Citat:
Ursprungligen postat av
gniknus2
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.
Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.
Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.
Hon förstår inte problemet alls.
Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.
Du verkar ha en väldigt gammalmodig syn på vad en "man" ska vara och det sätter käppar i hjulet för att du ska kunna hantera enkla konflikter eller ens eklare känslor. Du får känna precis vad du vill och det är inte fel i sig, men hur man hanterar dessa är av vikt. Att din initiala reaktion direkt är att det är "förolämpande" är bara sorgligt, utifrån sett.
Jag kan till viss grad förstå att du som person (oavsett kön) vill vara en som kan ta hand om sitt hem. Fine. Man får tänka så om man vill och det finns väl en viss charm i det för vissa men att direkt bli förolämpad av yttre hjälp är inte rätt väg att gå. Som äldre boomers som blir arga så fort ngt inte är till deras tycke.
Sakta in, tänk efter, andas. Vad är egentligen problemet? Varför reagerar du som du gör? Har ni haft problem med otrohet? Om inte, har du fått en bild av att så fort "din" kvinna pratar med en annan man så är det risker? Eller är det porrskadan som tittar fram att när en annan "händig" man kommer in i bilden kanske hon flörtas med och det blir åka av?
Dessa är bara exempel på gammalmodiga och tråkiga tankesätt kring saker och ting.
Sen till andra sidan; Varför vände hon sig inte till dig och till fbgruppen? Du verkar ju ha tagit hand om cykeln bra länge och hon vet ju om din besatthet av att vara egen fixare för att din manlighet är så skör så varför skulle hon inte vilja be dig om hjälp då? Har det hänt ngt? Känner hon att hon är jobbig att det händer ofta? Visste hon att du var upptagen och behövde akut hjälp?
Svårt det där men av det lilla du berättat så känner jag spontant att du borde se över lite vad för influenser du har/haft i livet och varför du reagerar som du gör på något som utifrån sett är helt harmlöst.
Sist men absolut inte minst; kommunikation. Det är det viktigaste i alla förhållanden och varför de flesta ryker. Varför frågar du på ett manosfäriskt forum som FB? Prata med din sambo istället. Berätta hur det känns och varför. Prata om saker, ni kanske lär er mer om varandra och hur ni reagerar på olika saker i livet. Vet inte hur långt förhållanet är men bor man ihop bör man kunna vara i ett skede där man kan (och bör) vara sårbar med sin partner.