Citat:
Ursprungligen postat av
tomten892
självklart vore de bra men rätt meningslöst om man inte straffar de som begick övergreppen på bilderna och filmerna eller de som tog korten eller hur rätt tramsigt att gå på någon som har bilder och filmer men inte begått övergrepp ungefär som att gå på ett vittne som tagit bilder och filmer på ett brott som begåtts.
Självklart att man ska straffa pedofiler som begår övergrepp. Har jag någonsin sagt att det ena utesluter det andra?
Det är tyvärr så det är med att straffa med lag och rätt, brottsligheten är jävligt duktiga på att klara sig undan.
Som exempel: Det är inte tillåtet att köra för fort bara för att det inte står en fartkamera på den vägen som du kör på för tillfället. Visst, du riskerar ”bara” din egen och andras säkerhet om du kör i 200km/h, och om det inte går att bevisa att det var du så får du antagligen behålla körkortet. Men du gör ändå fel.
Fartkameror är ett enkelt och billigt sätt att få tag på fortkörare. På samma sätt är att jaga fildelare som delar bilder och filmer på barnporr ett enkelt sätt att få tag på pedofiler.
I vilket syfte har man annars bilder och filmer med barnporr? Det är samma sak som att säga att en fortkörare som fastnar i 200km/h på en fartkamera aldrig annars kör för fort, det tror jag inte på. Det är också väldigt lätt att låta bli att köra 200km/h, och väldigt lätt att låta bli att fildela barnporr. Man gör inte det om man inte är väldigt knepig i huvudet, minst sagt. Jag förmodar att dessa personer inte slutar med sitt felbeteende självmant. Att få ett straff är väldigt bra pedagogiskt för att få dem att inse att de gjorde fel.
Det är därför man ska straffa folk som innehar bilderna, de är antingen pedofiler själva eller idioter som ägnar sig åt spridningen. Båda saker är självklart fel. Det tråkiga med detta är att det naturligtvis varken förhindrar övergrepp eller fildelning.
Men ett samhälle där alla kan övervakas dygnet runt lite hur som helst känns väldigt totalitärt och inte särskilt demokratiskt, så det vet jag inte om jag vill ha. Men jag förstår dem som har råkat ut för övergrepp som barn att de antagligen skulle känna sig tryggare i miljö där det fanns möjlighet för staten att göra det med misstänkta pedofiler.