2026-05-06, 21:58
Medlem
Tog min tredje dos(2,5) igår. Har fram till idag tappat 4 kg. Nu pendlar jag normalt upp mot 2 kg mellan olika dagar, så säg mellan 3 och 4 kg i alla fall. Spännande att se hur det fortsätter att utveckla sig.

Tycker fortsatt att den stora skillnaden är att det är betydligt enklare att avsluta ätandet och att trots mindre portioner är jag mätt längre.
Citera
2026-05-07, 08:51
Medlem
Tja!

Jag har nu gått på mounjaro sedan september 25.
tappat drygt 22kg och nästan 30cm runt midjan.

Har hela tiden gått på 2,5mg då det funkat tillräckligt.
Efter att BTD ändrade upplägget så bytte jag till doktera, dom rekommenderade klicka och har nu fått min första 10mg spruta utskriven som jag ska klicka.

Någon som klickar idag som kan beskriva sin erfarenhet?
Ger det samma effekt?
kan jag få mer biverkningar för att dosen är så pass mycket större? för jag sprutar väl i ett mer koncentrerat läkemedel, fast bara mindre mängd? så är lite nojig över det.

tips och lite lugnande hade varit uppskattat
Citera
2026-05-07, 09:04
Medlem
Det är ingen skillnad i effekt om du klickar fram eller inte. Högre koncentration spelar ingen roll eftersom det är mängden verksamt ämne (tirzepatid) du får i dig som avgör hur du reagerar.

Hitta en bra klickräknare online och se till att du förstår vad du gör så ska det inte vara några problem. Jag räknade klick med Ozempic och det gick jättebra.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaHojt
Tja!

Efter att BTD ändrade upplägget så bytte jag till doktera, dom rekommenderade klicka och har nu fått min första 10mg spruta utskriven som jag ska klicka.

Ger det samma effekt?
kan jag få mer biverkningar för att dosen är så pass mycket större? för jag sprutar väl i ett mer koncentrerat läkemedel, fast bara mindre mängd? så är lite nojig över det.

Citera
2026-05-07, 11:58
Medlem
Mycket bra resultat på 2,5 tänker jag. Grattis! Hur mycket har du ändrat kost och motion?
Citat:
Tja!

Citera
2026-05-08, 08:06
Medlem
Citat:

Ger det samma effekt?

Jag har klickat på 10mg-penna sedan förra sommaren. Det spelar ingen roll om du tar 2,5 mg från en 2,5-penna eller en 10-penna, det är mängden verksam substans som spelar roll.

Det som du MÅSTE ha stenkoll på är dock hur många klick du ska ta. Har sett endel skräckexempel på folk som inte fattat och tagit en hel dos 15 mg när de skulle ta 2,5. Nu är det ju inte dödande men säkert obehagligt och väldigt onödigt.
En hel dos (oavsett koncentration på pennan) är alltid 60 klick. 2,5 är en fjärdedel av 10, alltså en fjärdedel av 60 klick, dvs 15 klick. Detta måste du ha fullständig förståelse för.

Sedan tycker jag att det underlättar att rita ett streck med penna vid det klick man ska ta så behöver man bara räkna första gången.

/Numera målvikt och håller på att trappa ner
Citera
2026-05-08, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikbar
Mycket bra resultat på 2,5 tänker jag. Grattis! Hur mycket har du ändrat kost och motion?

Tack!

Alltså jag har gjort "resan" utan hjälpmedel tidigare, från 130 till 80kg.
Men senaste åren har det varit tuffare och känts som jag hamnat i en jojjo, gått från 103-88-98-95 men sällan klarat utan extrema åtgärder att ta mig ner under 88 igen.

Så med kosten har jag egentligen bara ändrat helgerna, sen givetvis enklare kunnat hålla mig till mindre portioner. Vardagarna har sällan varit ett problem då jag började träna för 7-8 år sedan så jag lite koll och alltid ätit matlådor.

Så jag motionerar inte mer nu än tidigare bara det att kosten hålls i schack mycket bättre och lättare att avstå frestelser! Jag tror även att just de där med att det tar längre tid för magen att tömmas är en gamechanger, tidigare om jag åt lite för fet mat eller liknande så satt man ju på toan typ 20 minuter efter måltid... men sen jag fick mounjaro kanske jag har haft magras 2-3 gånger. Så något "fel" är det ju på min kropp från början.

Sen är jag nog för snål för att gå upp i styrka, så lite vilja har det väl varit med hahahaha!

Sen förstår jag att jag någon gång behöver sluta med det, dock hade jag velat gå på det året runt just för att kunna ha kontrollen...
Citera
2026-05-08, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Jag har klickat på 10mg-penna sedan förra sommaren. Det spelar ingen roll om du tar 2,5 mg från en 2,5-penna eller en 10-penna, det är mängden verksam substans som spelar roll.

Det som du MÅSTE ha stenkoll på är dock hur många klick du ska ta. Har sett endel skräckexempel på folk som inte fattat och tagit en hel dos 15 mg när de skulle ta 2,5. Nu är det ju inte dödande men säkert obehagligt och väldigt onödigt.
En hel dos (oavsett koncentration på pennan) är alltid 60 klick. 2,5 är en fjärdedel av 10, alltså en fjärdedel av 60 klick, dvs 15 klick. Detta måste du ha fullständig förståelse för.

Sedan tycker jag att det underlättar att rita ett streck med penna vid det klick man ska ta så behöver man bara räkna första gången.

/Numera målvikt och håller på att trappa ner

tack!
15 klick sa dom på doktera med, snyggt tips med att rita ett streck, idag är man ju van vid att bara dra upp hela och kötta in den...

Skönt med betryggande svar angående klickandet från flera.
Kapar jag ju månadskostnaden med hälften vilket är gött
Citera
2026-05-08, 15:36
Medlem
1 juni blir det ett år sedan jag började med första dosen 2,5mg och nu har jag nöjt mig med 10mg sedan ungefär 8 månader tillbaka.
Började på 97,2 och nu väger jag 79kg.
Att komma under 80kg var mitt delmål men vill helst ner till 70kg.
Minus 18kg är jag ändå nöjd med och har bara haft biverkningar den första månaden.
Citera
2026-05-10, 12:03
Medlem
Jag har precis avklarat min första månad. Ligger på 2,5 och har hittills fått bra resultat med minimala biverkningar. Har recept på både 2,5 och 5 - och är lite osäker på vilken dos jag ska ta ut. Borde jag fortsätta på 2,5 ml så länge jag tycker att det ger effekt?
Citera
2026-05-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Jag har precis avklarat min första månad. Ligger på 2,5 och har hittills fått bra resultat med minimala biverkningar. Har recept på både 2,5 och 5 - och är lite osäker på vilken dos jag ska ta ut. Borde jag fortsätta på 2,5 ml så länge jag tycker att det ger effekt?
Jag är lika mycket amatör som dig på detta så ta inte det jag skriver på allt för stort allvar. Men jag skulle gå på 2,5 i en månad till om jag var nöjd. Men skulle sedan lägga mig på 5 för att ha en underhållsdos på 2,5 den dag jag kanske mer bara vill hålla vikten.
Citera
2026-05-11, 09:55
Medlem
Jag har börjat med Mounjaro och funderar lite över det biverkningar jag har.

vecka 1, dos tagen söndag morgon.
Måndag morgon, extremt illamående, ont i leder, ont på huden.
Sen under veckan blir det bättre, helt symptomfri lördag-söndag.

Vecka 2, Dos tagen söndag morgon.
Måndag morgon, extremt illamående och igen ont på huden på armarna....
Super svårt att förklara, typ som någon dragit en suddigummi över huden...

Någon som haft liknande?
Citera
2026-05-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prahlada
Helt rätt.

Prova doktera, dom kräver inte mer än en bild med kläder på sig och ingen videosamtal eller liknande. 199kr kostar det i alla fall att göra ett försök där.

Hej, tack men det blir ju svårt när jag inte ens är nära BMI >27. Kanske fungerar med en AI-bild dock?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in