2026-05-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
1. JJ gick förbi brottplatsen efter morden och försökte skaka liv i henne?
2. JJ jobbade på en kemtvätt?
3. JJ jobbade i en klädbutik för kvinnokläder?
4. JJ jobbade med fotvård hos äldre
5. JJ var arbetskamrat med Gerd
6. Gerd hade köpt en cykel av JJ en cykel med JJ’s blod på pedalen efter en liten olycka
7. Gerd hjälpte JJ efter en cykelolycka då han ramlat och blödde från knät

Alt 2-5 är lätta för polisen att kontrollera även efter 20 år skulle jag säga, de går inte att ljuga om. De andra är svårare att kontrollera, dock mycket osannolika.
Citera
2026-05-07, 01:28
Medlem
elbels avatar
Vad har framkommit om dna spåren?
Ett eller flera?
Var? På offrena?
Citera
2026-05-07, 08:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Han måste ha varit där. Gerd släpades i benen baklänges in i ladan och JJ:s dna finns på hennes byxben.

Men nu har han ju gett en förklaring till det enligt advokaten. Det finns ju ingen direkt koppling till själva mordet. Han kan vara oskyldig.

Han jobbade som skoförsäljare och hjälpte Gerd att få på finskorna i skoaffären.

Citat:
Men då erkänner han att han varit på plats när morden skedde?

– Han har som sagt lämnat en förklaring till hur hans dna hamnat där. Det är allt jag kan säga i dagsläget, säger Johan Lavås.

Tycker det låter som att DNAt har kommit dit på annan plats än i Brattås.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-05-07 kl. 09:03.
Citera
2026-05-07, 16:19
Medlem
En fortsatt häktning innebär att man tror att
JJ kan förstöra bevis.

Jag har nog med mina 40 år i firman ganska klart för mig att dom har mycket mer än dna på brottsplatsen. Antagligen finns hans dna på båda offren och man har eller tror sig veta var mordvapnet finns alt mordvapnet är funnit, eller har funnits hela tiden.
Citera
2026-05-07, 16:22
Avstängd
Åtal ska väckas senast den 5 juni 2026 kl. 11.00
Citera
2026-05-07, 16:31
Medlem
Det är en formalitet, som innebär att det blir åtal el förlängd häktning.
Citera
2026-05-07, 18:15
Medlem
Grevens sammanfattningar - del 1
Uppdaterad: 7 maj 2026, kl 18:15
Gripandet, polisarbete, domstol

Vad som ledde fram till gripandet
- Ett avgörande genombrott i utredningen kom 2025, då en ny lag möjliggjorde användning av DNA-baserad släktforskning. Spår från brottsplatsen kunde därigenom kopplas till den misstänkte mannen, vilket ledde till att han blev skäligen misstänkt.

- Efter gripandet av 45-åringen stärktes misstankarna till den högre graden, sannolika skäl. Detta efter att hans dna matchades med spåren från brottsplatsen, enligt åklagaren.

- Det kom som en stor överraskning för många, inklusive inom polisen. "Bara en handfull personer i region nord har känt till att man jobbat med släktforskning. Det har hållits väldigt tätt". (Polisen).

- MGM är ingen som den tidigare förundersökningsledaren Nordin känner igen. " Jag skrev till mina kollegor som var med om de kände igen det här namnet eller om det på något sätt förekommit i utredningen. De som hade varit med och topsat och förhört, men ingen känner igen honom. Han måste ha gått helt under radarn".

- Det är fortsatt oklart om den häktade mannen haft någon koppling till Tord och Gerd.
Tors dotter Barbro uttalar sig:
- Jag hoppas att han blir fälld och får ett långt fängelsestraff. Men det har ju varit en till där, så de måste väl få tag på den personen också.
- Säger till media att hon inte känner igen MGM.

Gripandet
- Mannen anhölls i sin frånvaro den 7 april 2026. Klockan 11.44 dagen efter kunde beslutet genomföras.
- Den 8 april 2026 greps han i sin bostad i Katrineholm.
- I samband med gripandet togs ett DNA-prov, för att säkerställa en matchning mot spårprovet. Det var en väldigt snabb process under eftermiddagen. (Polisen)
- DNA-provet som togs i samband med gripandet matchade spårprovet från brottsplatsen, vilket gjorde att misstankarna stärktes till den högre graden, sannolika skäl. (Åklagaren)

- Polisen slog till mot mannens bostad under onsdagsförmiddagen.
- Civilklädda poliser tog sig in i trapphuset och vidare in i lägenheten, varifrån mannen fördes bort i handfängsel.
- Insatsen var kortvarig och avslutades inom en timme. Efteråt byttes låscylindern ut och lägenheten spärrades av. (EXP)
- Gripandet gick lugnt tillväga. (Polisen)

Domstol:
Domstol: Ångermanlands tingsrätt
Målnummer: B 1029-26
Försvarare: Advokat Johan Lavås
Åklagare: Hanna Flordal

Mord 2005-05-31 13:00 -- 2005-06-02 14:32 Brattås 115, Härnösand

Tisdag 7 april:
- MGM anhålls i sin frånvaro.

Onsdag 8 april:
- MGM grips, skäligen misstänkt.
- DNA tas från den gripne. DNA:t matchar med spår från brottsplatsen.
- MGM blir anhållen, på sannolika skäl misstänkt för mord.

Torsdag 9 april:
- Åklagaren begär den misstänkte häktad (eftermiddagen).
- MGM nekar till brott.

Fredag 10 april:

Häktningsförhandling:
- Kl 13 sker häktningsförhandling bakom stängda dörrar
- Häktningsförhandlingen gick snabbt och avslutades efter cirka 45 minuter.
- MGM deltog på länk
- Mannen förnekar brott och bestrider häktning.

- MGM häktas på sannolika skäl misstänkt för två fall av mord.
- MGM gav ett uttryckslöst intryck, rörde inte en min när domaren förklarade honom häktad. (SVT)
- Åtal ska vara väckt senast den 8 maj, om inte åklagaren begär åtalsförlängning.

Åklagaren efter häktningsförhandlingen:
- Nu får vi se om den fortsatta utredningen kommer att stärka eller försvaga. Vi ska inte föregripa utredningen.

Lördag 11 april - 20 april:
- Ingenting nytt från polis eller åklagare har framkommit.
Torsdag 23 april:
- Frivården har gjort en personutredning av MGM.
- Enligt frivården finns det inget övervakningsbehov av mannen. Men han anses lämplig för samhällstjänst om han skulle dömas till den påföljden, något han också själv samtyckt till.
- JJ håller fast vid att han inte har utfört morden.
- Vad JJ säger om det spår som han ska ha lämnat på brottsplatsen kan hans advokat Lavås inte gå in på eftersom ärendet omfattas av yppandeförbud.

Fredag 24 april - 3 maj:
- Ingenting nytt från polis eller åklagare har framkommit.

Tisdag 4 maj:
- MGM nekar fortsatt till brott
- MGM fortsatt häktad för mord på sannolika skäl
- Ingenting i utredningen pekar på fler GM
- Åklagaren begär mannen omhäktad och förlängd åtalstid
- Mycket utredningsarbete återstår. Framför allt är det analyserna av den tekniska bevisningen som kan komma att ta lång tid.

- Åklagaren hoppas att utredningen är klar före sommaren.
- Åklagaren tror på att åtalet dröjer till efter sommaren.
- Advokaten: MGM står fast vid samma inställning till misstankarna som han haft från första början.

Onsdag 6 maj:
- Yppandeförbudet i målet är hävt.

MGM:s advokat säger:
- "Min klient har lämnat en förklaring till varför hans dna påträffats i Brattås"
- "Min klient har en förklaring till hur han har kunnat knytas till brottsplatsen via en dna-matchning.
- "Min klient säger sig inte ha någon delaktighet i att de här båda personerna har berövats livet.
- "Min klient har lämnat en förklaring till hur hans dna hamnat där.
- Min klient har hållit fast vid samma berättelse under förhören.
- "Min klient är tydlig med att han inte har något att göra med att paret bragts om livet."

Torsdag 7 maj:
- MGM omhäktas
- Förhandlingarna hölls bakom stängda dörrar.
- Åklagaren och mannens försvarare var med på länk.
- Åtal i ärendet ska vara väckt senast fredag 5 juni klockan 11, alternativt åtalsförlängning.

- Enligt åklagaren kan utredningen vara klar om "kanske en månad".
- Åklagaren: det som tar tid är att hålla förhör, samt att få svar på teknisk bevisning.
- Åklagaren vill inte kommentera om man har fler bevis mot mannen än DNA-spåret.
- Åklagaren: I nuläget letar vi inte efter fler GM.
Domstolsdokument:
(Credd: Angeliqa).

Häktningsframställan:
https://gofile.io/d/qnYdsD

Häktningsprotokoll:
https://gofile.io/d/QXypvt

Tack till alla i tråden som bidragit med information! Kom gärna med förslag på tillägg eller korrigeringar!
Citera
2026-05-07, 18:15
Medlem
Grevens sammanfattningar:
Uppdaterad: 7 maj 2026, kl 18:15
Tidslinje MGM
Del 1: Gripandet. Polisarbete. Domstol.
Del 2: MGM. Bilder. Vittnesmål om MGM:s personlighet. Psykisk hälsa.
Del 3: MGM. Studier. Sysselsättning. Inkomst. Boende genom åren. Namnbyten. Familj/släkt.
Citera
2026-05-07, 18:36
Medlem
tack för fin sammanställning

Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar - del 2
Uppdaterad: 24 april 2026, kl 12:35

Den misstänkte:

Namn: N*ls J*han Jacob*sson
Född: 1981-02-13, Lidingö (Stockholm)
Folkbokförd: Katrineholm
Civilstånd: Ogift, inga barn
Fordon: Saknar registrerade fordon. Enligt mamman har han aldrig någon bil.
Körkort: Ja, sedan år 2000. (Obekräftat).
Belastningsregister: Tidigare ostraffad. "Helt okänd för polisen".

Bilder på den misstänkte:

Högstadiet: https://imgur.com/a/rXTki56
Högstadiet: https://imgur.com/a/misst-nkt-EPFVSLE
Årskurs 9: https://imgur.com/a/czvLf9q
Nytecknad bild på MGM (från häktningen): https://imgur.com/a/hrfTMJt

Beskrivning utseende:
Utseende vid häktningsförhandlingen 2026: "Ser yngre ut än 45 år. Lite kulmage. Inte det minsta lik fantombilden från 2005". (EXP)
Skostorlek: Ej känd. "Men absolut inte storlek 38 eller 45", enligt mamman.

Vittnesmål om MGM:s personlighet m.m.

MGM:s mamma beskriver MGM:
- Ensamvarg. Svårt med det sociala.
- Hade regelbunden kontakt med sin familj. Brukade delta vid högtider och firanden.
- "Ingen kan tro att han skulle ha gjort det här"
- De senaste åren träffades mamman och MGM en till två gånger i månaden, hemma hos honom. De brukade spela kort och äta pizza.
- "Den senaste tiden gick han till och med ut på restaurang, något han inte velat tidigare."
- Hon beskriver honom som försynt, kanske lite rädd.
- "Eller kanske var det snarare en oro, eller social fobi."
- Ska ha haft några få, korta relationer med kvinnor.

Grannar beskriver mannen
- Höll sig för sig själv
- "Vi brukade hälsa på varandra i trapphuset, men han stannade aldrig för att prata".
- Enstöring
- Syntes knappt
- Helt vanlig Svensson
- Stack inte ut på något sätt
- Försynt och prydlig

- "Jag vet inte vad han arbetade med, men jag tror att han jobbade skift för han kom och gick på konstiga tider."
- "Han har bott här i två men jag har själv aldrig sett honom. Det är lite märkligt kan man tycka. Helt otroligt faktiskt".
- "Har aldrig noterat något avvikande från den misstänkta mannens lägenhet.
- "Jag har aldrig sett röken av honom. Vi bor vägg i vägg och jag har aldrig hört ett ljud".

Gamla klasskompisar (högstadiet) beskriver MGM:
- Lugn
- Tyst, blyg
- Trevlig prick
- Snäll
- Gjorde inte mycket väsen av sig.
- Försynt
- Person som pluggade
- "Umgicks med alla och ingen".
- Tyckte om racketsporter
- Spelade fotboll
- Han hade inga aggressionsproblem
- Han brukade sitta helt knäpptyst i ett hörn
- Var inte den som var med på fester
- Undvek ögonkontakt
- En plugghäst.
- Svårigheter med det sociala
- Svagt kroppsspråk

- Han vågade knappt ta i en annan människa
- Blyg i grupp, men när man var ensam med honom kunde han vara mer med och öppen
- Ibland kunde han vara helt tyst - som en fluga på väggen
- Han brände sig en gång på en stekpanna. Det verkade inte göra ont, han skrek inte. Det kändes som att han inte ville ha någon uppmärksamhet alls.

- "Det tystaste och mest försiktiga barnet."
- "Kanske den sista man tänker sig skulle kunna misstänkas för något grovt brott. Han var kanske lite enstörig. Rätt anonym".
- "Ville inte ha uppmärksamhet."
- Han var inte mobbad.

- "[MGM] hade inga nära vänner under skoltiden, men heller inga ovänner."
- Väldigt anonym och märktes inte av så mycket. Han var bara där.
- En skolanställd minns inga bråk eller bekymmer med MGM.

MGM:s psykiska hälsa
- JJ har lidit av psykisk ohälsa ända sedan unga år som citat "grundat sig i längre perioder av nedstämdhet samt de senaste åren under en form av social isolering". (Personutredningen 2026)
- JJ säger sig aldrig ha provat någon form av narkotika och att han dricker alkohol sparsamt. (Personutredningen 2026).

Tack till alla i tråden som bidragit med information! Kom gärna med förslag på tillägg eller korrigeringar!

Grevens personliga åsikt: kontakta/trakassera inte anhöriga till MGM.
Citera
2026-05-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudrik
En fortsatt häktning innebär att man tror att
JJ kan förstöra bevis.

Jag har nog med mina 40 år i firman ganska klart för mig att dom har mycket mer än dna på brottsplatsen. Antagligen finns hans dna på båda offren och man har eller tror sig veta var mordvapnet finns alt mordvapnet är funnit, eller har funnits hela tiden.

Man har haft väldigt många tekniska beslag som inte undersökts tidigare som de nu undersöker för att se om de kan hitta JJ på flera ställen vilket kan visa på att han ljuger.
Citera
2026-05-07, 19:38
Avstängd
Tror ni en rättspsykiatrisk undersökning kommer att göras?, tycker han ser lite störd ut nämligen
Citera
2026-05-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Tror ni en rättspsykiatrisk undersökning kommer att göras?, tycker han ser lite störd ut nämligen

Varför göra en utredning om det räcker att titta på gamla foton av någon för att bedöma det? För övrigt görs väl bara sådana utredningar om det lutar mot en fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in