Citat:
Ursprungligen postat av
gniknus2
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.
Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.
Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.
Hon förstår inte problemet alls.
Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.
Hjälplösheten bland kvinnor har gått från komik till ett samhällsproblem faktiskt.
Summerade en närståendes härjning:
Personen får inte igång en [random vanlig hushållssak].
Ringer först närmast sörjande som ger en rad tips, inget av det testas då hon hade förväntat sig hands-om hjälp inte tips på lösningar.
Mobiliserar sen hela familjen, från far, till bror till mor som ska samordna de andra två.
Ringer yrkes firma, som erbjuder sig titta på den om hon kan köra in den till stan.
Varvid hon ringer första personen för att be han göra detta, han kan först dagen efter pga jobb.
Hon ringer då firman och frågar om de kan komma ut och titta på saken, de har körigt men lägger om planerna för att hjälpa henne och erbjuder komma ut dagen efter.
Hon skriver 3 inlägg på sociala medier hur livet är fruktansvärt, hennes planer går inte som tänkt och ingen hjälper henne. 20 svar tillbaka ger tips av likande karaktär som hon fått av män, och lika många "åh stackars dig" från kvinnor.
Första personen får ny påringning och utskällning att han inte avslutar jobbet och tar sig hem och fixar problemet.
Efter 2 timmars av dåligt samvete tar han sen tidig avslut på dagen med en påhittad motivering om hunden måste till vetirnären till chefen för att ta sig hem och hjäpa henne.
Väl hemma upptäcker han att hon inte satt in nyckeln i rätt läge, vilket var första saken han hade i hans förslag till henne att kolla. Det utbryter bråk resten av kvällen då hon försöker hitta skuldabock till att det var någon annans fel och att ny sak absolut måste köpas in som fungerar utan att veta att nyckel behövs.
Firman kommer dagen efter och vänder om när de får förklaring att deras hjälp inte behövs längre.
Dagen efter kommer faktura på hjälpen och herrn får förklara för chefen hur allt gått bra med hunden hos vetrinären.