symboliserar "lycklig heterosexuell kärnfamilj med barn", då hade jag ställt mig tveksam. Jag tycker inte man ska ha flaggor eller symboler som är förknippade med sex eller politik på glassar.
Citera
2026-05-07, 09:06
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
En familj består ju naturligt av heterosexuella män och kvinnor som får barn, så att visa en bild på det är såklart inget anmärkningsvärt.

Men hade det funnits en flagga som symboliserar "lycklig heterosexuell kärnfamilj med barn", då hade jag ställt mig tveksam. Jag tycker inte man ska ha flaggor eller symboler som är förknippade med sex eller politik på glassar.

Så det du inte gillar är att det är regnbågsfärger på omslaget av glassen?

Sen måste jag dubbelkolla, om det hade vart ett foto på två kvinnor och deras gemensamma barn i reklamen.... ingen reaktion?
Eller säg om heterofamiljen i mitt förra exempel hade en vit person och en svart... lugna puckar?
Senast redigerad av triptyken 2026-05-07 kl. 09:09.
Citera
2026-05-07, 09:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Men varför?

Om man inte vill ha flaggor som symboliserar sexualitet och en viss politisk inriktning på sin glass, hur kan det vara samma sak som att man är rädd för homosexuella?

Om man får tuppjuck över att 1 glass av 100 har regnbågsfärger och två kronor går till hbtq-rörelsen har man tydliga problem i sitt förhållningssätt till homosexuella/transpersoner osv.

Ett normalt förhållningssätt till detta är att man inte bryr sig alls. Det är ingen som tvingar dig att köpa denna glass.
Citera
2026-05-07, 09:14
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Så det du inte gillar är att det är regnbågsfärger på omslaget av glassen?

Korrekt. Dock är det ju inte färgerna som sådana jag vänder mig emot, utan att de utgör en symbol för sexualitet och ideologi.

Verkar det här konstigt eller som ny information? Många på min sida påpekar det här, inklusive trådstartaren, men din sida verkar ha en mental spärr att ta in det och kraxar istället om "homofobi".
Citera
2026-05-07, 09:18
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om man får tuppjuck över att 1 glass av 100 har regnbågsfärger och två kronor går till hbtq-rörelsen har man tydliga problem i sitt förhållningssätt till homosexuella/transpersoner osv.

Ett normalt förhållningssätt till detta är att man inte bryr sig alls. Det är ingen som tvingar dig att köpa denna glass.

Ditt svar är ett standardsvar från sådana med din åsikt: "Det här är ju ingen stor grej".

Om det inte är en stor grej, varför då inte sluta visa pride-flaggor på så många platser? För det rör sig såklart inte om bara en glass, utan är en trend i samhället.
Citera
2026-05-07, 09:21
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Korrekt. Dock är det ju inte färgerna som sådana jag vänder mig emot, utan att de utgör en symbol för sexualitet och ideologi.

Verkar det här konstigt eller som ny information? Många på min sida påpekar det här, inklusive trådstartaren, men din sida verkar ha en mental spärr att ta in det och kraxar istället om "homofobi".

Det är för att det är smärtsamt genomskinligt? Samma som SIA sommarglassbåt förra året som blev rabalder för "din sida". Ni lurar verkligen ingen.

Jag har visserligen aldrig kallat dig en homofob i tråden. Jag personligen tror bara du är en lättkränkt liten fitta som tror världen bryr sig, inte homofob. Så var vänlig editera ditt inlägg till "din sida verkar ha en mental spärr att ta in det och kraxar istället om att jag är en lättkränkt liten fitta", tack.
Citera
2026-05-07, 09:22
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Vad tänker ni om tilltaget?

När stormen i vattenglaset blir samtalsämnet så undrar man vem som eg ligger bakom tilltaget.
RFSL:s PR avdelning som söker provokation?

Dykt upp många märkliga glassar genom åren, tror ingen bryr sig ärligt sagt om det är en politisk rengbågsglass med där någonstans, men kan hålla med att man är mindre benägen att ge den en chans om det finns ett politisk budskap med, Sen finns det 99 andra glassar att välja på, allt som kommer ske är att försäljningsstatistiken kommer visa att det blev ett fiasko, som alla andra episka politiska påhitt som man gjort, allt från Disney till gilliette och jaguar.
Citera
2026-05-07, 09:30
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Det är för att det är smärtsamt genomskinligt? Samma som SIA sommarglassbåt förra året som blev rabalder för "din sida". Ni lurar verkligen ingen.

Jag har visserligen aldrig kallat dig en homofob i tråden. Jag personligen tror bara du är en lättkränkt liten fitta som tror världen bryr sig, inte homofob. Så var vänlig editera ditt inlägg till "din sida verkar ha en mental spärr att ta in det och kraxar istället om att jag är en lättkränkt liten fitta", tack.

Uppenbarligen bryr sig en hel del, woke-frågorna är i topp att skapa den polariseringen i väst som bl.a. lett till att Donald Trump blev president. Ni låtsas att ni inte tycker det är en viktig fråga, sen trycker ni ner HBTQ och woke frågor överallt på folk.

Och vad är det som är genomskinligt menar du? Man ska få hata eller älska vad man vill, den ursprungliga idén byggde på tolerans, att alla får tycka och gilla vad de vill så länge man inte försöker trycka på sin sak på någon annan. Woke-sidan bröt detta.
Citera
2026-05-07, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
tror ingen bryr sig ärligt sagt
Dras mer åt detta, en nothingburger som bara stör lättkränkta internetkrigare som ska skrika bojkott precis som att de faktiskt tänker göra sak av det hela eller betyder något. Lite signalbeteende liksom.
Det är bokstavligen på samma infantila och löjliga nivå som ”Nogger är rasistisk” och ”88an är nazistisk”.

Div. Kampanjer med fotboll, välgörenhet som att en krona skänks till rädda barnen etc. har väl kommit både här och där genom åren. Glassen i sig ser lite enkel och inte speciellt spännande ut men så är det med isglassar egentligen.

Tramsig tråd som inte riktigt hör hemma här.
Citera
2026-05-07, 09:44
Administrator
admins avatar
Har ändrat trådens rubrik, från "bögglass" till "Prideglass".
Orsak: Regel 0.01.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in