2026-05-06, 11:45
Medlem
hon bara inte bad nån annan, hon basunerade ut att hon behövde hjälp på en fb-grupp.
det hade varit skillnad om en granne sagt att han kunde hjälpa om hon kom gående med en punkad cykel tex

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag hade blivit jävligt, jävligt arg om min fru bad en annan man om hjälp med något jag definitivt klarar av.

Sen finns det säkert omständigheter som kan påverka, kanske anser hon att du har mycket på ditt bord och tror att du behöver avlastning eller något sådant, kan vara tänkbart.

Det är för övrigt ganska typiskt kvinnor att inte förstå när de har gjort mannen arg/ledsen. Kvinnor är ofta emotionellt omogna och oförmögna att ta ansvar för hur deras beteende påverkar andra.
Citera
2026-05-06, 11:45
Medlem
Cykelgubben doppar den redan i din sambo

Fan vad förnedrande, jag hade hängt mig med cykelslangen
Citera
2026-05-06, 11:46
Medlem
hon säger hon är vuxen och ska förstå först, vilket jag tycker är bs

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Där reagerar jag faktiskt lite, för man behöver faktiskt inte förstå för att respektera. Jag kommer aldrig förstå varför det är så otroligt viktigt att fälla ned ringen, men jag kan göra det ändå för min partners skull. Så du kan ju försöka ta den vägen, att be henne respektera det även om hon inte förstår.

Men å andra sidan kan det ju vara så att hon faktiskt har ett skäl att göra som hon gjorde, och till varför hon inte tycker att det är rimligt att behöva respektera din önskan. Har du frågat om det?
Citera
2026-05-06, 11:48
Medlem
jag har skrivit det förut till andra men nu kvarstår problemet att hon fortsatte processen att ta hjälp även efter jag sa att det var förolämpande.
hon sa det var för att hon inte förstod varför det var förolämpande, men det köper inte jag.
säger hon åt mig att sluta så gör jag det.
förstå kan jag göra senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Du verkar ha en väldigt gammalmodig syn på vad en "man" ska vara och det sätter käppar i hjulet för att du ska kunna hantera enkla konflikter eller ens eklare känslor. Du får känna precis vad du vill och det är inte fel i sig, men hur man hanterar dessa är av vikt. Att din initiala reaktion direkt är att det är "förolämpande" är bara sorgligt, utifrån sett.

Jag kan till viss grad förstå att du som person (oavsett kön) vill vara en som kan ta hand om sitt hem. Fine. Man får tänka så om man vill och det finns väl en viss charm i det för vissa men att direkt bli förolämpad av yttre hjälp är inte rätt väg att gå. Som äldre boomers som blir arga så fort ngt inte är till deras tycke.

Sakta in, tänk efter, andas. Vad är egentligen problemet? Varför reagerar du som du gör? Har ni haft problem med otrohet? Om inte, har du fått en bild av att så fort "din" kvinna pratar med en annan man så är det risker? Eller är det porrskadan som tittar fram att när en annan "händig" man kommer in i bilden kanske hon flörtas med och det blir åka av?

Dessa är bara exempel på gammalmodiga och tråkiga tankesätt kring saker och ting.

Sen till andra sidan; Varför vände hon sig inte till dig och till fbgruppen? Du verkar ju ha tagit hand om cykeln bra länge och hon vet ju om din besatthet av att vara egen fixare för att din manlighet är så skör så varför skulle hon inte vilja be dig om hjälp då? Har det hänt ngt? Känner hon att hon är jobbig att det händer ofta? Visste hon att du var upptagen och behövde akut hjälp?

Svårt det där men av det lilla du berättat så känner jag spontant att du borde se över lite vad för influenser du har/haft i livet och varför du reagerar som du gör på något som utifrån sett är helt harmlöst.

Sist men absolut inte minst; kommunikation. Det är det viktigaste i alla förhållanden och varför de flesta ryker. Varför frågar du på ett manosfäriskt forum som FB? Prata med din sambo istället. Berätta hur det känns och varför. Prata om saker, ni kanske lär er mer om varandra och hur ni reagerar på olika saker i livet. Vet inte hur långt förhållanet är men bor man ihop bör man kunna vara i ett skede där man kan (och bör) vara sårbar med sin partner.
Citera
2026-05-06, 11:55
Medlem
TS: Något som hade varit lite roligt hade varit om du själv hade svarat på hennes facebookinlägg att du kan fixa det.
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du uppför dig i alla fall inte som en man. Utan du skapar en helt onödig konflikt som på sikt kan skada ert förhållande.

Det är helt OK att du lugnt berättar för henne hur du känner inför det här.
Men att skapa en situation där du förväntar dig att hon ska förstå, och därmed agera annorlunda i framtiden, det kommer bara att göra livet jobbigare för er båda två. För jag förutsätter att du kommer att göra om detta i andra liknande situationer i framtiden.

Så tacka och ta emot som jag skrev tidigare, det är viktigare att ni är sams och mår bra än vad du "tror" att grannarna tycker om dig/er.
Det är tillräckligt krävande för ett förhållande att ha små barn, så sånt här trams bör du lösa lite enklare innan du ens kommer på tanken att ta upp det med okända på nätet.
Hur tänker du lösa riktiga problem, när en sån här sak blir så stor för dig?
Lite halvfånigt kan jag hålla med om att det här, men jag tycker inte TS saknar poäng faktiskt. Jag hade nog också blivit lite irriterad.

Om jag hade haft en granne som var hyfsat känd för att vara händig och hans fru kom och frågade mig om hjälp med en så simpel sak så hade jag definitivt börjat undra.

Jag hade absolut inte krävt ovillkorlig lydnad, men om det är något som har betydelse för mig så hade jag i alla fall velat ha en förklaring på varför hon inte kan respektera mitt önskemål.
Citera
2026-05-06, 11:57
Medlem
Vi är rätt bra på att lösa riktiga problem faktiskt.

problemet som kvarstår nu är att hon fortsatte processen att ta hjälp fast att jag sa det var förolämpande. det gjorde hon för att hon inte förstod varför det var förolämpande och anledningen till det var att jag var så irriterad att jag inte kunde förklara på ett bra nog sätt.

att det för mig är uppenbart varför är väl en annan sak.

tycker inte du man ska respektera vad den andra säger?
utan man ska istället avvakta att man förstår varför?

nu har jag fått stopp på skiten å ska laga punkan ikväll men det behövdes både hot om att jag inte rör cykeln sen och påminnelse om att hon förolämpar mig.

allt inför barnen som bara ser en arg pappa och en mamma som får skäll, för de förstår ju DEFINITIVT inte dilemmat med hjälpen..

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du uppför dig i alla fall inte som en man. Utan du skapar en helt onödig konflikt som på sikt kan skada ert förhållande.

Det är helt OK att du lugnt berättar för henne hur du känner inför det här.
Men att skapa en situation där du förväntar dig att hon ska förstå, och därmed agera annorlunda i framtiden, det kommer bara att göra livet jobbigare för er båda två. För jag förutsätter att du kommer att göra om detta i andra liknande situationer i framtiden.

Så tacka och ta emot som jag skrev tidigare, det är viktigare att ni är sams och mår bra än vad du "tror" att grannarna tycker om dig/er.
Det är tillräckligt krävande för ett förhållande att ha små barn, så sånt här trams bör du lösa lite enklare innan du ens kommer på tanken att ta upp det med okända på nätet.
Hur tänker du lösa riktiga problem, när en sån här sak blir så stor för dig?
Citera
2026-05-06, 12:01
Medlem
Minimuchers avatar
Det är bara ringa din mor när din sambo hör, och be henne komma över och hjälpa till med dammsugningen. Säg att det är under all kritik. Och att du bjuder henne på middag.

Se till att din sambo nu hör.
Citera
2026-05-06, 12:02
Medlem
Jag reagerade på att du skrev att hon tar upp i sista minuten om tex barnens cykelhjälmar? Är inte de er bådas uppgift? Eller är debara hon som klär på barnen packar och ser till att de kommer iväg?
Känns lite som hon står för hemma planering medans du bara väntar på att hon ska säga till dig vad som ska göras?
Tänker att hon har vant sig vid att klara allt, typ själv så nu när de blev pungtering tänker hon nog att hon inte orkade med ditt suckande. Du borde väl ha sett att däcket var nött om du kollar de varje helg? Mätt lufttrycket i däcken. De är ju ingen hjärnkirurgi att fixa med en el cykel.
Tänker att du får ta de som en läxa stepp it upp.
Närvaro! Framförhållning! Och lär dig se vad som ska göras. Var inte en sur gubbe.
Citera
2026-05-06, 12:02
Medlem
Lite så!

Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Det är bara ringa din mor när din sambo hör, och be henne komma över och hjälpa till med dammsugningen. Säg att det är under all kritik. Och att du bjuder henne på middag.

Se till att din sambo nu hör.
Citera
2026-05-06, 12:05
Medlem
jag vet att det inte är raketkirurgi
jag skrev ju att jag tar hand om den å kollar bl.a. däcktryck
i detta fall hade hon kört på nån vass pinne så detta hade inget med slitage att göra

det med hjälmen var bara ett exempel men visst är vi inget jämlikt hem där vi delar 50/50 på allt men vi drar våra strå till stacken, men den som är bäst på aktivitet x gör oftast den.
och hon är definitivt bättre på att laga mat, jag fixa cykeln tex
jag sköter trots det tvätten och rengöring med
klagar inte men vi blandar å ger med hemsysslor

Citat:
Ursprungligen postat av Bellamys1
Jag reagerade på att du skrev att hon tar upp i sista minuten om tex barnens cykelhjälmar? Är inte de er bådas uppgift? Eller är debara hon som klär på barnen packar och ser till att de kommer iväg?
Känns lite som hon står för hemma planering medans du bara väntar på att hon ska säga till dig vad som ska göras?
Tänker att hon har vant sig vid att klara allt, typ själv så nu när de blev pungtering tänker hon nog att hon inte orkade med ditt suckande. Du borde väl ha sett att däcket var nött om du kollar de varje helg? Mätt lufttrycket i däcken. De är ju ingen hjärnkirurgi att fixa med en el cykel.
Tänker att du får ta de som en läxa stepp it upp.
Närvaro! Framförhållning! Och lär dig se vad som ska göras. Var inte en sur gubbe.
Citera
2026-05-06, 12:07
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
hon bara inte bad nån annan, hon basunerade ut att hon behövde hjälp på en fb-grupp.

Ja, precis.
Citera
2026-05-06, 12:13
Medlem
Är du arab eller?
Låt henne göra som hon vill med sin cykel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem